Scheepswerf Welgelegen Fa. C. Amels & Zn bouwde tussen 1918 en 1950 op hun werfje aan de Makkumer Turfmarkt (eerder van Alkema) tientallen vissersvaartuigen, sleepbootjes en dergelijke. De afmetingen van die schepen waren beperkt tot een lengte van ongeveer 20 meter en een breedte van zo'n 5,50 m in verband met het sluisje dat gepasseerd moest worden om op het IJsselmeer te komen. Pas na 1950, toen de werf was overgeplaatst naar de buitendijks gelegen Makkumerwaard, kreeg men de mogelijkheden om grotere schepen te bouwen en te repareren. In de dertiger jaren van de vorige eeuw vrijwel uitsluitend vissersschepen van het type schouw onder de naam "palinglegger". Alle bouwnummers in 1936 waren bijvoorbeeld schouwen, vooral voor Volendammer vissers (73 t/m 81 voor v.d. Tol, Schilder, De Boer, Kras, Tuip, Bond en Tol). In 1936 bouwde Amels ook 8 Marker Rondbouwen.
De Zeeschouw WR217 is in 1960 gebouwd op Wieringen. De Zeeschouw is een exacte kopie van de WR7, de zeeschouw die in 1937 voor vader Tijsen door Amels is gebouwd. De twee zoons Tijsen zijn met de WR7 verder gegaan en wilden graag ieder zo'n zeeschouw hebben, waarom rond 1960 de WR17 in eigen beheer op stapel is gezet in Wieringen. Auke van der Meer uit Wartena heeft de WR217 eind jaren 90 gekocht van de bouwer. De zeilen zijn bij een brand in de loods van Auke in Wartena verbrand. Hans van Wijk, de huidige eigenaar, is direct begonnen met het maken van nieuwe zeilen op zijn authentieke manier van vlasdoek nr 4 zijnde 920 grams.
De WR217 in 2023 (nog zonder zeilen, maar de eerste zijn intussen door Hans van Wijk gemaakt)
25 april 2024: Aanvulling van eigenaar Hans van Wijk
Na de afsluiting in 1932 zijn er op diverse werven schouwen tbv de visserij gebouwd. Een aantal voorbeelden:
Bij Westerdijk Terhorne oa de HN1 (HL58, ST2) en de LE86;
Bij van Goor in Monickendam de HN20, LE44, HN2(?), HN21?, RD47 en de RD79;
Bij Amels in Makkum ST5, Won25, UK30 (WR26), ZL37 (WR24) en de WR7 in 1937 (in 1960 is deze WR7 exact nagebouwd en heeft het nr WR217 gekregen);
De WR26 en 24 zijn door vader en zoon v d Kreeke in Wolphaartsdijk gekocht en verjacht (ze zijn inmiddels terug gerestaureerd). De WR26 vaart nu onder het nr UK30 en de WR24 heeft het nr ZL37 op de boeg.