Griffioen

Griffioen Verdwenen

Dr. Ir. J. Vermeer schrijft in zijn boek "De Boeier":
Dit is een van de drie kleine boeiers ('Kampioen', 'Griffioen' en 'Argus') die Feike Lantinga in 1941 bouwde, naar later bleek in opdracht van de militaire bevelhebber tijdens de Duitse bezetting, General der Flieger Christiansen. Ze waren oorspronkelijk als open tjotters gebouwd, maar toch alsnog van een klein roefje en een hoog voordek voorzien; vandaar waarschijnlijk het ontbreken van een berghout, dat bij een boeier gebruikelijk is. Tot 1970 lopen de hierna beschreven lotgevallen van de drie scheepjes paralel.

In het Overzicht van in het Stamboek ingeschreven jachten, die nooit een plaquette hebben gekregen staat het volgende:
19. Boeier 'Griffioen', 6,25m, gebouwd door Lantinga, IJIst, bouwjaar onbekend, Eikenhout, eigenaar Kon. Marine Jachtclub, in schepenlijsten 1954 t/m 1975.

Eigenschappen

Plaquette nummer:9019 Zeil nummer:
Categorie:V Tekening nummer:
Type:Boeier

Bouw

Bouwjaar:1941 Ontwerper:F. Lantinga
Werf:F. Lantinga Werf plaats:IJlst
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:6,25 m Breedte berghout:0,00 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1941 – 1945 General der Flieger der Deutsche Luftwaffe Herr F.G. Christiansen ( Griffioen)
1945 – 1968 Koninklijke Marine Jachtclub (KMJC), Hellevoetsluis/Den Helder ( Griffioen)
1968 – 1973 Sociaal Medische Dienst van Defensie ( Griffioen)
1989 – 1995 J. de Vries, Heemskerk ( Griffioen)

Geschiedenis

1968

1968

1968: Foto's uit het familiealbum van de fam. Sabelis, lid van de Koninklijke Marine Jacht Club

2005

2005

2005: De 'Griffioen' in het boek "De Boeier" van Dr. Ir. J. Vermeer

Bij de herdenking van de scheepsbouwers Eeltje en Auke van der Zee op 21 augustus 1956 aan de werf in Joure, was de "Griffioen" van de Koninklijke Marine één van de deelnemende schepen. Omdat over de "Kampioen" en de "Griffioen" in kringen rondom het stamboek sedert de jaren zeventig niets meer bekend was, is lange tijd verondersteld dat beide boeiers door sloop aan hun einde waren gekomen. Kort voor de afronding van de tekst van dit boek echter dook nog informatie op over het lot van de "Griffioen".
 

Mevrouw H.M. de Vries-Verdonk te Heemskerk berichtte ons het volgende. In 1985 ontdekte het echtpaar De Vries een boeier in gezonken toestand langs de steigers van een huis aan de Poel nabij Wormer. De heer De Vries vatte het plan op te trachten het schip te lichten. Toen hij contact met de bewoner wilde opnemen bleek het huis onbewoond. De boeier bleek dus onbeheerd achtergelaten. Het duurde tot 1989 voordat men (nieuwe) bewoners aantrof. Omdat deze de steigers wilden gebruiken en zelf geen kans zagen het schip te lichten, gaven zij toestemming het weg te halen. Alleen het kajuitdak stak toen nog boven water. Met hulp van twee takels en een grote lap plastic eronderdoor werd de boeier omhooggehaald, leeggepompt en naar de woning van de familie De Vries in Heemskerk vervoerd. Volgens mevrouw De Vries heeft de boeier zeker acht jaar onder water gelegen.

Gesloopt in 1995

Het restauratieplan werd echter doorkruist, doordat de heer De Vries een operatie moest ondergaan. Mede door uitdroging, verzakking en verplaatsing was de toestand van de boeier daarna zo slecht geworden, dat herstel als niet meer haalbaar werd beoordeeld. In 1995 heeft de heer De Vries de "Griffioen" gesloopt.
In de schuur bij het huis waar de boeier werd gevonden, werden nog de volgende onderdelen aangetroffen: de zwaarden, giek, gaffel, roer, helmstok en zeilen, alsmede een stel ronde patrijspoorten met koperen vattingen en een metalen plaatje, het eigendomsmerk van de Koninklijke Marine, met de naam "Griffioen". De identiteit van het schip ligt daardoor vast. De familie De Vries heeft deze onderdelen afgestaan aan jachtbouwer Piersma in Heeg. Zoals uit bijgaande foto's blijkt, werd de mast bovendeks gestreken. Geheel vooraan op het hoog liggend voordek bevond zich een luik, toegang gevende tot het vooronder, zoals ook bij de boeier "Argus".

Technische gegevens

De constructie en inrichting van deze boeier zal zeer veel overeenkomsten hebben gehad met die van het nog bestaande zusterschip "Argus".

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht