Zuiderzee HL38

Zuiderzee HL38

De 8 meter Staverse jol 'Zuiderzee' HL38 is op 7 oktober 2002 op stapel gezet bij De Scheepsbouwers in Werkendam. De bouwopdracht werd pas een week later op 14 oktober 2002 getekend. De levering van het technisch vaar- en zeilklaar casco naar ontwerp van J.K. Gipon was in april 2003. Siem de Vries was (op eigen risico) bij De Scheepsbouwers samen met Gerrit Pruissen begonnen met het buigen van spanten voor een nieuw casco van een 9 meter Staverse jol. Een week voor mijn feitelijke opdracht zijn ze daarmee gestopt en gelijk gestart met de bouw van mijn 'Zuiderzee' HL38. Het is de laatste 8 meter jol van Siem de Vries, kort daarop heeft hij zijn werkzaamheden vanwege zijn leeftijd beëindigd.

Het voormalige visserijnummer HL38 is uiteraard fictief. De letters HL staan, zoals bekend, voor Hemelum-Oldefert (Laaxum), op mijn 38e heb ik opdracht gegeven de jol te bouwen. Het visserijnummer staat, in een passend lettertype, in het grootzeil en op de romp.
De voor- en najaarsligplaats en winterstalling is in Spaarndam. Als het even kan ligt de jol zomers in Medemblik, het vaargebied van de (voormalige) vissersjollen.

Onder zeil in 2017
Onder zeil in 2017
Staverse jol 8m - Tekening J.K. Gipon
Staverse jol 8m - Tekening J.K. Gipon

Eigenschappen

Plaquette nummer:2044 Zeil nummer: HL38
Categorie:D Tekening nummer:
Type:Staverse jol

Bouw

Bouwjaar:2002 Ontwerper:J.K. Gipon
Werf:De Scheepsbouwers bv Werf plaats:Werkendam
Motor:Inbouw Motor type:Yanmar 27 pk 3 cyl.
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:8,00 m Breedte berghout:3,20 m
Diepgang:0,90 m Masthoogte water:12,40 m
Oppervlakte grootzeil:23,50 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:15,50 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:39,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

2002 – Nu (laatst bekend) R. van Heijst, Velserbroek ( Zuiderzee HL38)

Geschiedenis

2002

2002

2002: Het verhaal van de Staverse jol 'Zuiderzee HL38'

(door opdrachtgever R. van Heijst)

De 8 meter Staverse jol 'Zuiderzee' HL38 is op 7 oktober 2002 op stapel gezet bij De Scheepsbouwers in Werkendam. De bouwopdracht werd pas een week later op 14 oktober 2002 getekend. De levering van het technisch vaarklare casco, naar ontwerp van J.K. Gipon, was in april 2003. Siem de Vries was (op eigen risico) bij De Scheepsbouwers samen met Gerrit Pruissen) begonnen met het buigen van spanten voor een nieuw casco van een 9 meter Staverse jol. Een week voor mijn feitelijke opdracht zijn ze daarmee gestopt en gelijk gestart met de bouw van mijn jol. Het is de laatste 8 meter jol van Siem de Vries, kort daarop heeft hij zijn werkzaamheden vanwege zijn leeftijd beëindigd.
Mijn bouwopdracht was een technisch vaar- en zeilklaar (wind- en waterdicht) casco, incl. de basis epoxy conserveringslagen, een 27 pk Yanmar diesel met kiel/vlakkoeling, kuipbetimmering, eiken roer, luiken, mast, ankerlier, zeillieren, zeilen etc. en in de fraaie uitvoering van De Scheepsbouwers. Na het gereedkomen van het casco is deze nagestraald en in de epoxy gespoten en kon ik de jol afschilderen.

Foto bouw Casco eind oktober 2002
Foto bouw Casco eind oktober 2002

2003

2003

2003: Oplevering en afwerking

Ik heb in februari 2003 bij De Scheepsbouwers alles aan de buitenzijde - het bovenwatergedeelte - met 2-comp.verf kunnen afschilderen en de rondhouten en luiken gelakt. 

Geschilderd - Linker jol
Geschilderd - Linker jol

Op goede vrijdag 18 april 2003 is de jol om 9.30 uur te water gelaten en, tijdens de jollendagen die maand, bij De Scheepsbouwers tentoongesteld.

Te water bij de Scheepsbouwers - jol rechtsachter
Te water bij de Scheepsbouwers - jol rechtsachter

De 2e mei 2003 hebben wij de jol naar de thuishaven (Haarlemse Zeilvereniging) in Spaarndam gevaren.
In de zomer van 2003 heb ik eerst alle kettinglassen aan de binnenzijde afgekit, daarna is de gehele binnenzijde met gebroken witte 2-comp.verf afgeschilderd, de motorruimten is met licht grijze 2-comp.verf afgeschilderd.
De jol heb ik in die zomer gelijk getuigd, met buitenbeslag blokken incl. haken van de firma Ording, zodat nog hetzelfde jaar kon worden gezeild o.a. op het IJsselmeer.

Nog als varend casco in het Noordzeekanaal
Nog als varend casco in het Noordzeekanaal

​Met het aftimmeren van de jol ben ik in september 2003 gestart. De wanden bestaan uit witte vellingdelen, deuren etc. blank gelakt Amerikaans wit eiken en "Zweeds rode" en eiken vloerdelen met een zwarte rubbernaad. Uiteraard is het nodige comfort aan boord aanwezig maar aan de buitenzijde is alles zoveel mogelijk passend bij de jol.

2007

2007

2007: Met flinke wind van Stavoren naar Enkhuizen

Bij Stavoren
Bij Stavoren

2010

2010

2010: Foto's interieur (R. van Heijst)

2011

april 2011

april 2011: Spiegel der Zeilvaart April 2011 nr03 - Brieven van lezers

De HL 38 onder gereefd zeil
De HL 38 onder gereefd zeil

Gisteren kreeg ik de nieuwe Spiegel der Zeilvaart in de bus. Altijd fijn om te lezen. Zeker het stuk over de Staverse jol. Ik las dat er de afgelopen periode geen Staverse jollen meer worden gebouwd. Dat valt mee want "De Scheepsbouwers" uit Werkendam bouwen ze nog steeds, zowel de 8 meter als de 9 meter jollen met roef of de vissermanuitvoering. In 2003 hebben ze mijn 8 meter Staverse jol (met roef) gebouwd die ik daarna heb afgetimmerd en getuigd. Hierbij zend ik ook enkele foto's.
Met vriendelijke groeten,
Robert van Heyst, Velserbroek, Staverse jol Zuiderzee, HL38

Naschrift redactie
Er zijn in de afgelopen jaren zijn vele nieuwe Staverse jollen gebouwd, zowel bij De Scheepsbouwers Maritiem als Van Rijnsoever. Bij Van Rijnsoever staat zelfs nog een casco te wachten op gegadigden, die het naar eigen idee kunnen (laten) aftimmeren. Het zijn goede zeilers en bieden veel ruimte. In Friesland zijn en worden vooral houten Staverse jollen gerestaureerd en (bijna) herbouwd. Zowel bij Brandsma in Rohel als bij Johan Prins in Workum is afgelopen winter gewerkt aan Staverse jollen. Zo wordt de bestaande vloot in ere gehouden. Over deze restauraties komen we nog terug met aparte artikelen.
Wim de Bruijn

Voorjaar 2011

2013

21 juli 2013

21 juli 2013: Zeilend bij Medemblik

2014

2014

2014: De HL38 op haar zomerligplaats in Medemblik

2015

2015

2015: Fotoalbum 2015

De 'Zuiderzee HL38' voor Medemblik op het IJsselmeer
De 'Zuiderzee HL38' voor Medemblik op het IJsselmeer

2019

20 mei 2019

20 mei 2019: Opmerkingen van Robert van Heijst, eigenaar van de Zuiderzee HL38

Bij de inschrijving van mijn (Scheepsbouwers) Staverse jol HL38 in het stamboek kreeg ik een dispensatie voor de aanwezige loefbijter. Deze loefbijter was naar oordeel niet type zuiver. Om deze reden is de HL38 ingeschreven in Categorie D(+).De 7,80 meter (later 8,00) Van Rijnsoever Staverse jollen zijn toegelaten in categorie D zonder + aantekening voor de spiegel. Dit bevreemdt mij toch omdat de spiegel daarvan m.i. niet type zuiver is, deze heeft geen zo kenmerkende hartvorm. De kiel van sommige Van Rijnsoever jollen is ook 15 cm dieper is dan de oorspronkelijke versie. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Dirk Huizinga: “De” jol bestaat niet

28 juli 2019

28 juli 2019: Foto's Staverse jol 'Zuiderzee HL38'

2023

26 juni 2023

26 juni 2023: Foto Staverse jol 'Zuiderzee HL38'

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht