Jacobeintje

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Scheepstimmerman Berend Barkmeijer uit Briltil kocht in 1889 in Sneek het terrein van de vroegere pannenfabriek van Van der Heij aan de Woudvaart. Zijn twee zonen Gerrit en Jan hebben zich met hun zuster Kunje in 1889 bij hem gevestigd. De werf is in 1898 het eigendom geworden van Gerrit en Jan. Op de Barkmeijer werf te Sneek zijn in die periode diverse skûtsjes, gebouwd die tot op dit moment nog steeds meedoen aan Skûtsje wedstrijden. In 1908 is de werf te Sneek overgegaan in handen van Minne Molles van der Werf uit Kootstertille.
Het Roefschuitje 'Jacobeintje' is in 1900 gebouwd in opdracht van Martinus Groothelm uit Bolsward. Het schip is als 'Hoop op Zegen' te water gelaten en heeft onder meerdere eigenaren meer dan een halve eeuw onder deze naam gevaren. Sinds 2016 is de tjalk eigendom van Bertie Geurts en Gerrit Portengen in Weesp. Naast de 'Jacobeintje' varen Bertie en Gerrit ook met de tjalk 'Jacobsschelp'.
Op de website www.skutsjehistorie.nl staan nog een paar extra foto's.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 955 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Skûtsje |
Bouw
Bouwjaar: | 1900 | Ontwerper: | Gerrit & Jan Barkmeijer |
---|---|---|---|
Werf: | Gerrit & Jan Barkmeijer | Werf plaats: | Sneek |
Motor: | Motor type: | ||
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 16,02 m | Breedte berghout: | 0,00 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,00 m | Masthoogte water: | 0,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1900 – 1920 | Martinus Groothelm, Bolsward ( Hoop op Zegen) |
---|---|
1920 – onbekend | Nolke Steiginga, Sneek ( Hoop op Zegen) |
1952 – onbekend | G. Haanstra, Hasselt ( Hoop op Zegen) |
onbekend – 1976 | J.C.I. Perridon, Krimpen a/d IJssel ( Vrouwe Jantine) |
1976 – 2007 | B. Koelemij, Weesp ( Jacobeintje) |
2016 – 2019 | B. en G. Portengen-Geurts, Weesp ( Jacobeintje) |
2019 – 2023 | S. Oorschot en W.L. Vlieg-Oorschot, Nieuwerkerk aan den IJssel ( Jacobeintje) |
Geschiedenis
1901
3 oktober 1901
3 oktober 1901: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Hoop op Zegen - Meetnummer: G264N
1952
30 december 1952
30 december 1952: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Hoop op Zegen - Meetnummer: G8358N - Brandmerk: 247 B Sneek 1956
1962
27 augustus 1962
27 augustus 1962: Leeuwarder Courant - Tjalk met jongelui op IJsselmeer geborgen
Frans Lebon schrijft ons:
Volgens mij hebben wij in 1962 de tjalk gehuurd zonder motor in Durgerdam om te varen naar de Sneekweek, allemaal jongelui. Het is een waarachtig avontuur geworden met op de terugweg storm op het IJsselmeer. We zijn uiteindelijk bij Stavoren terecht gekomen. Ik herken het schip door het brandmerk 247B SNEEK 1956 wat in de helmstok gebeiteld staat.



2016
augustus 2016
augustus 2016: Spiegel der Zeilvaart augustus-september 2016 nummer 7- Rooie Gerrit en Bertie Geurts aan de slag met het skûtsje Jacobeintje

Gerrit Portengen staat bekend als de pionier van de chartervloot. Al in 1958 startte hij met zijn eerste charter op een botter, later werd de HK23 zijn eerste eigen schip. Daarna volgden er nog velen, met als laatste de 'Jacobsschelp'. Maar Rooie Gerrit werd weer verliefd. Op zijn tachtigste legt hij de laatste hand aan een skûtsje. Gerrit Portengen voer op een vrije dag over de Vecht. Weer kwam hij langs dat skûtsje met de schitterende ligplaats bij Fort Uitermeer. Toch maar even kijken, want er stond al een tijd een bord 'Te Koop' op. Hij sprak met de eigenaar en was verkocht, Achter hun huis aan de Vecht werken Rooie Gerrit en Bertie Geurts, samen eigenaar van Rederij voor de Wind, nu aan de nieuwe aanwinst Jacobeintje, bouwjaar 1900.
Op de vraag: 'Waarom koop je nog een schip?', antwoordt Gerrit: 'Als ik een mooi gelijnd schip zie, kan ik er moeilijk aan voorbij varen. Ik zag die schitterende kont en dacht `wat zal die hard lopen'. En je merkt het al op de motor: één tandje erbij en zij vliegt'. De buitenkant was mooi, maar er moest veel gebeuren, het prachtige teakhouten dek moest opnieuw gerubberd worden. Honderden nieuwe proppen afsteken en schuren maar. Onder in het schip lagen zestig zware tegels, die als ballast dienden, vies van de olie. Die eerst verwijderen, dan het vlak afsteken; Bertie heeft het vlak afgekrabd. Helaas stak zij erdoor. Snel een oude schip-perstruck toegepast, een stuk spek erop en dicht, vlug naar de werf. Het vlak is nu vanaf de kop tot aan de zwaarden gedubbeld bij Jachtservice Weesp', zegt Gerrit.
1 september 2016
1 september 2016: Weesper Nieuws: Rooie Gerrit kon 'Jacobeintje' niet laten schieten


Haar mooie kont deed 't hem. Skûtsje 'Jacobeintje' verleidde Rooie Gerrit Portengen (80) en Bertie Geurts (55) met haar fraaie lijnen tot aanschaf en restauratie. Bloed, zweet en tranen heeft het opknappen gekost, maar nu is ze bijna klaar. Het 16 meter lang zeilschip met als bouwjaar 1900 lonkte al langer naar de reders. Ze lag bij Fort Uitermeer, met een te-koop-bord erop. Uiteindelijk besloot het stel in gesprek te gaan met de eigenaar. De koop was snel rond. Er volgden twee jaar noeste arbeid. Vrijwel de gehele restauratie hebben ze eigenhandig gedaan.
Het teakhouten dek moest opnieuw worden gerubberd, het vlak moest opnieuw worden afgestoken, de bedrading en de nagelbank moesten worden vervangen - net als het zeil, want daaraan hadden muizen zich tegoed gedaan. Wat Portengen en Geurts met 'Jacobeintje' gaan doen als ze helemaal klaar is, weten ze nog niet.
Botters, salonboten, klippers, tjalken: Portengen heeft heel wat boten onder zijn hoede gehad en opgeknapt. 'Jacobeintje' is Portengens 42ste schip. Op het water komt hij nog geregeld één van zijn oude schepen tegen: "Prachtig om te zien dat ze nog steeds in de vaart zijn. De meeste nieuwe boten zijn rommel. Te veel plastic, te veel lawaai en te veel golven. Dat oude vakmanschap moeten we koesteren."
2018
2018
2018: Foto's Skûtsje 'Jacobeintje'





