Petronella

Petronella

Het botterjacht 'Geertje' is gebouwd op de scheepswerf van Janus Kok te Huizen. Kok bouwde vroeger alleen vissersvaartuigen. Zijn werf deelde in de algemene malaise, rondom de Zuiderzee verergerd door de afsluiting; al jaren bestelde geen visserman meer een houten botter. Niettemin nam hij in 1937 een nieuwe werf in een nieuw gegraven haven in Huizen in gebruik. Daar bouwde hij in eerste instantie botterjachten. De rompvorm paste hij een beetje aan: een slag kleiner dan de visserbotters, ten gerieve van de kajuit de mast een fractie voorlijker en ten gerieve van een zelflozende kuip het achterschip iets hoger; per slot hoefden er geen netten binnengehaald te worden. Uit die laatste overweging plaatste hij achter aan beide boorden een zelfde bolder als op het voorschip, in plaats van de losse korvijnagel door de knie voor het achterhuisje. Het werd een hele serie. Helaas is in latere jaren is het archief van Kok door brand verloren gegaan. 

'Geertje' wordt 'Petronella' in 2024

De 'Geertje' is direct in 1945 afgebouwd. De eerste eigenaar werd dhr. de Bruin uit Wageningen, die haar de naam 'Luisa' gaf. De laatste eigenaar, Stijn de Geest uit Rotterdam, heeft in 2020/2021 het botterjacht van een stalen vlak laten voorzien op scheepswerf Koningspoort in Rotterdam. Al jaren voer de 'Geertje' met een in polyester gezet vlak, terwijl men nadacht over een afdoende reparatie. De huidige Criteria van de SSRP voorzien (nog) niet in de mogelijkheid om gebruik te maken van deze hout/staal combinatie. Maar de SSRP heeft vanwege de leeftijd en authenticiteit van het schip besloten om de 'Geertje' op te nemen in Categorie D met een blijvende dispensatie voor het vlak. Sinds mei 1924 is de naam 'Geertje' veranderd in 'Petronella'.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1821 Zeil nummer: VB251
Categorie:D+ Tekening nummer:
Type:Botter

Bouw

Bouwjaar:1945 Ontwerper:J. Kok
Werf:J. Kok Werf plaats:Huizen
Motor:Inbouw Motor type:Perkins
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Teakhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:11,00 m Breedte berghout:3,54 m
Diepgang:0,90 m Masthoogte water:13,20 m
Oppervlakte grootzeil:34,80 m2 Oppervlakte fok:17,90 m2
Oppervlakte botterfok:26,10 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:78,80 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Register Varend Erfgoed Nederland

Registratie nummer:5531 Registratie datum:01-11-2023
Geregistreerd als:Varend Erfgoed

Dispensaties

Dispensaties Einddatum Datum nieuwe schouw
Blijvende dispensatie voor Botterjacht Geertje i.v.m. met het aanbrengen van een volledig stalen vlak.

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1945 – onbekend Dhr. De Bruin, Wageningen ( Luisa)
onbekend – onbekend Nog Onbekend ( Cormaran)
1968 – 1991 Nico Claasen, Zaandam ( Geertje)
1994 – 1998 J. van der Post, Amsterdam ( Geertje)
1998 – 2006 J.C. van Hasselt, Amsterdam ( Geertje)
2006 – 2024 S. de Geest, Rotterdam ( Geertje)
2024 – Nu (laatst bekend) S.D. de Geest, Rotterdam ( Petronella)

Geschiedenis

1998

28 maart 1998

28 maart 1998: Informatie Botter 'Geertje' bij aanmelding van J.C. van Hasselt

2000

10 mei 2000

10 mei 2000: Overzicht restauraties door J.C. van Hasselt

2020

oktober 2020

oktober 2020: Spiegel der Zeilvaart nummer 8 - Een stalen vlak onder botterjacht 'Geertje' deel 1

Je koopt een houten botterjacht met het gegeven dat het vlak op termijn moet worden vervangen. Als het dan eindelijk zo ver is, rijst de vraag: een nieuw houten vlak of toch kiezen voor een onconventionele oplossing? Familie De Geest nam een radicaal besluit en werkt sinds vorig jaar met hulp van vrienden en kennissen aan de renovatie van haar botterjacht uit 1945.
Het gezin De Geest bestaat uit vader Steven, moeder Petra en de zoons Stijn en Joep. Op zeker moment opperden de jongens dat ze wel eens met een platbodem wilden zeilen. Er werd naar een schip gezocht en bij makelaar Ties van Os in Enkhuizen vonden ze in 2006 een houten botterjacht van elf meter.
Er werd een expertiserapport opgesteld en toen bleek dat het vlak, inclusief scheg en loefbijter, al vele jaren eerder tot aan het berghout in met glasvezel gewapend polyester was gezet. Bij het vernieuwen van de huid was het polyester omhulsel overigens al eens teruggebracht tot de kim.
De familie De Geest wist, toen zij het schip in 2007 kocht, dat een ruim zestig jaar oud botter-jacht regelmatig onderhoud met zich meebrengt. Toen het botterjacht een paar jaar geleden dan toch flink ging lekken, werd besloten om het vlak te gaan vernieuwen. Nadat verschillende offertes waren aangevraagd, zat de familie wel met een dilemma. Elke gang in het nieuwe vlak kwam ruwweg neer op zo'n duizend euro. Het krombranden van de vlakpunten kon mee- en tegenvallen. Bij de ene gang lukt het krombranden soms binnen een uur en soms sta je - bij onwillig hout - een dag te verprutsen. En er gaan heel wat gangen in een vlak zitten. Daarbij kwam ook nog de kielbalk, die moest in zijn geheel worden vernieuwd. Bovendien heb je ook goede liggers en knieën nodig om het nieuwe vlak aan te kunnen bevestigen. Dus komt er altijd meerwerk bij, omdat je de oude liggers pas kunt beoordelen als het vlak is verwijderd.
Naar aanleiding van artikelen in de SdZ 2015.2 en .3 over de bouw van een hout-epoxy botterjacht met een stalen vlak door Theo Lansink in Oldenzaal, kwamen ze tot de conclusie dat er veel voordelen zouden zijn als ze voor de 'Geertje' ook een stalen vlak zouden maken.

pdf SdZ 2020 nr8 oktober - Een stalen vlak onder botterjacht 'Geertje' deel 1

2022

oktober 2022

oktober 2022: Spiegel der Zeilvaart nummer 8 - Nieuw stalen vlak voor botter Geertje deel 2

In SdZ 2020.8 beschreven we de voorbereidingen voor een nieuw stalen vlak onder het botterjacht Geertje van de familie De Geest. Inmiddels zijn we twee jaar verder en heeft de familie een heerlijke zeilvakantie op het Wad achter de rug, waarin het nu lekvrije en stijve botterjacht zich heeft kunnen bewijzen. Maar eerst zijn we benieuwd hoe dat met het stalen vlak is gegaan.
Uiteindelijk kon het botterjacht in oktober vorig jaar weer te water. De romp bleef waterdicht! Het seizoen was inmiddels voorbij en er werd naar het schiphuis in Friesland gevaren. Na een aantal zeildagen dit jaar ging het gezin De Geest deze zomer naar het Wad en genoot van en solide en waterdicht botterjacht. Ook kon weer probleemloos worden drooggevallen. Het was een enorme klus, die gelukkig mede dankzij de hulp van vele vrienden en vrien­dinnen werd geklaard. Ik heb enorme bewonde­ring voor het doorzettingsvermogen van vader Steven, moeder Petra, zoons Joep en Stijn. Wat hebben die moeten buffelen. Ze zijn - met recht - enorm trots op het resultaat en kunnen weer vele jaren genieten van hun fraaie botterjacht Geertje, waarvan we de geschiedenis uitgebreid beschreven.

pdf SdZ 2022 nr08 oktober - Nieuw stalen vlak voor botter Geertje deel 2

2024

30 mei 2024

30 mei 2024: Botterjacht 'Geertje' wordt hernoemd in 'Petronella'

Eigenaar Stijn de Geest mailt:
Gisteren hebben we in de Veerhaven Rotterdam onze jachtbotter Geertje herdoopt naar moeder en vrouw Petronella (Petra). Dit als dank voor alle ondersteuning die zij gaf gedurende de refit.  Vanaf nu kan de boot dus onder een andere naam de boeken in. 

De naamgeefster herdoopt de Jachtbotter in de Veerhaven in Rotterdam
De naamgeefster herdoopt de Jachtbotter in de Veerhaven in Rotterdam

Vader Steven de Geest voegt hieraan toe:
In augustus 2006 kochten we onze eerste grote boot, na een hele reeks kleine zeilbootjes (optimist, solo, vaurien, laser) en een sloep te hebben gehad en de ervaring met het huren van diverse zeiljachten, van catamaran, tot scherp jacht tot platbodem. Na een bezoek aan de klassieke botenbeurs in Enkhuizen in het voorjaar van 2006 viel de keus op een platbodem, omdat niet de ambitie zeezeilen was, de binnenwateren trokken ons meer, de ruimte en de de way of living alsook de vormgeving spraken ons het meest aan. En wel een houten boot, de jachtbotter 'Geertje' in 1945 gebouwd door Kok in Huizen. Temeer omdat onze oudste zoon Stijn te kennen had gegeven botenbouwer te willen worden en zijn opleiding aan het Rotterdamse Hout- en Meubileringscollege, afdeling jachtbouw gestart was.
Na een paar jaar op de Zuid-Hollandse en Zeeuwse wateren te hebben gevaren, verhuisden we de boot naar Heeg, een plek die we al goed kenden uit eerdere vaar-vakanties. Heeg is nog steeds haar thuishaven. Daar leerden we Martijn Perdijk van Wind & Water kennen, die samen met Stijn in stappen de restauratie van de botter oppakte. We kochten de boot met een al gepolyesterd vlak, dus wisten dat we op enig moment aan de beurt waren. 2019 was het jaar dat we iets moesten. Onze zoons Stijn en Joep wilden graag verder met de boot en mijn vrouw en ik droegen de 'Geertje' aan hen over en we zetten een plan ter verdere restauratie op. Inmiddels had Stijn zijn studie als Naval Architect aan het STC te Rotterdam afgerond en met zijn expertise besloten we buiten de gebaande paden te treden en een stalen vlak onder het schip te leggen en brachten de boot naar Rotterdam, onze woonplaats en gingen in eigen beheer met behulp van vele vrienden dicht bij huis aan de slag. U kunt uitgebreide verslagen in de Spiegel der Zeilvaart van enkele jaren geleden lezen. De restauratie werd afgerond eind 2021.
Na de restauratie besloten de jongens de boot naar mijn vrouw, hun moeder te vernoemen, de boot werd na 2 seizoenen varen, waarbij bleek dat de onconventionele restauratie uitstekend geslaagd is, naar Rotterdam gevaren waar op 30 mei jongstleden in de Veerhaven de doop plaats vond, de botter heet sindsdien 'Petronella'.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht