Op Hoop van Zegen

Jan G. Braaksma schrijft in zijn boek "Blazers, Blazers en nog eens Blazers":
Met de omschakeling van hout naar ijzer/staal in de scheepsbouw verdwenen de traditionele werven uit het beeld. In het noorden van het land stapten de vissers over naar kotters en maar een enkeling hield vast aan de traditionele schepen en lieten die in ijzer/staal lieten bouwen. In Zeeland was dit anders daar hielden de vissers zich langer vast aan het traditionele ontwerp en lieten ze de schepen in ijzer/staal bouwen. Wel kwamen ze tot ontdekking dat het bouwen van een schip op deze manier een heel andere discipline voor de bouwer betekende. De werfbaas hoefde niet meer een goed oog voor een schip te hebben, maar kon een schip van een tekening af bouwen. Op basis van een tekening van een op de werf in Harlingen gebouwde Blazer kon een werfbaas in het zuiden van het land zonder problemen een Blazer bouwen. Dus kozen de Zeeuwse vissers voor dichterbij gelegen scheepswerven en zo kwamen de werf van Paans te Roodevaart in beeld.
Zo zijn ook een aantal Blazers waaronder de 'Op Hoop van Zegen' YE8 van Marinus Scheele gebouwd. Deze open Blazer liep in 1913 van de werf en had een lengte van 12,40 meter en een breedte van 4,13 meter. In 1911 werd opdracht voor de bouw gegeven, nadat de houten blazer van de opdrachtgever in een storm was vergaan. Het schip werd gebouwd in visserman uitvoering voor de kreeft- en oestervisserij. Ze kwam in 1913 met een kreeften bun van de werf als de YE8. Na winter 1963/64 toen de meeste oesters doodgevroren waren is het schip stil gelegd. Rond 1970 werd het verkocht en op de werf Moed en Trouw in Paal tot pleziervaartuig verbouwd. Uit die periode dateert de huidige opbouw. De kleinzoon van de opdrachtgever heeft het schip in 1976 weer teruggekocht, waarna eigenaar D.J. Sinke haar verwierf in 1997 en volledig liet restaureren. De romp is authentiek behoudens de bun. Die is uiteraard vervangen.
De 'Op Hoop van Zegen' is ooit door de opa van de opa van Ivo Hopmans, Marinus Scheele gebouwd in 1913. Daarna is ze in de familie gebleven en heeft zijn opa M. Scheele de boot vanaf 1979 lang gehad. Uiteindelijk is ze verkocht aan Dies Sinke in 1997. I. Hopmans, E. Hopmans & H. Hopmans hebben haar weer teruggekocht van Dies, zodat de 'Op Hoop van Zegen' weer terug is in de familie.


Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1183 | Zeil nummer: | VA171 |
---|---|---|---|
Categorie: | A | Tekening nummer: | |
Type: | Blazer |
Bouw
Bouwjaar: | 1913 | Ontwerper: | Paans |
---|---|---|---|
Werf: | Gebr. Paans | Werf plaats: | Roodevaart |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 12,40 m | Breedte berghout: | 4,13 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,90 m | Masthoogte water: | 14,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 45,00 m2 | Oppervlakte fok: | 28,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 17,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 90,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Register Varend Erfgoed Nederland
Registratie nummer: | 3526 | Registratie datum: | 17-03-2022 |
---|---|---|---|
Geregistreerd als: | Varend Monument® |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1913 – onbekend | Marinus Scheele, Yerseke ( Op Hoop van Zegen YE8) |
---|---|
1979 – 1997 | M. Scheele, Yerseke ( Op Hoop van Zegen YE8) |
1997 – 2019 | D.J. Sinke, Yerseke ( Op Hoop van Zegen) |
2019 – Nu (laatst bekend) | I. Hopmans, E. Hopmans & H. Hopmans, Utrecht ( Op Hoop van Zegen) |
Geschiedenis
1913
1913
1913: Gebouwd bij Paans in Roodevaart
Het schip is gebouwd bij Paans in Roodevaart. In 1911 werd opdracht voor de bouw gegeven, nadat de houten blazer van de opdrachtgever in een storm was vergaan. Het schip werd gebouwd in visserman uitvoering voor de kreeft- en oestervisserij. Ze kwam in 1913 met een kreeften bun van de werf als de YE8. Meetbrief Z5 No. 891 N afgegeven te Zevenbergen 9 mei 1913.



2001
2001
2001: Foto onder zeil
