Met de Vreedenburgh schokker 'Tureluur' onderweg naar Londen in 1970

Robert Mens schrijft:
Met veel genoegen nog weer eens lezend op de SSRP webpagina's schreef ik onderstaande herinnering uit eigen genoeglijke waarneming ter aanvulling van de informatie over de schokker 'Tureluur'. Met daarbij een uitstap richting de roemruchte Palingtocht 1970, de botter 'Christoffel' en hoogaars 'Turc'.
De eerste eigenaar van deze pracht Vreedenburgh schokker 'Tureluur' was mijn "oom" Kees Daalderop, van oorsprong uit Tiel, die in Antwerpen de Daalderop fabriek leidde. Hij was een broer van Klaas Daalderop die aan het roer stond van de zalmschouw 'Vahalia'. Het was zijn boezemvriend Manus Mens van de botter 'Christoffel' (1918, Janus Kok, Huizen; HZ 79, EH32, 'Zeester', 'Christoffel', EH32, nu HK98 in Harderwijk), die Kees overhaalde platbodem te gaan zeilen.
Beide schepen maakten deel uit van de Palingtocht vloot rond- en platbodems die in 1970 vanuit Zeeland, via de Belgische kust naar Billingsgate fish market van London. Dat was ter herinnering aan een eeuwenoud privilege dat Friese palingaken als toeleverancier genoten.
Uit het logboek van de 'Christoffel'
In het logboek van de Christoffel is opgetekend hoe het begeleidende patrouilleschip, mijnenveger HM Bedum op de stormachtige avond van zondag 28 juni achtereenvolgens de hengst 'De Jonge Joseph' (1903), de BRU24 ook de 'Tureluur' de haven van Duinkerken binnensleepte. Wegens de hardnekkige zuid-westen tegenwind moest het plan voor de oversteek naar Albion worden afgeblazen... Enkele deelnemende schepen bereikten daarna wel Ramsgate.
Schrijver dezes zeilde a/b van hoogaars 'Turc' met nog een vijftal schepen - via Boulogne door naar Le Touquet / Paris plage. Bij retour vertrek daar uit het estuarium raakte 'Turc' - met een lijn in de schroef ! - bijna wegens een na-ijlende stormbranding op het strand geslagen. Enkele dappere manoeuvres van de schokker 'Droncke-oort' om een sleeplijn over te gooien mislukten wegens de hoge golven jammerlijk. Toen de roerhak bijna op het strand bonkte - ik had met droge voeten op het strand kunnen springen - lukte de startpoging. Daarbij bleek bij inspectie onder het motorluik het druklager van de aandrijfas aan flarden was. Om de schroef niet te verliezen - en in de haven achteruit te kunnen slaan - heb ik toen samen met zoon Michiel van Gils onderin bij een fikse zeegang en rakelings naast een diesel stinkend heet razende dieselmotor, met touwwikkelingen het lager bijeen gebonden - de zure maaginhoud kokhalzend binnensmonds houdend. Hier zij lof toegezwaaid - waarschijnlijk postuum - hoe in deze benarde situatie de schippersvrouw de kop van de 'Turc' in de wind en belangrijker nog de branding wist te houden door met alle kracht de helmstok maximaal zijwaarts te houden.
Een ander verhaal is hoe onderweg naar Le Touquet in een kastje aan lij op zoek naar een versnapering plots een vervaarlijke spleet daglicht werd bespeurd: een gulpende zout water lekkage! Een keukendoek ging rap aan repen en verdween met een kwak galan vet in het lek gepropt.
Robert Mens,
voorheen in tekst en fotografie actief voor o.a. Spiegel der Zeilvaart, Nautique, De Waterkampioen, Classic Boat, Traditional Ships and Tall Ships, Die Yacht.