Verezam (ex-Vijverberg 2)

Verezam (ex-Vijverberg 2) Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

In 1957 kreeg de Bültjer Bootswerft in Ditzum de opdracht van de de Haagse jonkheer Sandberg voor de bouw van het Botterjacht 'Vijverberg (2)'. Toen het schip gereed was werd het gevaren door schipper Herman Vredenborg.

David Gilham (mail 28-12-2020): Dutch barge Verezam moored in the river Avon Christchurch Dorset. The photo was taken in (almost certainly) 1974 by my father Peter Gilham.
David Gilham (mail 28-12-2020): Dutch barge Verezam moored in the river Avon Christchurch Dorset. The photo was taken in (almost certainly) 1974 by my father Peter Gilham.

Eigenschappen

Plaquette nummer:50 Zeil nummer: OA31
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Botter

Bouw

Bouwjaar:1958 Ontwerper:H. Bültjer
Werf:H. Bültjer Werf plaats:Ditzum (D)
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:15,60 m Breedte berghout:0,00 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1958 – 1963 J.A.G. Sandberg, Wassenaar ( Vijverberg)
onbekend – onbekend ( Favourboat)
1985 – 1987 G.B. Wolverson, Christchurch Dorset ( Verezam)

Geschiedenis

1958

1958

1958: De bouw van de Vijverberg nr2

De Vijverberg nr.2 in aanbouw naast een kotter in Ditzum
De Vijverberg nr.2 in aanbouw naast een kotter in Ditzum

1963

1963

1963: De botter 'Vijverberg' in een advertentie van Mercedes in het boek "Hollandse jachten van de toekomst" van H. Kersken

1985

1985

1985: Inschrijving Botter 'Verezam' in 1985

Het Botterjacht rond 1985 in Engelse handen
Het Botterjacht rond 1985 in Engelse handen
Engelse Ansichtkaart
Engelse Ansichtkaart

2007

2007

2007: H.R. Terwindt uit Haarlem meldt het volgende:

De Vijverberg, destijds van de fam. Sandbergh, werd verkocht naar Engeland. De nieuwe eigenaar doopte het schip "Favourboat", omdat dit het meest leek op de Nederlandse naam. Met windkracht 8 stak hij even over van Dover naar Calais. Dit was in 1965. Wij voeren ook die kant uit met de 'Brontoliet'. 

2018

11 december 2018

11 december 2018: Wooden Dutch barge (wreck) at Broadness Harbour on the Thames

We ontvingen van Andrew Crosby uit Engeland een reactie op ons bericht in de rubriek "Opsporing verzocht" over "De Botter 'Johanna' in Engeland":
There is a wreck of a botteryacht at Broadness Harbour on the Thames. I don't know if it is 'Johanna'. This is where the botteryacht wreck is located: 51.4634630, 0.3109590. Andrew

Wij hebben hem geantwoord dat het wrak op de foto botterjacht 'Johanna' niet kon zijn. De 'Johanna' heeft bijvoorbeeld de mast voor de kajuit staan en het wrak op de foto heeft duidelijk de mast op de kajuit staan met een overloop voor de fok er voor.​

Het hele verhaal hebben we geplaatst in onze rubriek Opgemerkt. Daarop kregen we de volgende reactie van Ole Pfeiler:
Ik zie veel overeenkomsten met de door de Duitse werf Bültjer gebouwde botters. Het schip lijkt veel op de 1958 gebouwde "Vijverberg". De motor die op de foto te zien is, lijkt me toch een Mercedes OM321 te zijn (ik had hetzelfde model in mijn tjalk zitten). Bültjer heeft altijd veel gemariniseerde Mercedes verbouwd. Dit detail wijst op de "Vijverberg". Ook het hoge voorluik vind ik opvallend.

Op de website van de Engelse fotograaf J Paul Lincoln (28 januari 2016) schrijft hij:

Some of my favourite bike routes are between Erith and Greenwich along the Thames Path, and from Gravesend to Tilbury via the little boat that ferries me and my trusty bike across the river into another world which is Tilbury. Outside the dock area you find East and West Tilbury, both forgotten gems of rural Thurrock. Another favourite is the route from Greenhithe out to the Broadness moorings on Swanscombe Marshes, full of rusting hulks and a beautiful neglected dutch Botter barge called "Verezam" who's original wooden nameplate adorns our shed at the bottom of the garden. You can see a pic of her in my gallery... she's the one stuck in the mud in the middle of a field of grass. 

Lees het hele verhaal "Wooden Dutch barge (wreck) at Broadness Harbour on the Thames" in onze rubriek "Opgemerkt".

2021

11 juli 2021

11 juli 2021: Een vraag van de "Duitse werf" Bültjer

Cora Bültjer schrijft:
Moin beste Botter liefhebbers!!
Even een berichtje van de "Duitse werf" Bültjer. Wij zoeken al sinds een gewisse tijd naar de "Vijverberg 2". Ja, "Vijverberg 2", want het Schip dat Dhr. Sandbergh voor de "Verezam" voer was ook een botter, met de zelfde naam: "Vijverberg". Dat was dus voor de Fam. Sandbergh Nr.1.
Dit weten we uit interne verhalen, van de man die het schip ontwierp en de tekening maakte: Hinni Bültjer. En ook van Dhr. Vredenborg, kapitein op alle Sandbergschepen, die alle 3 "Vijverberg" genoemd werden.
Wij, de Fam. Bültjer, zou het zeer op prijs stellen, als het Stamboek dit foutje even kan veranderen. Ontwerp: H. Bültjer. Trouwens, de oudste zoon werd geboren op de dag dat H. Bültjer zijn tekening onderschreef. De eigenaar van de "Verezam" is dus nog steeds niet bekend. Jammer, ook Jan zou graag willen weten wie dat is, want we hebben plannen om de Botter en eigenaar te gaan bezoeken. De reden daarvoor dat we dat nog niet gedaan hebben, is Corona. Hoe zich dat verder ontwikkeld moeten we afwachten.
In de tussentijd vraag ik me af, of de eerste "Vijverberg" van Sandberg ook geregistreerd is in het Stamboek. Mocht zich iemand melden, dan zullen we u er zeker even over berichten.

Kapitein Herman Vredenborg bij het roer van de Vijverberg III (een kotterachtig schip, coll Albert Sandberg)
Kapitein Herman Vredenborg bij het roer van de Vijverberg III (een kotterachtig schip, coll Albert Sandberg)

2022

7 maart 2022

7 maart 2022: Reactie van Jacob Vredenborg

Als jonge jongen ben ik een aantal keren bij Bültjer in Ditzum geweest. Mijn vader was een erg aimabele en vreemde man met erg veel humor! Na op de botter gevaren te hebben, wilde de familie iets groters en mijn vader werd door mevr. Sandberg op pad gestuurd met zijn eigen ideeën. Hij kwam in Ditzum terecht waar hij aldaar het toezicht had op de bouw van de twee boten. De romp werd van Iroko gemaakt en de top van teak. Ze had twee masten. Het lakwerk werd altijd erg precies en met veel vakmanschap gedaan, waardoor het een van de mooiste boten was die ik ooit heb gezien.
Met opgedane vrienden is hij in opdracht van de familie Sandberg naar Zuid Frankrijk vertrokken. Hij was een geweldige schipper maar had geen papieren Op zijn ongeveer vijftigste heeft hij zijn vaarbewijzen gehaald en is toen vertrokken. In de golf van Biskaje kwam hij in de problemen en heeft toen 48 uur op zijn benen gestaan. Eigenlijk waren er geen ervaren mensen aan boord, maar hij heeft het toch gered! In L'île des Embiez heeft het schip overwinterd, maar het schip werd aangevaren door een ander. De schade werd door het bedrijf van Bültjer gemaakt. Uiteindelijk is de Vijverberg weer terug naar Nederland gegaan, waar het in Warmond door de familie Sandberg gebouwde loods verbleef.
Eerst stierf mijnheer Sandberg. Daarna mevr Sandberg (aan een gebarsten blindedarm). Tijdens de olie crisis, jaren zeventig van vorige eeuw, werd de 'Vijverberg' te koop aangeboden en Freddy Heineken heeft wat interesse getoond, maar de botter is uiteindelijk verkocht aan een Canadees. Mijn vader was erg bedroefd dat het schip ergens richting Canada varende vergaan is. Over mannen en/of muizen weet ik niets en wie de Canadese koper was weet ik ook niet. Mijn moeder is een aantal jaren geleden overleden, die had het eventueel geweten, maar ik heb het haar nooit gevraagd.
Tja dat is het........weet iemand de naam van de Canadees?

Kapitein Herman Vredenborg aan het roer van de Vijverberg III in een sluis (een tweemast kotter verkocht in 1956, coll Albert Sandberg)
Kapitein Herman Vredenborg aan het roer van de Vijverberg III in een sluis (een tweemast kotter verkocht in 1956, coll Albert Sandberg)

2024

12 februari 2024

12 februari 2024: E-mail van Albert Sandberg, kleinzoon van opdrachtgever J.A.G. Sandberg

Het schip is door mijn grootvader J.A.G. Sandberg gebouwd. Ik ben in bezit van foto's. Heb de 'Vijverberg' en de kapitein Herman Vredenborg zelf gekend. 

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht