Sardijn

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Jan Kooijman schrijft in zijn boek "Tien Platbodemjachten":
De 7.80 meter Staverse jol is een ontwerp van een ontwerpersteam van de werf Kooijman en De Vries uit Deil, bestaande uit Willem Akkerman, Hans Fleumer, Jan Kooijman en Dick Lefeber. De werf had al heel wat ervaring in het bouwen van Staverse jollen in diverse maten naar ontwerpen van J. K. Gipon. De opdracht bestond uit een wat grote jol vanwege de zeilkwaliteiten. Kleine jollen zeilen wel goed in vlak water, maar hebben als dikke en korte scheepjes nog meer dan andere kleine platbodems het nadeel dat ze door golven flink worden afgestopt. Een grote jol heeft - alleen al door zijn gewicht - dat nadeel minder.
Zo ontstond na vele sessies van uitvoerig overleg de 7.80 meter Staverse jol, die een gewaardeerd schip bleek te zijn en in een flink aantal exemplaren werd gebouwd. Aan de berekeningen die noodzakelijk waren, werd veel aandacht besteed. Wat het tuig betreft, werd gekozen voor de tuigage van de latere jollen met een kleine botteloef en met een kluiver. De gaffel kreeg de oorspronkelijke rechte vorm. Daar bij de oude Staverse jollen een loefbijter niet ongebruikelijk was, werd die ook hier getekend. In de praktijk bleek dat toch een geringe loefgierigheid op te leveren, zodat het later beter werd geoordeeld die weg te laten. Door vergroting van de 7,80 meter jol met 20 cm ontstond de 8 meter versie en was het mogelijk de gasflessen dwars achter in de kuip in een bun te plaatsen.
De herkenbare verschillen (t.o.v. de Gipon ontwerpen) zijn: een duidelijk smallere kop, geen zo kenmerkende hartvormige spiegel, klein voordek door de doorlopende kajuit (deze loopt een stuk voor de mast door) en een diepere kiel. De werf Van Rijnsoever heeft het snijpakket later ook gebruikt.
In het voorjaar van 1999 is de 7.00m Staverse jol 'Sardijn', van dhr. Luykx uit Soest, daags na het te water laten, gezonken in de jachthaven van Woudsend, Friesland. 't Varskip heeft vervolgens dat "wrak" gekocht en gerestaureerd. In december 1999 hebben de huidige eigenaren T.J. Janssen en M. Landkroon deze 'Sardijn' gekocht van 't Varskip. Dhr. Luykx heeft daarna deze nieuwe 8.00m Staverse jol bij van Rijnsoever laten bouwen en haar ook weer de naam 'Sardijn' gegeven.

Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1894 | Zeil nummer: | JC25 |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Staverse jol |
Bouw
Bouwjaar: | 2000 | Ontwerper: | Ontwerpteam Kooijman & De Vries |
---|---|---|---|
Werf: | Van Rijnsoever bv | Werf plaats: | Deil |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 8,00 m | Breedte berghout: | 3,25 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 1,00 m | Masthoogte water: | 11,50 m |
Oppervlakte grootzeil: | 24,00 m2 | Oppervlakte fok: | 16,50 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 9,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 49,50 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
2000 – 2004 | H. Luykx, Soest ( Sardijn) |
---|---|
2004 – 2007 | Dhr. Ligtvoet, Dokkum ( Sardijn) |
2007 – (Eigenaar - geen relatie met het Stamboek) | T. en J. van der Sluis ( Sardijn) |
Geschiedenis
2019
december 2019
december 2019: Spiegel der Zeilvaart nummer 10 - Staverse jol 'Sardijn' voor drie generaties

Aanvankelijk werden de Staverse jollen bij Kooijman & de Vries allemaal gebouwd naar ontwerp van J.K. Gipon. Deze huisontwerper tekende maar liefst negen versies van de jol, in lengte variërend van 5,20 tot 9 meter. De Gipon jollen hadden veel ruimte in het voorschip door de bolle kop, maar in ruw water remde die bolle kop aanzienlijk. In de glorietijd vertrokken, had Jan Kooijman een heel sterk team om zich heen verzameld. Zo was er Willem Akkerman, een ervaren ontwerper en bouwer, heel bekend van de Waarschepen (en na zijn pensionering van de vele artikelen in de Spiegel) en Hans Fleumer, een techneut die alle constructies uitkiende.
Voor het verbeteren van de jol werkte Jan Kooijman samen met de in dienst genomen Dick Lefeber, die zijn sporen in het jachtontwerpen had verdiend bij de Eista werf in Nederhemert. De werfeigenaar, de legendarische Baron van Wassenaer van Nederhemert, bouwde daar vele honderden Doerak motorjachten die door Dick Lefeber in vele maten en uitvoeringen waren ontworpen. Later tekende Dick ook de Banjer, de Rogger en de Krammer motorzeiljachten die in serie in polyester werden gebouwd. Na zijn K&dV-tijd zou Lefeber voor de werf van Jac. Linssen ook nog een aantal ontwerpen van stoere motorjachten maken. Het was een heel kundige ontwerper met uitstekende ideeën.
Jan en Dick gingen gezamenlijk een beter zeilende Staverse jol ontwerpen en kwamen uit op een lengte van 7,80 m. Deze jol werd later door Ted van Rijnsoever met 20 cm verlengd om een gasbun achter de kuip te kunnen plaatsen. Hij maakte ook het achterschip lichter door een gedeelte van de drie centimeter dikke massieve scheg hol te maken. Daarna zakte het achterschip Daarna zakte het achterschip minder weg. Van deze uitvoering zijn er ook veel gebouwd. In totaal hebben zeker meer dan zestig Staverse jollen de werf in Deil verlaten.
De 8,00 m jol met een breedte van 3,25 mis een prima zeilend scheepje dat het in ruw water goed doet. Door het zeiloppervlak van bijna vijftig vierkante meter zeilt het relatief snel en door het weglaten van de loefbijter gaat het goed overstag.
De 8,00 m lange Sardijn werd in het jaar 2000 voor de heer Luykx te water gelaten en na vier jaar werd het jacht verkocht aan de heer Ligtvoet, een oogarts in Dokkum. Die zeilde er maar drie jaar mee en zette het jacht te koop op Marktplaats. Dan komen Tjalle en Jet van der Sluis in beeld.
SdZ 2019-2020 nr10 december-januari - Staverse jol 'Sardijn' voor drie generaties