Dolfijn II

De 'Dolfijn II' is een houten hoogaars die in 1929 werd gebouwd op de werf Duivendijk in Tholen (Nederland). Het schip werd als zeiljacht gebouwd voor de joodse graficus Rudolf Schönberg (1901-1944), een zoon van een Antwerps bankier. De 'Dolfijn II' werd ingeschreven in het jachtenregister van de Royal Yacht Club van België (RYCB) in Antwerpen. In 1937 verkocht Schönberg het jacht aan Jan De Braey. De Braey heeft niet veel met het schip kunnen varen. In 1938 vertrok hij met zijn vriend Hugo Van Kuyck naar Panama met de 'Askoy I'. De Braey werd tijdens de oorlog terechtgesteld, waarna het jacht in 1947 aan Pierre Van Regenmortel werd verkocht. In 1968 werd een zekere Willems uit Wijnegem eigenaar. Hij verkocht de 'Dolfijn II' in augustus 1970 aan Robert Geladi.
In april 1977 werd de Nederlandse ingenieur S. Kortenbout eigenaar van de 'Dolfijn II'. Het jacht was inmiddels in een slechte toestand en werd acht jaar uit de vaart genomen. De eigenaar kon het door omstandigheden niet restaureren. Hij schonk het in 1991 aan het Antwerpse Scheepvaartmuseum. De 'Dolfijn II' werd gerestaureerd door de werf van Jan Vandamme uit Zeebrugge. Vandaag is de 'Dolfijn II' een onderdeel van de collectie van het Museum aan de Stroom (MAS).
Bron: De Inventaris van het Varend Erfgoed (België) (ID: 99006)
Scheepswerf Duivendijk - Tholen
Nadat Tholen het zo'n honderd jaar zonder scheepstimmerman heeft moeten doen, vestigt Jan Boertje, oorspronkelijk uit Puttershoek zich in 1869 vanuit Bergen op Zoom op de werf aan de Contr'escarp. De oestercultuur kwam op en er was dringend behoefte aan een werf voor het onderhoud van de schepen. Twee weken voor de dood van Jan Boertje in oktober 1873 komt Dirk van Duivendijk, ook uit Puttershoek, met zijn gezin naar Tholen. Misschien was Dirk al een jaar eerder actief op de werf, want in de werkplaats hangt een bord "Firma M. van Duivendijk, scheepswerf Zeelandia" , opgericht 1872." Ook A.F. Franken houdt het in zijn boek "Scheepswerven in Zeeland" op 1872 als stichtingsjaar van de van Duivendijk-werf in Tholen.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 660 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | M | Tekening nummer: | |
Type: | Hoogaars |
Bouw
Bouwjaar: | 1929 | Ontwerper: | M. van Duivendijk |
---|---|---|---|
Werf: | Scheepswerf Duijvendijk (Duivendijk) | Werf plaats: | Tholen |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | Eikenhout |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 9,10 m | Breedte berghout: | 3,00 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,56 m | Masthoogte water: | 8,85 m |
Oppervlakte grootzeil: | 20,50 m2 | Oppervlakte fok: | 9,30 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 9,70 m2 |
Oppervlakte totaal: | 39,50 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1929 – 1937 | Rudolf Schönberg, Antwerpen ( Dolfijn II) |
---|---|
1937 – onbekend | Jan De Braey ( Dolfijn II) |
1947 – 1968 | Pierre Van Regenmortel ( Dolfijn II) |
1968 – 1970 | Dhr. Willems, Wijnegem ( Dolfijn II) |
1970 – 1976 | Robert Geladi, Brasschaat / Zoersel ( Dolfijn II) |
1976 – 1991 | S. Kortenbout, Bilthoven / Reeuwijk ( Dolfijn II) |
1991 – 2008 | Nat. Scheepvaartmuseum Antwerpen, Antwerpen (B) ( Dolfijn II) |
2008 – Nu (laatst bekend) | MAS - Museum aan de Stroom, Antwerpen (B) ( Dolfijn II) |
Geschiedenis
1976
1976
1976: De Waterkampioen - Te Koop Hoogaars Dolfijn II

2019
7 september 2019
7 september 2019: Jubilerend VZW Tolerant krijgt twee historische schepen in bruikleen
Aan de CNR-loods in Rupelmonde zijn tijdens het ‘Weekend op de Helling’ van de vzw Tolerant twee nieuwe historische schepen voorgesteld aan het publiek. Het gaat om de 'Dolfijn II' en 'Courlis', twee schepen uit de collectie van het MAS die in bruikleen worden gegeven aan Tolerant.
De vzw Tolerant vierde afgelopen weekend haar twintigjarig bestaan. De vereniging zet zich in voor het behoud van het nautisch erfgoed en heeft haar uitvalsbasis in een fraaie loods op de voormalige scheepswerf CNR in Rupelmonde. Daar werden in het verleden al enkele fraaie restauratie-projecten gerealiseerd. Het pronkstuk is hierbij de mosselhengst 'Pegasus' waar vrijwilligers acht jaar lang aan gewerkt hebben. Ze konden zich enkel baseren op enkele aantekeningen en schetsen die van het oorspronkelijke wrak waren gemaakt. Het leverde Tolerant dan ook verdiend de cultuurprijs van de gemeente Kruibeke op. Ook de mosselhengst 'D’n Bruinen' valt onder het beheer van de vzw.
Naar aanleiding van de jaarlijkse opendeur ‘Weekend op de Helling’ én het twintigjarig jubileum werd de vloot van de vzw uitgebreid met twee nieuwe schepen. Het Museum Aan de Stroom ‘MAS’ heeft namelijk besloten om twee van haar traditionele Scheldeschepen uit haar collectie in bruikleen te geven aan de vereniging. Het gaat om het hoogaarsjacht 'Dolfijn II' en het knotsjacht 'Courlis'. “Beide schepen maakten tot onlangs deel uit van de opstelling in het maritiem park naast het vroegere scheepvaartmuseum Het Steen”, klinkt het bij Tolerant. Door de ingrijpende werken aan het Steen konden de schepen er niet langer blijven staan. Tolerant is blij met de nieuwe aanwinsten. “Na twintig jaar te hebben gezwoegd in de wereld van het varend erfgoed krijgt Tolerant eindelijk de erkenning die ze verdient.”
2020
29 januari 2020
29 januari 2020: Het boek van Joost Bakker, 'Veere daar moest je geweest zijn', Uitgeverij Den Boer/De Ruiter, Vlissingen juni 2019
Naar aanleiding van uw informatie over het hoogaarsjacht 'Dolfijn II' stuur ik (Joost Bakker) u als bijlage mijn verhaal over Rudolf Schönberg, de eerste eigenaar van de Dolfijn. Dit verhaal staat in mijn boek over de Veerse kunstenaarskolonie "Veere daar moest je geweest zijn" dat in juni 2019 werd gepubliceerd.
september 2020
september 2020: Spiegel der Zeilvaart nummer 7 - Melis mooiste Hoogaarsje 'Dolfijn II'

`Dat is het mooiste hoogaarsje dat we ooit gebouwd hebben', zeiden ze bij van Duivendijk over de Dolfijn II die ook wel liefkozend let Dolfijntje' werd genoemd. Kleine hoogaarzen zijn meestal niet erg mooi, maar het Dolfijntje, bouwjaar 1929, is anders en mede dankzij een bekende eerste eigenaar nog steeds te bewonderen in Antwerpen.
Hoe omschrijf je de opdrachtgever Rudolf Schönberg? Hij was kunstenaar, zeezeiler, bootjesliefhebber, Nederlandse Belg, en zo nog wel wat. In 1929, had Schönberg aan van Duivendijk in Tholen de opdracht gegeven tot de bouw van een hoogaarsjacht. Dat werd de Dolfijn en hij had daarmee het ideale schip om de Zeeuwse wateren te verkennen. Als je zijn fijngevoelige etsen en tekeningen bekijkt spreekt daar een diepe liefde uit voor Zeeland, toen nog onbedorven door dammen, sluizen en bruggen. Het was een wild gebied en het varen was er zeker niet risicoloos, maar Rudolf zat daar niet mee. Hij zeilde zelfs naar Engeland en Denemarken en wist de natuur en de boten ook daar op onnavolgbare wijze vast te leggen. Maar altijd kwam hij weer terug naar Veere, het Veerse Gat inzeilend vanaf zee, genietend van het unieke silhouet van die oude plaats.
SdZ 2020 nr7 september - Melis mooiste Hoogaarsje 'Dolfijn II'