’t Swarte Schaep

Jan Kooijman startte in 1967 in Deil met de werf Kooijman & de Vries, nadat hij in 1961 in Zwijndrecht was begonnen met het bouwen van ronde-en platbodemjachten. Bij Kooijman en De Vries Jachtbouw N.V. was men helemaal vertrouwd met de ronde voor- en achterschepen. Daaronder zijn er veel Staverse jollen gebouwd die historisch verantwoord ontworpen zijn door J.K. Gipon. In 1981 namen Ted en Lydia van Rijnsoever de werf over en veranderde de naam in Jachtwerf van Rijnsoever Deil BV.
Nieuwe eigenaar gezocht - Te koop
Voor dit schip wordt een nieuwe eigenaar gezocht.
Voor informatie: e-mail edithketz@gmail.com.
J.K. Gipon heeft negen versies van een (stalen) Staverse jol getekend. Die variëren van 5.20 m tot 9.00 meter. Daarnaast is er ook nog een tiende versie in hout, een opmeting van een bestaande oude houten jol.
De 'Aaltje Vis' is een stalen Staverse jol met kajuit van 6.20m lang. Ze is in 1974 gebouwd en de opdrachtgever was J.W. van der Kraan uit Doorn. De jol is onder de naam 'Kraanvogel' te water gelaten. Ze is een zusterschip van de 'Aaltje Vis', gebouwd van dezelfde tekening, maar zonder kajuit.

De Staverse jol 6.20 meter
Dit is al weer een heel wat groter scheepje, dan de kleinere jol van 5.20 meter. Een meter lengte maakt op deze afmetingen een beduidend verschil. Deze jol werd voor het eerst gebouwd door Kooijman en De Vries en tentoongesteld op de Hiswa in 1972. Wat er aan accommodatie mogelijk is in zo'n kort scheepje dat al een breedte heeft van 2.60 meter laat de inrichtingstekening zien.
Wat de constructie betreft moet worden opgemerkt dat zo'n kleine Staverse jol gevoelig is voor vertrimming en voor stabiliteitsverandering. De kajuitopbouw vermindert de stabiliteit door windvang en topgewicht. Daarmee moet rekening worden gehouden in het ontwerp. De jol biedt daartoe onder meer de mogelijkheid door enige ballast aan te brengen in de scheg. Nog beter, meer in overeenstemming met het karakter van de bouw in staal, is het om de scheg te maken van dikke plaat - 30 mm bijvoorbeeld - zoals later bij Kooijman en De Vries gebruikelijk werd. Dat geeft de gewenste ballast zonder extra voorzieningen.
Ook kan de bouw van de kajuit, de zelflozende kuip en de inbouw van een motor de langsscheepse trim van dit korte scheepje nogal sterk beïnvloeden. Deze 6.20 meter Staverse jol is al een heel fijn scheepje voor het maken van tochten met een klein gezelschap. Een zeer gewaardeerde eigenschap is de handzaamheid.

Eigenschappen
Plaquette nummer: | 825 | Zeil nummer: | JD2 |
---|---|---|---|
Categorie: | B | Tekening nummer: | |
Type: | Staverse jol |
Bouw
Bouwjaar: | 1974 | Ontwerper: | J.K. Gipon |
---|---|---|---|
Werf: | Kooijman & De Vries | Werf plaats: | Deil |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 6,20 m | Breedte berghout: | 2,65 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,80 m | Masthoogte water: | 9,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Register Varend Erfgoed Nederland
Registratie nummer: | 5491 | Registratie datum: | 01-01-2024 |
---|---|---|---|
Geregistreerd als: | Varend Erfgoed |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1974 – 1987 | J.W. van der Kraan, Doorn ( Kraanvogel) |
---|---|
onbekend – onbekend | T.A. van Bruggen ( Zwarte Schaap) |
onbekend – onbekend | S.J. de Jong ( Zwarte Schaap) |
onbekend – 2004 | M. Smits, Harlingen ( Zwarte Schaap) |
2004 – 2009 | T. Harmer, Norwich ( Zwarte Schaap) |
2009 – 2019 | J. Bijker ( Zwarte Schaap) |
2019 – Nu (laatst bekend) | Mevr. E.W.J.T. Ketz, Haren ( ’t Swarte Schaep) |
Geschiedenis
1975
1975
1975: De 'Kraanvogel' onder zeil

2005
2005
2005: Foto's 'Zwarte Schaap'


