Zuiderzee HL38

De 8 meter Staverse jol 'Zuiderzee' HL38 is op 7 oktober 2002 op stapel gezet bij De Scheepsbouwers in Werkendam. De bouwopdracht werd pas een week later op 14 oktober 2002 getekend. De levering van het technisch vaar- en zeilklaar casco naar ontwerp van J.K. Gipon was in april 2003. Siem de Vries was (op eigen risico) bij De Scheepsbouwers samen met Gerrit Pruissen begonnen met het buigen van spanten voor een nieuw casco van een 9 meter Staverse jol. Een week voor mijn feitelijke opdracht zijn ze daarmee gestopt en gelijk gestart met de bouw van mijn 'Zuiderzee' HL38. Het is de laatste 8 meter jol van Siem de Vries, kort daarop heeft hij zijn werkzaamheden vanwege zijn leeftijd beëindigd.
Het voormalige visserijnummer HL38 is uiteraard fictief. De letters HL staan, zoals bekend, voor Hemelum-Oldefert (Laaxum), op mijn 38e heb ik opdracht gegeven de jol te bouwen. Het visserijnummer staat, in een passend lettertype, in het grootzeil en op de romp.
De voor- en najaarsligplaats en winterstalling is in Spaarndam. Als het even kan ligt de jol zomers in Medemblik, het vaargebied van de (voormalige) vissersjollen.


Eigenschappen
Plaquette nummer: | 2044 | Zeil nummer: | HL38 |
---|---|---|---|
Categorie: | D | Tekening nummer: | |
Type: | Staverse jol |
Bouw
Bouwjaar: | 2002 | Ontwerper: | J.K. Gipon |
---|---|---|---|
Werf: | De Scheepsbouwers bv | Werf plaats: | Werkendam |
Motor: | Inbouw | Motor type: | Yanmar 27 pk 3 cyl. |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 8,00 m | Breedte berghout: | 3,20 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,90 m | Masthoogte water: | 12,40 m |
Oppervlakte grootzeil: | 23,50 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 15,50 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 39,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
2002 – Nu (laatst bekend) | R. van Heijst, Velserbroek ( Zuiderzee HL38) |
---|
Geschiedenis
2002
2002
2002: Het verhaal van de Staverse jol 'Zuiderzee HL38'
(door opdrachtgever R. van Heijst)
De 8 meter Staverse jol 'Zuiderzee' HL38 is op 7 oktober 2002 op stapel gezet bij De Scheepsbouwers in Werkendam. De bouwopdracht werd pas een week later op 14 oktober 2002 getekend. De levering van het technisch vaarklare casco, naar ontwerp van J.K. Gipon, was in april 2003. Siem de Vries was (op eigen risico) bij De Scheepsbouwers samen met Gerrit Pruissen) begonnen met het buigen van spanten voor een nieuw casco van een 9 meter Staverse jol. Een week voor mijn feitelijke opdracht zijn ze daarmee gestopt en gelijk gestart met de bouw van mijn jol. Het is de laatste 8 meter jol van Siem de Vries, kort daarop heeft hij zijn werkzaamheden vanwege zijn leeftijd beëindigd.
Mijn bouwopdracht was een technisch vaar- en zeilklaar (wind- en waterdicht) casco, incl. de basis epoxy conserveringslagen, een 27 pk Yanmar diesel met kiel/vlakkoeling, kuipbetimmering, eiken roer, luiken, mast, ankerlier, zeillieren, zeilen etc. en in de fraaie uitvoering van De Scheepsbouwers. Na het gereedkomen van het casco is deze nagestraald en in de epoxy gespoten en kon ik de jol afschilderen.

2003
2003
2003: Oplevering en afwerking
Ik heb in februari 2003 bij De Scheepsbouwers alles aan de buitenzijde - het bovenwatergedeelte - met 2-comp.verf kunnen afschilderen en de rondhouten en luiken gelakt.

Op goede vrijdag 18 april 2003 is de jol om 9.30 uur te water gelaten en, tijdens de jollendagen die maand, bij De Scheepsbouwers tentoongesteld.

De 2e mei 2003 hebben wij de jol naar de thuishaven (Haarlemse Zeilvereniging) in Spaarndam gevaren.
In de zomer van 2003 heb ik eerst alle kettinglassen aan de binnenzijde afgekit, daarna is de gehele binnenzijde met gebroken witte 2-comp.verf afgeschilderd, de motorruimten is met licht grijze 2-comp.verf afgeschilderd.
De jol heb ik in die zomer gelijk getuigd, met buitenbeslag blokken incl. haken van de firma Ording, zodat nog hetzelfde jaar kon worden gezeild o.a. op het IJsselmeer.

Met het aftimmeren van de jol ben ik in september 2003 gestart. De wanden bestaan uit witte vellingdelen, deuren etc. blank gelakt Amerikaans wit eiken en "Zweeds rode" en eiken vloerdelen met een zwarte rubbernaad. Uiteraard is het nodige comfort aan boord aanwezig maar aan de buitenzijde is alles zoveel mogelijk passend bij de jol.


2007
2007
2007: Met flinke wind van Stavoren naar Enkhuizen


2010
2010
2010: Foto's interieur (R. van Heijst)


2011
april 2011
april 2011: Spiegel der Zeilvaart April 2011 nr03 - Brieven van lezers

Gisteren kreeg ik de nieuwe Spiegel der Zeilvaart in de bus. Altijd fijn om te lezen. Zeker het stuk over de Staverse jol. Ik las dat er de afgelopen periode geen Staverse jollen meer worden gebouwd. Dat valt mee want "De Scheepsbouwers" uit Werkendam bouwen ze nog steeds, zowel de 8 meter als de 9 meter jollen met roef of de vissermanuitvoering. In 2003 hebben ze mijn 8 meter Staverse jol (met roef) gebouwd die ik daarna heb afgetimmerd en getuigd. Hierbij zend ik ook enkele foto's.
Met vriendelijke groeten,
Robert van Heyst, Velserbroek, Staverse jol Zuiderzee, HL38
Naschrift redactie
Er zijn in de afgelopen jaren zijn vele nieuwe Staverse jollen gebouwd, zowel bij De Scheepsbouwers Maritiem als Van Rijnsoever. Bij Van Rijnsoever staat zelfs nog een casco te wachten op gegadigden, die het naar eigen idee kunnen (laten) aftimmeren. Het zijn goede zeilers en bieden veel ruimte. In Friesland zijn en worden vooral houten Staverse jollen gerestaureerd en (bijna) herbouwd. Zowel bij Brandsma in Rohel als bij Johan Prins in Workum is afgelopen winter gewerkt aan Staverse jollen. Zo wordt de bestaande vloot in ere gehouden. Over deze restauraties komen we nog terug met aparte artikelen.
Wim de Bruijn

Voorjaar 2011

2013
21 juli 2013
21 juli 2013: Zeilend bij Medemblik

2014
2014
2014: De HL38 op haar zomerligplaats in Medemblik

2015
2015
2015: Fotoalbum 2015




2019
20 mei 2019
20 mei 2019: Opmerkingen van Robert van Heijst, eigenaar van de Zuiderzee HL38

Bij de inschrijving van mijn (Scheepsbouwers) Staverse jol HL38 in het stamboek kreeg ik een dispensatie voor de aanwezige loefbijter. Deze loefbijter was naar oordeel niet type zuiver. Om deze reden is de HL38 ingeschreven in Categorie D(+).De 7,80 meter (later 8,00) Van Rijnsoever Staverse jollen zijn toegelaten in categorie D zonder + aantekening voor de spiegel. Dit bevreemdt mij toch omdat de spiegel daarvan m.i. niet type zuiver is, deze heeft geen zo kenmerkende hartvorm. De kiel van sommige Van Rijnsoever jollen is ook 15 cm dieper is dan de oorspronkelijke versie. Hoe kijken jullie hier tegen aan?
28 juli 2019
28 juli 2019: Foto's Staverse jol 'Zuiderzee HL38'


2023
26 juni 2023
26 juni 2023: Foto Staverse jol 'Zuiderzee HL38'
