Jacobsschelp

Gerrit Douwes Barkmeijer kocht in 1880 een werf net ten westen buiten de stadsgracht van Dokkum. Dit gebied behoorde toen tot het buurdorp Aalzum. De werf aan de Leeuwarder Ee bestond uit vier hellingen, twee ruime timmerschuren en een pekhok. Vink was hier sinds 1853 een succesvol scheepstimmerman geweest. Vanaf 1883 heette de werf ‘Scheepsbouwwerf De Nijverheid, G. Barkmeijer’.
De 'Jacobsschelp' is in 1899 gebouwd in opdracht van Roelof Buimer te Ternaard. Ze is te water gelaten onder de naam 'Hoop op Beter'. Een geklonken ijzeren roefschip met mast en kluiverboom zonder motor. Voor haar lengte een stoer scheepje, geschikt voor binnen- en buitenwater destijds de Zuydersee en de Waddenzee. De tjalk was tot 1940 een zeilend vrachtschip, geschikt voor dertig ton vracht. Volgens overlevering is er voor een rondreizende kermis de draaimolen mee vervoerd, hooi, bieten, turf als pakketdienst en vervoer van personen en wat zich verder aandiende. Vanaf 1944 is het schip in gebruik geweest als woonschip. Het dek is toen grotendeels verwijderd en er is een houten huis op de romp gebouwd. Na achterstallig onderhoud is het schip in Deventer gezonken.
Rond 1970 hebben Ingeborg Meerman en Eduard de Boer samen met Alard Syperda het scheepje onder water gekocht in Deventer, terwijl het alleen met de kont nog bovenwater uit kwam. Later hebben zij het opgebouwd zoals het er nu uit ziet voor de vader en moeder van Ingeborg. De tjalk lag meestal in Makkum bij de werf van Inge en Eduard de Boer aan de Zeilroede.
De volgende eigenaar heeft het schip in oude luister hersteld, het schip is opnieuw onder zeil gebracht en er is voor het eerst een motor ingebouwd. Deze nieuwe eigenaar heette Jacob en trok zich regelmatig terug in zijn schelp. Vandaar de naam 'Jacobsschelp'.

Sinds 1994 zijn Bertie Geurts en Gerrit Portengen uit Weesp de eigenaren. In 1995 is het schip gerestaureerd op de scheepswerf van Inge en Eduard de Boer aan de grote Zijlroede in Makkum. Daarna brak de periode aan dat er veel met het schip wordt gezeild met zeer diverse groepen met als vaargebied de Vecht het Markermeer, IJsselmeer, Friese meren, de Waddenzee, Duitse wadden, Oostzee. Naast de 'Jacobsschelp' varen Bertie en Gerrit ook met de tjalk 'Jacobeintje'.

Eigenschappen
Plaquette nummer: | 2295 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | A | Tekening nummer: | |
Type: | Tjalk |
Bouw
Bouwjaar: | 1899 | Ontwerper: | Gerrit Douwes Barkmeijer |
---|---|---|---|
Werf: | Gerrit Douwes Barkmeijer "De Nijverheid" | Werf plaats: | Dokkum/Aalzum |
Motor: | Motor type: | ||
Materiaal romp: | IJzer | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 14,30 m | Breedte berghout: | 3,40 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,65 m | Masthoogte water: | 0,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 50,00 m2 | Oppervlakte fok: | 24,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 12,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 86,00 m2 | Oppervlakte overig: | 50,00 m2 |
Register Varend Erfgoed Nederland
Registratie nummer: | 3269 | Registratie datum: | 17-03-2022 |
---|---|---|---|
Geregistreerd als: | Varend Monument® |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1900 – onbekend | R. Buimer, Ternaard ( Hoop op Beter) |
---|---|
1938 – onbekend | A. van der Hoek, Leeuwarden ( Twee Gezusters) |
1970 – onbekend | Ingeborg Meerman, Eduard de Boer en Allard Syperda, Makkum |
onbekend – 1982 | Jacob en Else Meerman-Schroder, Haarlem |
1982 – 1994 | Jacob ( Jacobsschelp) |
1994 – Nu (laatst bekend) | B. en G. Portengen-Geurts, Weesp ( Jacobsschelp) |
Geschiedenis
1901
22 juni 1901
22 juni 1901: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Hoop op Beter - Meetnummer: G187N



Brandmerken 1069 Leeuw 1921 en 7563 BG 1996
1938
5 april 1938
5 april 1938: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Twee Gezusters - Meetnummer: G4834N





2018
2018
2018: Foto's









