Ellert

Ellert Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De geschiedenis van het scheepje is niet helemaal duidelijk, maar het zou de voorloper van de boeier 'Ellert' kunnen zijn. De toenmalige eigenaren zouden eerst de wyldsjitter hebben laten bouwen en daarna de boeier. Vermeer spreekt dat in 'De Boeier' echter tegen. Voordat bouwer Jan Douma de boeier 'Ellert' moest bouwen, was door de opdrachtgever, de heer Hamminga, bij Berend de Jong uit Heeg een tjotter besteld, die in 1961 onder de naam 'Brammert' te water ging.
Jan Douma was met zijn vader Gerben aanvankelijk als knecht bij de Oppenhuizer bootbouwer Hans Bijl begonnen en die stond bekend om zijn mooie wyldsjitterkes, maar hebben deze Wyldsjitter niet gebouwd. Uit de werfboeken van Berend de Jong blijkt duidelijk dat de 'Ellert' door hem in 1965 is gebouwd.

1982: Wyldsjitter 'Ellert' met aan het roer de eerste eigenaar H. Hamminga uit Zuidlaren
1982: Wyldsjitter 'Ellert' met aan het roer de eerste eigenaar H. Hamminga uit Zuidlaren

Eigenschappen

Plaquette nummer:693 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Wyldsjitter

Bouw

Bouwjaar:1965 Ontwerper:B. de Jong
Werf:B. de Jong Werf plaats:Heeg
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:4,10 m Breedte berghout:0,00 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1956 – 1987 H. Hamminga, Zuidlaren ( Ellert)
onbekend – 2011 G.J.W. Viveen, Loosdrecht ( Ellert)
2011 – onbekend Wolfgang Schweizer, Remseck ( Ellert)

Geschiedenis

2007

april 2007

april 2007: Spiegel der zeilvaart nummer 3 - Restaureren van de Wyldsjitter 'Ellert' als hobby

Hoewel de restauratie van de tjotter nog niet klaar, kon hij de wyldsjitter - die bij de Restauratiewerf in Heeg te koop lag - niet laten liggen. De geschiedenis van het scheepje is niet helemaal duidelijk, maar het zou de voorloper van de boeier 'Ellert' kunnen zijn. De toenmalige eigenaren zouden eerst de wyldsjitter hebben laten bouwen en daarna de boeien Vermeer spreekt dat in zijn standaardwerk De Boeier echter tegen. Voordat bouwer jan Douma de boeier Ellen moest bouwen, was door de opdrachtgever, de heer Hamminga, bij Berend de Jong uit Heeg een tjotter besteld die in 1961 onder de naam 'Brammert' te water ging. Jan Douma was met zijn vader Gerben aanvankelijk als knecht bij de Oppenhuizer bootbouwer Hans Bijl begonnen en die stond bekend om zijn mooie wyldsjitterkes.
De 'Ellert' was echter zo slecht dat een restauratie noodzakelijk was. Aanvankelijk werd begonnen met alleen het vernieuwen van het achterste deel van het vlak. Omdat er ijzeren spijkers waren gebruikt, zag je ze allemaal zitten, omdat ze zwart aftekenen. Het looizuur uit het eikenhout tast het ijzer aan en het eiken kleurt zwart. De spijkers werden dus verwijderd en vervangen door rvs. Het zwarte hout werd vervangen door nieuwe ingelijmde stukjes. Deze situatie is te zien op de foto's.
Bij nadere inspectie van de rest van het vlak bleek dat de hele bodem was bedekt met een glasmat en de vlakdelen dus geïnjecteerd waren met polyesterhars. Tussen de spanten en het vlak is het gaan rotten. Aan de onderzijde en aan de bovenzijde van de spanten viel dat niet zo op, omdat de bodem min of meer dubbel is, maar je trok nu heel makkelijk de delen van elkaar. Eric besloot toen om de bodem in zijn geheel te gaan vervangen. Houthandel en Zagerij Van Dijk in Laren kon mooie brede eiken delen leveren om een nieuw vlak te maken. Een wyldsjitter met polyester in het vlak hoort niet in het stamboek thuis. Eric keek de kunst van het branden af tijdens bezoeken aan houtbouwers en demonstraties op beurzen. Na wat experimenteren met en verprutsen van enkele gangen kreeg hij de techniek van het branden aardig onder de knie. Tijdens het werk kreeg Eric enorm respect voor de traditionele houtbouwers die zware, dikke delen in de juiste kromming op hun plaats krijgen. Nadat ook voor- en achtersteven waren vervangen, kon het scheepje worden gekeerd en kon aan het binnenwerk worden begonnen. De boeisels vertoonden hier en daar slechte plekken die vervangen moesten worden. Ook aan de verbinding tussen vlak en huid schortte nogal wat. Maar inmiddels is ook de wyldsjitter bijna klaar.

pdf SdZ April 2007 nr03 - Restaureren als hobby Wyldsjitter Ellert

2011

5 november 2011

5 november 2011: Bericht van Wolfgang Schweizer, Remseck, Duitsland

Sehr geehrte Damen und Herren.
Das Plattbodenschiff Wyldsjitter wurde von mir am 24.10.2011 von Herrn Viveen gekauft. Es trägt den Bootsnamen 'Ellert'. Es wurde von B. de Jong ( Heeg ) 1956 gebaut. Das Boot ist aus Eichenholz gebaut, und hat eine Länge von 4.10 m.

Meine Adresse ist:
Wolfgang Schweizer
Cannstatter Strasse 100
71686 Remseck
Tel. 07146/7434

Mit freundlichen Grüssen
Wolfgang Schweizer

2013

22 april 2013

22 april 2013: Reactie van mevrouw Geeske de Graeff-Hamminga

De wyldsjitter 'Ellert', de boeier 'Ellert' en de tjotter 'Brammert' heeft mijn vader H. Hamminga uit Zuidlaren allemaal laten bouwen. Ellert en Brammert zijn Drentse reuzen. Ik betwijfel een beetje of het bouwjaar van de Tjotter 'Brammert' niet 1956 moet zijn en de bouw van de wyldsjitter niet 1960. Het is nu omgedraaid. Bij mijn weten heb ik de bouw van de wyldsjitter meegemaakt en ik ben geboren in 1956. In 1963 heeft mijn vader de Tjotter 'Brammert' verkocht en de boeier 'Ellert' laten bouwen bij Douma Oppenhuizen. De wyldsjitter 'Ellert' was het bijbootje.

Met vriendelijke groet,
Geeske de Graeff-Hamminga

Gegevens in het boek 'Helling onder Heeg'

In het boek 'Helling onder Heeg' van Sicco van Albada staat in Bijlage 5, Door Berend de Jong gebouwde boten (zijn eigen lijst!) het volgende vermeld:

1961 Tjotter 'Brammert', 3 gang, 4.85m
1965 Wildschieter 'Ellert', 4,00m

In het Stamboek waren de eerdere gegevens dus foutief vermeld. Geeske de Graeff-Hamminga kan de bouw van de Wyldsjitter 'Ellert' dus heel goed bewust hebben meegemaakt.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht