Dieuwertje

Dieuwertje Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De tjotter 'Dieuwertje' is waarschijnlijk gebouwd door Feike Lantinga in IJlst rond 1920 als "boereboot". We weten dat Jhr. H. Bracker uit Leiden/Noordgouwe de tjotter in 1947 van een veehouder in Jelsum kocht. Na de koop in 1961, heeft Thedo Fruithof de tjotter gerestaureerd. Daarvoor heeft hij in 1966 de W.H. de Vosprijs ontvangen tijdens de zomerreünie in Monnickendam.
Na 1994 werd de "Dieuwertje" als decoratie aangetroffen in het restaurant De Rousant in Zoutkamp. In 2021 ligt de 'Dieuwertje' nog steeds in het restaurant in Zoutkamp, wat nu "de Deurenloods" heet.

Eigenschappen

Plaquette nummer:311 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Tjotter

Bouw

Bouwjaar:rond 1920 Ontwerper:F. Lantinga
Werf:F. Lantinga Werf plaats:IJlst
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:4,62 m Breedte berghout:1,70 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:13,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:13,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

onbekend – 1947 Veehouder, Jelsum ( Dieuwertje)
1947 – 1962 Jhr. H. Bracker, Leiden/Noordgouwe ( Dieuwertje)
1962 – 1975 Th. Fruithof, Andijk ( Dieuwertje)
1975 – 1980 H.W. Wybenga, Bilthoven ( Dieuwertje)
1980 – onbekend R. van Someren, Amsterdam ( Dieuwertje)
onbekend – 1994 W. Strating, Zoutkamp ( Dieuwertje)
1994 – (tjotter ligt als "versiering op overloop restaurant) Restaurant ZK86, Zoutkamp ( Dieuwertje)

Geschiedenis

1994

1994

1994: Decoratie in het restaurant De Rousant in Zoutkamp

2018

9 juli 2018

9 juli 2018: Reactie van Thedo Fruithof, oud-eigenaar en winnaar WHdeVosprijs

Ik vond een foto van 10 jaar SSRP in Sneek. Toen ben ik met de tjotter vanuit Breukelen naar Amsterdam gevaren. Daar overnacht op de Oude-Zijds – wisten wij veel – en op een vrachtschip geladen richting Galamadammen, waar we weer van boord werden gehesen bij een houthandel in Warns (denk ik). Toen waren er nog enkele geregelde diensten, die vertrokken vanaf de genummerde steigers achter het Centraal Station.

Wij mochten zo goed en zo kwaad als dat ging slapen in de stuurhut bovenop de luxe motor of zo iets. Daarna door Friesland naar Heeg en Grouw. In Heeg meegezeild met de tjottervloot.

Ook nog een keer met de mast in de bomen terecht gekomen en met een gebroken masttop moesten we verder. Er werd toen geregeld door Van Slooten en Halbertsma, dat een paar dagen later een nieuwe mast klaar lag in de Lemmer bij van der Neut, welke we met een veerboot hebben opgehaald naar Grouw. Andere tijden….

Terug moesten we weer met de boot naar Amsterdam, maar dat was niet onze bedoeling, dus via Giethoorn en de Randmeren en nog door de net nog natte Flevopolder naar Muiden, om vervolgens jagend naar de Kaag te gaan, alwaar de familie Van der Post ons opwachtte.

Ach, we hebben heel wat avonturen meegemaakt met deze tjotter. Bij Schiphol bijvoorbeeld was ons WC papier op, dus liepen we gewoon de luchthaven op vanuit de Ringvaart en vulden onze voorraad weer aan. Ondenkbaar nu dat we zo het vliegveld op konden lopen.

Het varen zonder motor en gebruik van zeil, vaarboom en jaaglijn was één en al avontuur. Zo zijn we van de het Zwarte Water met alle vallen aaneen geknoopt jagend op de polderdijk langs de NOP gevaren. In Sneek vonden we bij een tweedehands winkel een carbidlantaarn en daarna bij een drogist nog wat carbid. Met deze oude fietslamp op de mast verkenden we zo de rietkraag van de dijk. En een fel licht dat dat was. Kom daar nog maar eens om.

2022

juni 2022

juni 2022: E-mail van Gerard ten Cate

Tjotter in restaurant ZK86 ooit door Thedo gerestaureerd. Is ooit blijkbaar zo uit het water hier neergezet. De vuile waterlijn van het onder water liggen is nog te zien. Lijkt compleet en intact.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht