Weltevreden

Weltevreden Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De ‘Weltevreden’ is een boeieraak, gebouwd in 1909 op de werf van T. Van Duijvendijk in Lekkerkerk. Het schip was de basis van de, nog steeds bestaande, firma Van Ouwerkerk, die het gebruikte om zand te gaan halen op de Zeeuwse wateren. Het schip was bij de bouw overigens bestemd voor Indonesië maar is daar nooit terecht gekomen. In 1954 was het scheepje niet meer rendabel en werd weggedaan voor de sloop, waarvan het gered werd door Ivo Meulemeester in 1955. Hij liet het schip restaureren op de werf Scheepswerf Moed en Trouw van P. Verras.

Oud-eigenaar Pieter Harms schrijft:
Wat ik heb vernomen van de familie Ouderkerk uit Middelburg was, dat het schip gebouwd was om naar Indonesië te gaan. Er waren er 4 van besteld. De 'Weltevreden' was het laatste schip, maar niet meer vertrokken (reden onbekend). De naam "Weltevreden" was een plaats net onder Jakarta en het schip is daar naar vernoemd. Ik heb de oude kaart nog, waar de naamplaats op staat. De familie Ouderkerk uit Middelburg heeft het schip gekocht en er 40 jaar zand mee gevaren. Ze zeilden net buiten Veere, lieten ze zich droog vallen op de zandplaat en schepten het vol zand, om zo terug te zeilen naar Middelburg, waar zij hun bedrijf hadden.
Daarna hebben ze het schip verkocht aan een sloopbedrijf en daar heeft Ivo Meulemeester het gekocht om er een pleziervaartuig van te maken. En ik heb het dan van hem gekocht en het schip helemaal gerenoveerd.

Eigenschappen

Plaquette nummer:171 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:Bedrijf
Type:Boeieraak vracht

Bouw

Bouwjaar:1909 Ontwerper:Van Duyvendijk
Werf:T. van Duyvendijk Werf plaats:Lekkerkerk
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:15,30 m Breedte berghout:4,04 m
Diepgang:1,05 m Masthoogte water:15,10 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1909 – 1955 Willem van Ouwerkerk, Middelburg ( Weltevreden)
1955 – 2007 I. Meulemeester, Antwerpen ( Weltevreden)
2007 – 2017 P. Harms, Lommel ( Weltevreden)
2017 – (Eigenaar - nu geen relatie met het Stamboek) D. Laurini ( Weltevreden)

Geschiedenis

1928

2 juni 1928

2 juni 1928: Meetbrief Boeieraak Weltevreden

Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Weltevreden - Meetnummer: Mb252N
Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Weltevreden - Meetnummer: Mb252N
Originele registratie van de meting bij het Maritiem Museum Rotterdam onder nummer: H2006_052
Originele registratie van de meting bij het Maritiem Museum Rotterdam onder nummer: H2006_052

1955

1955

1955: Foto's geschiedenis van het zandschip 'Weltevreden'

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht