Sjofisk

Sjofisk

De naam Siem de Vries was vanaf het begin aan Kooijman en de Vries Jachtbouw b.v. verbonden. Hij was, zoals hij het zelf treffend zegt, de man van het staal. Jan Kleijwegt werkte al zeven jaar bij Kooijman en de Vries. Hij was de man van het hout, duidelijker kan het niet. Toen Ted van Rijnsoever de werf in Deil in 1981 overnam, besloten Siem en Jan samen de nieuwe werf De Scheepsbouwers Maritiem in Werkendam te starten. J.K. Gipon heeft negen versies van een (stalen) Staverse jol getekend. Die variëren van 5.20 m tot 9.00 meter. Daarnaast is er ook nog een tiende versie in hout, een opmeting van een bestaande oude houten jol.

De 'Sjofisk' is één van deze schepen, een 8.00 meter jol en in 1995 gebouwd bij De Scheepsbouwers in Werkendam. De opdrachtgever was P. Gruppelaar uit Oude Pekela, die haar de naam 'Sjofisk' gaf.

Eigenschappen

Plaquette nummer:2332 Zeil nummer: JC20
Categorie:D+ Tekening nummer:
Type:Staverse jol

Bouw

Bouwjaar:1995 Ontwerper:J.K. Gipon
Werf:De Scheepsbouwers bv Werf plaats:Werkendam
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Kiel Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:8,00 m Breedte berghout:3,20 m
Diepgang:0,90 m Masthoogte water:11,45 m
Oppervlakte grootzeil:22,70 m2 Oppervlakte fok:15,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:8,80 m2
Oppervlakte totaal:46,50 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Dispensaties

Dispensaties Einddatum Datum nieuwe schouw
Een permante dispensatie voor de spudpaal. De spudpaal schaadt het aanzicht niet en bevordert het vaargemak.

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1995 – 2006 P. Gruppelaar, Oude Pekela ( Sjofisk)
2006 – 2021 B. Huesmann, Schijndel ( Sjofisk)
2021 – Nu (laatst bekend) B.J. van Royen, Heemstede ( Sjofisk)

Geschiedenis

2013

november 2013

november 2013: Spiegel der Zeilvaart november 2013 nummer 9 - Scheepsbouwers Staverse jol ligt voor paal

De Staverse jol 'Sjofisk' heeft bij de Inschrijving in het Stamboek een permante dispensatie voor de aanwezige spudpaal. In november 2013 stond er in de Spiegel der Zeilvaart een artikel over de inbouw van een azobé spudpaal in plezierschepen.
Spudpalen zijn in het baggerbedrijf en de binnenvaart een bekend fenomeen. Zo'n paal zakt door het schip in de modder en dan is op ondiep water een anker niet meer nodig. Jan Kleijwegt, van de Scheepsbouwers Maritiem in Werkendam, bedacht een houten variant voor ronde en platbodemjachten. Wij kregen de gelegenheid om met zijn Staverse jol 'voor paal te liggen' in de Biesbosch.

pdf SdZ 2013 nr09 november - Scheepsbouwers Staverse jol ligt voor paal

2020

2020

2020: Foto's Staverse jol 'Sjofisk'

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht