Wooden Dutch barge (wreck) at Broadness Harbour on the Thames ('Verezam', ex-'Vijverberg')

Andrew Crosby: A wreck of a botteryacht at Broadness Harbour on the Thames (7 november 2018)

We ontvingen van Andrew Crosby uit Engeland een reactie op ons bericht in de rubriek "Opsporing verzocht" over "De Botter 'Johanna' in Engeland":

There is a wreck of a botteryacht at Broadness Harbour on the Thames. I don't know if it is 'Johanna'. This is where the botteryacht wreck is located: 51.4634630, 0.3109590. Andrew

Wij hebben hem geantwoord dat het wrak op de foto botterjacht 'Johanna' niet kon zijn. De 'Johanna' heeft bijvoorbeeld de mast voor de kajuit staan en het wrak op de foto heeft duidelijk de mast op de kajuit staan met een overloop voor de fok er voor.​

De eerste foto die ons werd gestuurd
De eerste foto die ons werd gestuurd

Andrews antwoord:

I put some more photos on an English discussion forum here is a link for you. I could not find a name on the boat. 
http://thunderboat.boards.net/thread/4209/wooden-dutch-barge-wreck?page=1

Verdwenen schepen naar Engeland

Op de Klassieke schepenbeurs ontmoetten we Frits van der Mark, schrijver van artikelen in de Spiegel der Zeilvaart. Hij verdiept zich al jaren in de schepen, die in de loop der jaren vanuit Nederland naar Engeland zijn "verdwenen". We hebben de mailwisseling met Andrew ook naar hem gestuurd en hij kam met het volgende antwoord:

Er is nu ook een melding van dezelfde botter in drijvende staat met mast. Het schip/eigenaar zou toch wat makkelijker te achterhalen moeten zijn. Zelf vond ik net een afbeelding van feb. 2017 van hetzelfde wrak met intacte kajuit, romp en mast. Redelijk wat details. Een knap luxe botter die mogelijk met beroepsbemanning heeft gevaren, gezien de plaatsing van de zwaardlieren en de entree op het voordek.

The person who manages the mooring (which requires a PLA license) arranged for it to be hauled further inland as the PLA had flagged it as a potential hazard to shipping if it ended up floating about in the River.  Read more: http://thunderboat.boards.net
The person who manages the mooring (which requires a PLA license) arranged for it to be hauled further inland as the PLA had flagged it as a potential hazard to shipping if it ended up floating about in the River. Read more: http://thunderboat.boards.net
In 2017 stond de mast nog overeind
In 2017 stond de mast nog overeind
Details van de kajuitingang
Details van de kajuitingang

 


 

Reactie van Ole Pfeiler (11/13-12-2018)

Ik zie veel overeenkomsten met de door de Duitse werf Bültjer gebouwde botters. Het schip lijkt veel op de 1958 gebouwde "Vijverberg". De motor die op de foto te zien is, lijkt me toch een Mercedes OM321 te zijn (ik had hetzelfde model in mijn tjalk zitten). Bültjer heeft altijd veel gemariniseerde Mercedes verbouwd. Dit detail wijst op de "Vijverberg". Ook het hoge voorluik vind ik opvallend.

De 'Vijverberg', destijds van de fam. Sandbergh, werd verkocht naar Engeland. De nieuwe eigenaar doopte het schip "Favourboat", omdat dit het meest leek op de Nederlandse naam. 

Ole vond op zijn zoektocht ook de website van de Engelse fotograaf J Paul Lincoln (laatst bijgewerkt op 28 januari 2016). Op deze website een paar foto's van de botter en de volgende tekst:

Some of my favourite routes are between Erith and Greenwich along the Thames Path, and from Gravesend to Tilbury via the little boat that ferries me and my trusty bike across the river into another world which is Tilbury. Outside the dock area you find East and West Tilbury, both forgotten gems of rural Thurrock. Another favourite is the route from Greenhithe out to the Broadness moorings on Swanscombe Marshes, full of rusting hulks and a beautiful neglected dutch Botter barge called "Verezam" who's original wooden nameplate adorns our shed at the bottom of the garden. You can see a pic of her in my gallery...she's the one stuck in the mud in the middle of a field of grass. (Gallery 3/105)

Aangezien hij duidelijk de naamborden van de 'Verezam' noemt, die hij op zijn tuinhuis heeft bevestigd, mogen we aannemen dat het hier inderdaad om de 'Vijverberg' gaat.

Het naambord van de 'Verezam' op het tuinhuis van de Engelse fotograaf J Paul Lincoln
Het naambord van de 'Verezam' op het tuinhuis van de Engelse fotograaf J Paul Lincoln
Foto J Paul Lincoln
Foto J Paul Lincoln
Foto J Paul Lincoln
Foto J Paul Lincoln

 


 

Een paar opmerkingen en foto's op het eerder genoemde Engelse forum

It half sank there where that photo was taken which is right at the end of the creek more or less on the River so at the PLA's instruction it was moved further up the creek where it was effectively "beneaped" and dry for most of the time other than at HWS so once this was the case it rapidly broke up. When I asked the blokes down there (owner not present) they said that the intention was to burn it at some stage because it is seen as an eyesore but the owner was interested in restoring it. Its too far gone for restoring. I'd just let nature take its course and if they eventually build the theme park then let the bulldozers take their course. Personally I much prefer to see old hulks and wrecks. I think large marinas should be required to incorporate wrecked old workboats relevant to their area into their landscaping. OK so its useless but its still nice to look at. Better then being lost forever. But then I am a big fan of slow deterioration and the power of nature. Not everyone likes that.

When I used to visit My parents on the IOW, they lived in a house with land backing on to the river YAR at Yarmouth a Dutch guy used to visit from Holland for a 2 week stay in Yarrmouth he used my parents mooring, his boat looked very similar to the one in slings in the photo. Merc OM636 powered, the last year I saw him would have been 1996 he didn't contact Mum in 97 or 98 & mum passed in 99 so it either got to much or a passed away job. Boat was an absolute stunner all varnished what appeared hardwood with leeboards & an extremely long pennant flying from the mast head & reaching right down to the water also masses of scroll work & decorative woodwork a super boat but I remember had very limited headroom.never the less a boat I would have been pleased to own.
There have been several beautifully varnished Botteryachts around and there still are quite a few in the hands of some real (and wealthy) enthousiasts.

The one that used your parents mooring may have looked like the one in the slings, but was a different boat, as the one in the slings named "Groote Beer" spend most of it's life in the U.S and was bought by a Dutchman in 2001 and came finally back to the Netherlands for a complete restauration. Sadly enough it fell out of the slings in 2015 and had a lot of damage because of that as you can see in the phote rudder broken off and a huge crack in the stern, it was all repaired again and she's been back in the water since 2017. Here's an interesting article about that boat www.wavetrain.net/boats-a-gear/350-groote-beer-hermann-goerings-botter-jacht-not.

Is it the same boat in this link? www.derelictlondon.com/boats.html. What a fascinating site !!!
Fascinating yes but I dont like seeing boats like that its just to sad.

Not aware of having seen a wooden one before. Certainly not on the Thames just metal ones.   bargemast can you confirm its Dutch and what type it is ? Its beautiful.
Not aware of having seen a wooden one before. Certainly not on the Thames just metal ones. bargemast can you confirm its Dutch and what type it is ? Its beautiful.
I was told that there was a large stainless steel steering wheel which was stolen and also that the boat "looked a picture" when it arrived but I don't know when that was.
I was told that there was a large stainless steel steering wheel which was stolen and also that the boat "looked a picture" when it arrived but I don't know when that was.
Some very nice details to this old boat I reckon it is a yacht. Beautiful woodwork teak everywhere.
Some very nice details to this old boat I reckon it is a yacht. Beautiful woodwork teak everywhere.
As far as I can see it on this photo, it looks like a small BOTTER a former fishing boat, but could have been built from the start as a Botteryacht too.
As far as I can see it on this photo, it looks like a small BOTTER a former fishing boat, but could have been built from the start as a Botteryacht too.
Engine in it looked to be a 4. I would suspect a Mercedes unit probably but difficult to tell and awkward to get a photo of.
Engine in it looked to be a 4. I would suspect a Mercedes unit probably but difficult to tell and awkward to get a photo of.
Engine (not easy to get a decent picture but someone may recognise it).
Engine (not easy to get a decent picture but someone may recognise it).
Might be an indication for anyone looking. There are a lot of similarities with the picture on the link you put up and it makes sense that a boat which disappeared may have been wrecked but it could also be another boat.
Might be an indication for anyone looking. There are a lot of similarities with the picture on the link you put up and it makes sense that a boat which disappeared may have been wrecked but it could also be another boat.
This sign (6"x4") is now mine. All the decent bits have been stripped off the boat ages ago.
This sign (6"x4") is now mine. All the decent bits have been stripped off the boat ages ago.

Artikel van Frits van der Mark in het blad van de Old Gaffers Association begin 2019: De Thamesbotter en het tuinhuisje

Frits van der Mark schrijft:
De Stichting Stamboek Ronde en Platbodemjachten heeft een zeer interessante en goed gevulde website. Naast de gebruikelijke informatie over de vereniging zijn er bijvoorbeeld veel artikelen in opgenomen over alles wat rond en plat is. De schepenlijst is het hoogtepunt, er worden meer dan 2500 schepen en scheepjes beschreven. Het zijn niet alleen bestaande en actieve schepen maar ook schepen die gesloopt zijn, verloren zijn gegaan of worden gezocht. Jan Eissens, ook bekend als auteur in de Spiegel der Zeilvaart, is de webmaster van deze SSRP site.
Op de laatste Klassieke Schepenbeurs in Den Helder sprak Jan me aan. Hij liet foto's zien die net uit Engeland waren binnengekomen en vroeg of ik misschien iets over het schip wist. Er was een kajuitbotter op te zien die scheef weggezonken lag in de deels met gras overgroeide modder nabij Broadness Harbour on the Thames. De Engelsman die de foto's maakte en doorstuurde vroeg zich af of het misschien de jachtbotter 'Johanna' zou kunnen zijn. Dit schip wordt al langere tijd gezocht, ook via de Engelse OGA-site (Zie: Sailing By, Dutch botter: floating cottage on the Norfolk Broads). Dat was duidelijk niet het geval. De fotograaf had geen naam op het wrak kunnen vinden. Dit alles vroeg om een speurtocht onder de werktitel 'De Thamesbotter'. Het resultaat van dit onderzoek is, dat we nu zeker weten dat het om de botter 'Verezam' ex-'Vijverberg' gaat.

pdf De Thamesbotter en het tuinhuisje

Reactie op deze pagina
  • ?
  • (jpg,jpeg,bmp,tiff,zip,pdf,rar)
  • In ons Privacystatement kunt u nalezen hoe de SSRP met de op dit formulier verstrekte, privacygevoelige gegevens omgaat.

 


 

Spiegel der Zeilvaart augustus 2018 nummer 6 - Botters in Engelse handen en de visserijgeschiedenis van de HK23

In augustus 2018 heeft Frits van der Mark een artikel geschreven in de Spiegel der Zeilvaart onder de titel "Botters in Engelse handen".
Eind jaren 1950 lagen er overal botters werkloos voor de wal. Voor weinig geld werden ze verkocht aan lieden die het avontuur wel aandurfden. Zelfs vanuit Engeland was er belangstelling. De aankoop van een botter uit Elburg haalde daar de krant en dat inspireerde Roy en Rosalind Elwood om ook op zoek te gaan. Uiteindelijk woonden zij 13 jaar op hun botter, werd er een kind op geboren, maar wachtte de Windhaver toch een droevig lot. 
In het najaar van 1958 luisterde de later beroemde cartoonist Mike Peyton een gesprek af in de Ferry Boat Inn in Fam-bridge aan de rivier de Crouch. Hij hoorde iemand vertellen dat hij net terug was uit Nederland en dat in dat land vanwege de inpolderingen rijen zeilende vissersboten te koop lagen in de havens van het IJsselmeer. Peyton had niet veel geld, maar ondernam meteen actie. Het pond was toen nog een harde valuta en al een paar weken later was hij eigenaar van de EB49. Hij had de `woodencloged fisherman' (de visserman op klompen) 400 pond betaald voor de botter die nog in geheel originele staat verkeerde, zo beschrijft hij in zijn autobiografie Celebrating 50 Years of Sailing.
The Manchester Guardian had in de jaren '50 een wekelijkse column onder de titel About Boats'. Deze werd door wisselende auteurs geschreven. Begin 1959 schreef Mike Peyton een aflevering met als kop 'Buying a botter'.
Boven het stukje stond een tekening van zijn hand. (Inderdaad, later werd hij beroemd om zijn nautische cartoons die hij onder andere voor de tijdschriften Yachting Monthly en The Practical Boat owner tekende.) In de column schrijft hij over de oversteek naar Engeland die hij begin november 1958 maakte. De voorbereidingen hiervoor bleken achteraf onvoldoende.

Dit verhaal is met aanvullende informatie ook geplaatst op de website van de Old Gaffers Organization.

pdf SdZ 2018 nr06 augustus - Botters in Engelse handen - Visserij geschiedenis van de HK23

Terug naar overzicht