Bolster

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
In het midden van de jaren dertig was Henk Tingen Jr. de huisontwerper van Huisman uit Ronduite. Hij tekende niet alleen houten knikspantjachtjes, maar ook Staverse jollen die in Ronduite werden gebouwd. Van de Staverse jollen zijn naast de 'Bruintje Beer' uit 1932, ook haar voorgangster 'Bolster' uit 1931 en de latere 'Amnicolist' uit 1936, op dit moment nog bekend. De 'Cambria', de eerste gebouwd in 1928 is voor het laatst gezien rond 1975. Grote schepen van meer dan acht meter lengte, die heel typerend voor Huisman gebouwd zijn met zeer smalle gangen. De grote houten jollen die Huisman uit Ronduite voor de oorlog bouwde, waren goede zeilers. Die waren vaak wel een maat groter dan de modale Staverse jol.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 136 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Staverse jol |
Bouw
Bouwjaar: | 1931 | Ontwerper: | H. Tingen |
---|---|---|---|
Werf: | W. Huisman & zn | Werf plaats: | Ronduite |
Motor: | Motor type: | ||
Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 8,30 m | Breedte berghout: | 0,00 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,00 m | Masthoogte water: | 0,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1957 – 1970 | T.Y. Boltjes, Den Haag ( Bolster) |
---|
Geschiedenis
1957
1957
1957: Registratie Stamboek Staverse jol 'Bolster' in 1957

1962
1962
1962: Foto's van de 'Bolster' in 1962

