Zween

Na Kroese in Vollenhove en Snoek uit Blokzijl ging ook Huisman van Ronduite, Wanneperveen, bollen bouwen. Er ontstond wederom een soort bol met enkele voor die werf karakteristieke kenmerken. De punterbouwer, die Huisman van oorsprong was, maakte aanvankelijk schepen met een te veel weggesneden achterschip, waardoor deze bollen slecht door de wind gingen. Op de Vollenhovense werf werden er daarom ook verscheidene van een extra stuk doodhout voorzien tussen de eigenlijke steven en het roer, waarbij ook het laatste uiteraard iets veranderd moest worden.
De oude Huisman heeft dit gebrek later verbeterd en zo ontstond een uitstekend zeilende bol van een iets slanker en verfijnder type. Doordat deze werf zich bovendien op de jachtbouw ging toeleggen werd de afwerking ook steeds fraaier. Er groeide zo, na de vissersschepen, een serie van vier jachten. Bij deze schepen ontbreekt weer de uitholling van de boeisels en de beer, terwijl wel beretanden aanwezig zijn. Deze vier jachten zijn de 'Jarro' ('Riepel') gebouwd in 1921, 'De Vrouw Lucia', in 1926/27 op dezelfde mallen gebouwd, de 'Goetzee' gebouwd in de winter 1939/40 en tenslotte volgde in 1954 de 'Njord'. De 'Njord', die naar Engeland is verkocht is de Iaatste houten VolIenhovense bol en is onder de naam ‘Zween’ helaas verbrand.
De heer J.P. Loeff schrijft de Stamboekbeheerder op 19 september 1997 het volgende: Het is helaas mijn droeve plicht u in kennis te stellen van het volledig verbranden in de zomer van 1996 van het volgende in het stamboek ingeschreven schip 'Zween' (ooit gebouwd als "Njord" bij Huisman op de Ronduite).
'Suydersee' ('Aemilia II')
In 1919 heeft Huisman twee Vollenhovense bollen gebouwd, waarvan er maar één in de werfboeken is opgenomen. Deze bol staat onder de naam 'Suydersee' (Aemilia II') ingeschreven in het Stamboek. Dat dit schip is gebouwd op de Ronduite is door Huisman bevestigd bij een bezoek aan het schip in de jaren zestig. Historici, zo die al geïnteresseerd zouden zijn in de geschiedenis van het schip of de werf zullen deze bol dus niet terugvinden in de werfboeken van Huisman.
In het Overzicht van in het Stamboek ingeschreven jachten, die nooit een plaquette hebben gekregen staat het volgende:
81. Vollenhovense bol 'Schokke', ?, eikenhout, Huisman, Ronduite, ", eig E.H.J.Th Schokking, Maarssen,'61-'76>
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1266 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | V | Tekening nummer: | |
Type: | Vollenhovense bol |
Bouw
Bouwjaar: | 1954 | Ontwerper: | Jan en Jacob Huisman |
---|---|---|---|
Werf: | W. Huisman & zn | Werf plaats: | Ronduite |
Motor: | Motor type: | ||
Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | Eikenhout |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 0,00 m | Breedte berghout: | 3,00 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 1,30 m | Masthoogte water: | 10,30 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1954 – 1962 | Mr J.D. Boltjes, Aerdenhout ( Njord) |
---|---|
1962 – 1981? | J. Mole, Londen ( Zween) |
1991? – 1996 | Colin Maxwell , Londen ( Zween) |
Geschiedenis
1975
1975
1975: Inschrijving Stamboek jaren-80

1979
1979
1979: Foto in de Thames

1981
12 september 1981
12 september 1981: Expertise rapport gemaakt door Jeffrey N. Wood & Co, Londen in verband met voorgenomen verkoop




1997
19 september 1997
19 september 1997: Brief verbranden Vollenhovense bol Zween

2025
15 februari 2025
15 februari 2025: E-mail van Mr J.C. Mann
Mijn grootvader (Mr J.D. Boltjes) heeft de Njord in 1954 laten bouwen bij Huisman op de Ronduite en niet mijn overgrootvader, Mr S. Boltjes, die een boeier had - ook genaamd Njord (verwarrend genoeg) - en die dateerde van ver vóór de oorlog.
Met mijn grootvader ben ik in juli 1962 twee weken aan boord van zijn Njord geweest in Grouw, toen het daar elke dag regende. Daarop heeft mijn grootvader in een pessimistische bui aan Huisman gevraagd de boot maar te verkopen. Korte tijd later kwam het bericht dat de Njord was verkocht en op transport was naar Engeland (achteraf tot grote spijt van mijn grootvader).
Aangehecht een zwart/wit foto aan van de Njord, genomen in Friesland tussen 1955 en 1960.
