Jan Haring

Speciaal in Terschelling bouwde men het type platbodem Blazer dat sterk identiek was aan de 'Jan Haring'. Deze Blazers werden vooral gebruikt voor het vissen in de woelige zeegaten tussen de Waddeneilanden. De zeewaardigheid van de blazer volgt ook uit het feit dat zij bij verschillende bergingsmaatschappijen in gebruik was en voor dit dikwijls zware werk bijzonder geschikt bleek. De blazer hoorde thuis op Texel en Terschelling en in de dorpen Wierum, Paesens en Moddergat in het Noorden van Friesland
In 1952 gleed de 'Jan Haring' van de helling op de werf „De Onderneming" te Landsmeer. Een casco, geklonken van 6 mm staalplaat, met boeisel en opbouw van 5 mm. Het schip met over de stevens gemeten 10.90 meter bij een breedte van 4.25 meter en een diepgang van 1 meter. Wie de opdrachtgever en eerste eigenaar was van de 'Jan Haring' weten we (nog) niet.
Toen Jan van Kuilenburg uit St. Annaland eigenaar was van 1963 tot 1977, diende het schip als les-schip voor de eerste Thoolse zeilschool, de Vaarschool Zeeland.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 231 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | R | Tekening nummer: | |
Type: | Blazer |
Bouw
Bouwjaar: | 1952 | Ontwerper: | |
---|---|---|---|
Werf: | De Onderneming | Werf plaats: | Landsmeer |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 10,90 m | Breedte berghout: | 4,20 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,90 m | Masthoogte water: | 13,30 m |
Oppervlakte grootzeil: | 32,00 m2 | Oppervlakte fok: | 16,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 12,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 60,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Register Varend Erfgoed Nederland
Registratie nummer: | 5530 | Registratie datum: | 01-09-2024 |
---|---|---|---|
Geregistreerd als: | Varend Monument® |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1960 – 1963 | R. Seijdenzaal , Utrecht ( Jan Haring) |
---|---|
1963 – 1977 | J. van Kuilenburg , St. Annaland ( Jan Haring) |
1977 – 1997 | J.M. Brock, Viersen (D) ( Elisabeth) |
1997 – 2015 | T.A. Stegeman, Lelystad ( Jan Haring) |
2015 – 2022 | C. Drost, (Fr) ( Jan Haring) |
2022 – Nu (laatst bekend) | W.A. Keijser, Utrecht ( Jan Haring) |
Geschiedenis
1966
juni 1966
juni 1966: Waterkampioen juni 1966 nummer 1176


1967
15 april 1967
15 april 1967: Provinciale Zeeuwse Courant: Groter werk met de 'Jan Haring'


1975
1975
1975: De 'Jan Haring' in het Watersportblad "Watersport"


Jan van Kuilenburg
Zeeland werd 15 jaar geleden ontdekt, door Jan van Kuilenburg, toen midden dertig jaar. Hij was niet alléén op die ontdekkingsreis, maar werd vergezeld door zijn platbodemjacht 'Jan Haring' een fraai specimen van Terschellinger Blazertype.
In 1966 trok Rotterdammer Jan Kuilenburg zich terug uit zaken, vestigde zijn Vaarschool Zeeland in het Thoolse St. Annaland en begon zich tevens te realiseren dat zijn ruime Zeeuwse zeilervaringen wel eens goed konden komen van andere watersporters.
In en rond St. Annaland is de 'Jan Haring' allang een begrip. De vorm is specifiek voor de Blazers van het kleinere type. Speciaal in Terschelling bouwde men een type platbodem dat sterk identiek was aan de 'Jan Haring'. De Blazers werden vooral gebruikt voor het vissen in de woelige zeegaten tussen de Waddeneilanden. In 1952 gleed de Jan Haring van de helling op de werf „De Onderneming" te Landsmeer. Een casco, geklonken van 6 mm staalplaat, met boeisel en opbouw van 5 mm. Het schip met over de stevens gemeten 10.90 meter bij een breedte van 4.25 meter en een diepgang van 1 meter. De waterverplaatsing bedraagt 22 ton. Met alle zeilen bij voert de 'Jan Haring' liefst 86 m2 textiel. De hulpmotor, een Perkins diesel, levert 36 din pk op de schroef. Aan boord ondervindt men zowel de genoegens van het moderne comfort als de authentieke atmosfeer van het vroegere ruige vissersleven. Voor de historisch geinteresseerden onder u: Jan Haring was een jonge geus, die op 11 oktober 1573 de moed had om de admiraalsvlag uit de mast van het commandoschip van de Spaanse vlootvoogd De Bossu te kapen tijdens de slag op de Zuiderzee.
1978
28 juni 1978
28 juni 1978: Scheepsmeetbrief
De Meetbrief is aangevraagd door Jan Kuilenburg en heeft Teboekstelling 4275 B Dord 1968.
Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Jan Haring Meetnummer: R32261N




2021
18 april 2021
18 april 2021: Dirk Huizinga: Schip

Je kunt plezier hebben op het water met allerlei vaartuigen, maar het ene roept toch meer bewondering of respect op dan het andere. Op de foto zien we een helemaal niet zo groot vaartuig, het is slechts elf meter lang, dat alleen al door z'n massaliteit respect afdwingt. De ontwerper zou zich hebben laten inspireren door de blazers van Terschelling. Dat kan natuurlijk, maar het verrast me ook. De blazer was een eikenhouten vissersschip dat gebruikt werd in het noordelijk deel van de Zuiderzee. Die zee liep door tot aan de Waddeneilanden. Blazers werden vooral gebouwd aan het einde van de 19e eeuw en het begin van de 20e. De vorm van de blazer en vooral de grootte werd bepaald door het vaargebied.
augustus 2021
augustus 2021: Herinneringen van Burchard Valk
Sta ik vanochtend eieren met spek te bakken voor mijn ontbijt en komt er plots een herinnering naar boven. Een week zeilcursus op de 'Jan Haring', samen met mijn broer en nog 2 andere jongens. Volgens mij begonnen we elke dag met een stevig ontbijt bestaande uit eieren met spek. Mooie en leerzame herinnering. Nog steeds met veel plezier zeilend. Dit moet zo’n 50 jaar geleden zijn, nu zelf inmiddels bijna 65. Dat moet dan rond 1971 zijn geweest. Mijn ouders hebben ons destijds aangemeld om zeezeil-ervaring op te doen.
2022
15 juni 2022
15 juni 2022: Reactie van eigenaar C. Drost
Ik heb er heel wat reisjes mee mogen maken op de Atlantische Oceaan hier in Frankrijk en alleen bij zware zee na de eilanden wordt het onplezierig om te varen. Het schip is nu te koop voor diegene die er met liefde en respect voor zorgt dat 'Jan Haring' niet verloren gaat. Ik hoop een nieuwe eigenaar te vinden in Nederland, want eigenlijk hoort ze daar thuis.

25 augustus 2022
25 augustus 2022: E-mail van Wouter Keijser
We zijn in vergevorderd stadium met de repatriëring van de 'Jan Haring'. zowel de huidige eigenaar als de aankomende nieuwe eigenaren (ondergetekenden) krijgen veel enthousiasme te horen van collega liefhebbers. Er is zo'n beetje een Red-Jan-Haring op gang aan het komen. Ook de vorige eigenaar, Dhr Stegeman is van de partij. Maar toch hebben we echt nog meer advies en hulp nodig. Onder meer voor de eerste opvang van het schip in NL. We willen graag in contact komen met een werf(je) in de buurt van Utrecht of Gorinchem (of daartussen) waar de 'Jan Haring' via de oplegger kan worden geplaatst en enkele maanden het eerste herstelwerk kan doormaken.
Dit vraagt o.a. een hefinstallatie voor zijn gewicht van ca 18 ton. Kunnen jullie ons op welke wijze dan ook helpen. Het spreekt voor zich dat dit het eerste bericht is vanuit ons om met SSRP in contact te komen en de registratie van de 'Jan Haring' in Nederland weer te continueren!

21 oktober 2022
21 oktober 2022: Wouter Keijser mailt ons: Terug in Nederland

2023
december 2023
december 2023: Spiegel der Zeilvaart nummer 10 - De Blazer een typisch werkpaard

In 2022 ontving de SSRP van de eigenaar van de blazer 'Jan Haring' de volgende vraag: 'Ik woon in Frankrijk en heb heel wat reisjes met de jan Haring mogen maken op de Atlantische Oceaan. Alleen bij zware zee wordt het onplezierig om te varen. Ik hoop nu echter een nieuwe eigenaar te vinden in Nederland, want eigenlijk hoort het schip daar thuis.'
Dat de blazer naar Frankrijk ging om er mee op zee te varen was geen rare gedachte. Dit type was oorspronkelijk een eikenhouten vissersschip. Men viste ermee in het noordelijk Waddengebied, de Duitse bocht en de Noordzee. Ze werden vooral gebouwd aan het eind van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw. De vorm van de blazer en vooral de grootte werd bepaald door het vaargebied. Blazers die visten in de zeegaten en op de Noordzee waren groter en staken dieper dan de blazers die op de Zuiderzee bleven. De grote blazers waren vroeger 15 meter en langer. De kleine circa 11 à 12 meter. De Jan Haring is een kleine blazer qua lengte, maar heeft in de kop wel het volume meegekregen van een grote blazer. Het schip meet over de stevens 10,90 m bij een breedte van 4,25 men een diepgang van een meter. In 1952 gleed de Jan Haring van de helling in Landsmeer, bij werf "De Onderneming" van De Groot. Het casco was geklonken van 6 mm staalplaat, met boeisel en opbouw. Helaas hebben we tot op heden nog niet kunnen achterhalen wie de opdrachtgever was.
Spiegel der Zeilvaart december 2023-januari 2024 nummer 10: De Blazer een typisch werkpaard
2024
22 september 2024
22 september 2024: Eigenaar Wouter Keijser: Voortgang van de werkzaamheden aan de 'Jan Haring'
- Romp en team dek zijn volledig door de renovatie.
- Nu bezig met de opbouw.
- Motor heeft deels revisie gehad, nu nog reiniging dieseltank.
- Mast ligt in delen en wordt komende tijd weer hersteld.





