Emelisse

Dit vissersschip, de hoogaars, uit Zeeland is een moeilijk te ontwerpen vaartuig vanwege de lange lijnen van boeisel en berghout in het voorschip. De hoogaars heeft namelijk een heel lange, vallende voorsteven, wat tot gevolg heeft dat de lijnen van berghout en boeisel naar de steven toe met grote zorg en deskundigheid moeten worden getekend. Het is niet voldoende dat die in het zij-aanzicht goed stroken. Ziet men het schip van een wat hogere of lagere standplaats, dan kan het bij een slecht ontwerp voorkomen dat men een lelijke slag constateert. J.K. Gipon heeft in zijn hoogaarsen deze fout vermeden.
Jan Kooijman schrijft in zijn boek 'Platbodemjachten van J.K. Gipon' verder het volgende:
Een verdere bijzonderheid is dat de berghoutslijn naar achter toe, lang laag op het water blijft en pas heel laat met een sierlijke zwaai omhoog loopt. Sommige hoogaarsen hebben dit heel sterk. Een schilder zei mij: 'Ze lijken op een kloek met de vleugels laag naar beneden om de kuikens te beschermen. De lange vallende voorsteven had bij het werk van de hoogaars een speciale functie, namelijk het buitenboord houden van buiswater, vooral ver van de kookpot voor de garnalen, die in het ruim stond opgesteld.
Hoewel het vlak van de hoogaars in langsdoorsnede niet bij alle typen gelijk was, kan toch in het algemeen worden gezegd, dat de hoogaars in het voorschip dieper was dan in het achterschip. Vandaar de naam hoogaars: hoog kontje (niet boven water maar onder water). De visserman-hoogaars kwam bij het vissen in de geulen van Zeeland herhaaldelijk vast te zitten. Doordat het schip aan de voorzijde de grootste diepgang had, kon het zonder veel moeite omzwaaien en in de tegenovergestelde richting wegvaren net als de hengst. Wel moest dan het vissende roer eerst worden opgehaald. Met deze snelle omkeermanoeuvre voorkwam men groot tijdverlies. En: 'tijd was geld.'
Gipon koos bij zijn hoogaarsen voor een matig gebogen vlakvorm met een scheg die gunstig is voor de bescherming van de schroef. Het roer steekt daar niet onderuit. Hij heeft Hoogaarsen ontworpen in diverse lengtes. De hoogaars was van oudsher een scheepstype dat in diverse maten werd gebouwd.
De Hoogaars 'Emelisse' is gebouwd in 1974. Opdrachtgever was A. Baard uit Kattendijke, die haar 37 jaar in bezit heeft gehad. Bij de tewaterlating kreeg de hoogaars de naam 'Jikkemien'.


Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1031 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | B | Tekening nummer: | |
Type: | Hoogaars |
Bouw
Bouwjaar: | 1974 | Ontwerper: | J.K. Gipon |
---|---|---|---|
Werf: | Kooijman & De Vries | Werf plaats: | Deil |
Motor: | Motor type: | ||
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 9,00 m | Breedte berghout: | 2,80 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,60 m | Masthoogte water: | 0,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 21,45 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 9,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 9,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 39,45 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Register Varend Erfgoed Nederland
Registratie nummer: | 5517 | Registratie datum: | 15-02-2024 |
---|---|---|---|
Geregistreerd als: | Varend Erfgoed |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1974 – 2011 | A. Baard, Kattendijke ( Jikkemien) |
---|---|
2011 – 2012 | Joop de Looff, Vlissingen ( Emelisse) |
2012 – 2019 | G.C.J. Hoppenbrouwers, Oud Gastel ( Emelisse) |
2019 – 2022 | Wim Loots ( Emelisse) |
2022 – Nu (laatst bekend) | C. ten Hoopen, Gouda ( Emelisse) |
Geschiedenis
1974
1974
1974: De 'Jikkemien' in het boek "Platbodemjachten van J.K. Gipon"

2014
2014
2014: Foto's Hoogaars 'Emelisse'




2023
2023
2023: Foto's Hoogaars 'Emelisse'

