Groene Walvis

Groene Walvis Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De meeste Zuiderzeehavens hadden elk hun eigen type kleine vissersvaartuigen, goedkoper dan hun grote broers en geschikt voor een kleine bemanning. Zo kennen we nog Wieringer, Makkumer, Workumer, Vollenhover en Enkhuizer bollen. Misschien zijn er nog wel meer typen geweest waar we het bestaan niet van weten. Ze leken allemaal op elkaar, maar hadden toch hun onderlinge verschillen, voortkomend uit de plaatselijke omstandigheden, het gebruik en traditie. Van de Enkhuizer bollen die konden profiteren van de hoge wal, lag de lengte over stevens meestal tussen de zeven en acht meter.

In 1964 ontwierp J.K. Gipon voor Kooijman Jachtbouw te Zwijndrecht de 7 meter Enkhuizer bol 'Cadans', De opdracht bestond uit het tekenen van een scheepje met ronde boegen, geschikt voor een bemanning van vier personen, bijvoorbeeld een gezin van man, vrouwen twee kinderen. Gipon koos voor het type Enkhuizer bol omdat hij daarin het best de verschillende eisen kon verwezenlijken. Hij kende het type heel goed. In de Spiegel der Zeilvaart van November 1996 is een een uitbereid artikel van zijn hand over de bol en de Enkhuizer bol in het bijzonder gepubliceerd.

De 7.35 meter Enkhuizer bol 'Bolle Buis' is in 1974 gebouwd in opdracht van B. Buiskool uit Driehuis (NH). Hij gaf de bol bij de tewaterlating ook de naam 'Bolle Buis'.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1185 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Enkhuizer bol

Bouw

Bouwjaar:1974 Ontwerper:J.K. Gipon
Werf:Kooijman & De Vries Werf plaats:Deil
Motor:Inbouw Motor type:Sabb 18pk
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:7,35 m Breedte berghout:2,85 m
Diepgang:0,55 m Masthoogte water:9,40 m
Oppervlakte grootzeil:19,00 m2 Oppervlakte fok:7,50 m2
Oppervlakte botterfok:10,30 m2 Oppervlakte kluiver:6,00 m2
Oppervlakte totaal:42,80 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Register Varend Erfgoed Nederland

Registratie nummer:5500 Registratie datum:01-01-2024
Geregistreerd als:Varend Erfgoed

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1974 – 2025 B. Buiskool, Driehuis (NH) ( Bolle Buis)
2025 – (Eigenaar - Enkhuizer bol 'Bolle Buis' niet "actief" in het Stamboek) M. Boot & A. van der Werf ( Groene Walvis)

Geschiedenis

1993

1993

1993: Kronieken der stalen Enkhuizer bollen tot 1993

In het najaar van 1973 wordt de kiel gelegd. Elke zaterdag gaan we op bezoek om te zien hoe het schip 'groeit'. In mei 1974 volgen de tewaterlating en de doop van onze 'Bolle Buis'. Na de oplevering (eind juni) gaan we op vakantie met als doel Friesland. De tocht gaat via de Randmeren en de Kop van Overijssel.
Opnieuw gaat het in 1975 via de Randmeren richting Friesland. De jongens zeilen nu in een 'springer' en leren hardzeilen als we een reep omhoog houden.
In 1976 wordt de vakantie doorgebracht in de vorm van een lange zwerftocht. Via de Randmeren en de Kop van Overijssel weer naar Friesland en dan via de Fluessen naar het IJsselmeer. Daar doen we Enkhuizen, Hoorn en Durgerdam aan, voordat we weer terugkeren in Uitgeest.

pdf Klein maar Dapper Kroniek 32 - Bolle Buis tm 1993 plaq 1185

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht