Vrouwe Agatha

Vrouwe Agatha Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De meeste Zuiderzeehavens hadden elk hun eigen type kleine vissersvaartuigen, goedkoper dan hun grote broers en geschikt voor een kleine bemanning. Zo kennen we nog Wieringer, Makkumer, Workumer, Vollenhover en Enkhuizer bollen. Misschien zijn er nog wel meer typen geweest waar we het bestaan niet van weten. Ze leken allemaal op elkaar, maar hadden toch hun onderlinge verschillen, voortkomend uit de plaatselijke omstandigheden, het gebruik en traditie. Van de Enkhuizer bollen die konden profiteren van de hoge wal, lag de lengte over stevens meestal tussen de zeven en acht meter.

In 1964 ontwierp J.K. Gipon voor Kooijman Jachtbouw te Zwijndrecht de 7 meter Enkhuizer bol 'Cadans', De opdracht bestond uit het tekenen van een scheepje met ronde boegen, geschikt voor een bemanning van vier personen, bijvoorbeeld een gezin van man, vrouwen twee kinderen. Gipon koos voor het type Enkhuizer bol omdat hij daarin het best de verschillende eisen kon verwezenlijken. Hij kende het type heel goed. In de Spiegel der Zeilvaart van November 1996 is een een uitbereid artikel van zijn hand over de bol en de Enkhuizer bol in het bijzonder gepubliceerd.

De 7.35 meter Enkhuizer bol 'Vrouwe Agatha' is in 1969 gebouwd in opdracht van W.J.M. Sjouke uit Makkinga. Zij lieten de bol onder de naam 'Blue Skies' te water.

Eigenschappen

Plaquette nummer:610 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Enkhuizer bol

Bouw

Bouwjaar:1968 Ontwerper:J.K. Gipon
Werf:Kooijman & De Vries Werf plaats:Deil
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:7,35 m Breedte berghout:2,85 m
Diepgang:0,55 m Masthoogte water:9,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1969 – 1987 W.J.M. Sjouke, Makkinga ( Blue Skies)
1987 – onbekend W.H. v.d. Heide, Bredevoort ( Vrouwe Agatha)

Geschiedenis

1993

1993

1993: Kronieken der stalen Enkhuizer bollen tot 1993

Op 14 maart 1969 vindt de tewaterlating plaats van onze Enkhuizer bol 'Blue Skies'. Voor ons zal de bol veel meer gaan betekenen dan alleen maar een kleine platbodem: het zal tevens de functie van een klein woonarkje moeten krijgen. We - de familie Sjouke - zijn namelijk van plan om er veel en lang mee te gaan varen; bij voorkeur van april tot in oktober. Daarom worden kajuitwanden en het plafond extra geïsoleerd. Later bouwen we ook nog een dieselkacheltje in. Terugblikkend hebben we er veel mee gevaren. De beste herinneringen hebben we aan onze tochten op de Waddenzee. We voeren dan van eiland naar eiland en gingen daar afhankelijk van de persoonlijke interesses - wandelen, vissen of paardrijden. Als iedereen dan vond dat we dat eiland voor dat moment wel gezien hadden, trokken we weer verder naar het volgende eiland.
Heel bijzondere herinneringen hebben we aan onze tocht naar Denemarken. Deels trokken we via het wad, maar verder een groot deel van de tocht ging door Noord-Duitsland.

pdf Klein maar Dapper Kroniek 44 - Vrouwe Agatha tm 1993

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht