Dorp Grouw

Dorp Grouw Niet actief

Ronde en Platbodemjachten, die binnen deze groep (Categorie Z) vallen, zijn ooit met een 9000-registratie-nummer in het Stamboek geregistreerd. Ze hebben nooit een plaquette gehad. Dit schip staat geregistreerd in Categorie Z in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Wij weten op dit moment niet waar het schip zich bevindt of dat het nog bestaat. Bij een 'Actieve' inschrijving krijgt zo'n schip alsnog een plaquettenummer. Wanneer zeker is dat het schip niet meer bestaat, verhuist het naar Categorie V.

In 1910 bouwde Auke van der Zee uit Joure het ijzeren beurtscheepje 'Dorp Grouw' voor Wybe Peekema uit Grouw. Veel later, in de zestiger jaren voer dit scheepje zelfs als garnalenkotter vanuit Zoutkamp, waarbij over de ronde kop van het beurtschip een kotterkop was gelast om minder buiswater over te krijgen.
Dit ijzeren schip had echter een houten voorganger die vooral bekend is geworden onder de naam Aebelina. Dat beurtscheepje werd door Eeltje Holtrop van der Zee uit Joure gebouwd in 1861. De eerste eigenaar ging failliet en in 1873 kocht Wybe Peekema dit snelle beurtscheepje. Bij zeilwedstrijden won de Aebelina zo vaak de hoofdprijs, wat voor de schippers een lucratieve bijverdienste was, dat het scheepje werd uitgesloten 'wegens meerdere bekwaamheid'.

De houten AEbelina onder zeil
De houten AEbelina onder zeil

De beurtscheepjes weken wat uitrusting en inrichting af van de skûtsjes, die uitsluitend voor vrachtvervoer werden gebouwd. Aan de schepen en schippers werden ook andere eisen gesteld. Een beurtscheepje is niet een specifiek type schip, maar kon elk type binnenvaartschip zijn dat voor de beurtvaart werd gebruikt. In het verleden meestal rond gebouwde, zeer handelbare scheepjes die snel konden zeilen, zoals aakjes, pramen, snikken, tjalkjes, maar er zijn ook schouwen voor gebruikt. Het beurtschip is daarom niet apart als scheepstype in ons bestand opgenomen. De beurt- of veerscheepjes onderhielden beurtdiensten tussen alle aan het water gelegen plaatsen in Fryslân. In bijna elk dorp en elke stad waren wel één of meer van deze schepen te vinden. Ze waren min of meer de voorlopers van de later (ijzeren) skûtsjes.
De 'Dorp Grouw' voer beurtdiensten vanuit Grou op Sneek en Leeuwarden. In 2009 kwam een replica, gebouwd door Johan Prins in Eernewoude onder zeil.

De gerestaureerde Dorp Grouw onder zeil
De gerestaureerde Dorp Grouw onder zeil
Eigen website

Eigenschappen

Plaquette nummer:9218 Zeil nummer:
Categorie:Z Tekening nummer:
Type:Skûtsje

Bouw

Bouwjaar:1910 Ontwerper:A. van der Zee
Werf:Auke van der Zee Werf plaats:Joure
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Rond Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:13,64 m Breedte berghout:3,60 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

2010 – 1921 Wybe Minderts Peekema, Grouw ( Dorp Grouw)
1923 – 1930 Pieter Amsterdam, Hindeloopen ( Drie Gebroeders)
1930 – 1934 J. Kuitvelle, Stavoren ( Drie Gebroeders)
1934 – 1948 K. Lichtendahl, Harlingen ( Marijke HA74)
1948 – 1949 Frederik Swijghuizen, Usquert ( Aukelina UQ16)
1949 – 1964 Aldert Jzn Frik, Zoutkamp ( Twee Gebroeders ZK37)
1964 – 2011 Jacob Frik, Zoutkamp ( ZK37)
2011 – onbekend Stichting 'Dorp Grouw', Grouw ( Dorp Grouw)

Geschiedenis

1910

1910

1910: W. Peekema bestelt een nieuw schip bij Auke van der Zee in Joure

In 1910 bestelde W. Peekema een nieuw schip bij Auke van der Zee te Joure. Deze tweede ,,Dorp Grouw" werd een ijzeren schip, waar­van hieronder het bestek volgt:

  • Een schip gemaakt voor W. Peekema te Grouw varende op Leeu­warden en Sneek.
    Grootste lengte 48 voet = 13.60 meter. Breed buitenkant grootspant 3.56 meter. Hol 4 voet of 1.1 3 meter. Voordek lang van voorkant voorsteven tot waterlijst 4.90 meter. Lengte vanaf achrerkant achtersteven tot bovenkant roef 1.75 meter. Roef lang op het dak gemeten 1.55 meter. Warings breed 52 cm. Rijswarings hoog 17 cm. Stuurstoel 54 cm. uit de waring.
    Boord 21 cm. boven 't dek. Tusschen koker en waterlijst 30 cm.
    Kistluik 65 cm. breed. 8 stuks ijzeren luiken.
    Werkloon van 't Grouwster Schip f 802,55.

Dit schip werd in 1921 verkocht, waarheen is nog onbekend. In 1923 wordt het naar Hindeloopen verkocht om als beurtschip van Hindeloopen  naar Sneek te gaan varen.

1923

1923

1923: Beurtschip Hindeloopen - Sneek

Pieter Amsterdam koopt de 'Dorp Grouw' en gaat met haar als beurtschip varen tussen Hindeloopen en Grouw. Ze heet dan 'Twee Gebroeders'.

1934

1934

1934: Het beurtschip 'Twee Gebroeders' wordt vissersschip HA74 Marijke

Het vissersschip HA74 Marijke vist van 1934 tot 1948 vanuit Harlingen met schipper B. Brouwer.

1948

1948

1948: De HA74 verhuist in 1948 naar Usquert (UQ16) en een jaar later naar Zoutkamp (ZK37)

In 1948 koopt Frederik Swijghuyizen het tjalkje en gaat vanuit Noordpolderzijl vissen met nummer UQ16. Een jaar later verkoopt hij het schip aan Aldert Jzn. Frik in Zoutkamp.

Onder de kop "Van beurtscheepje tot garnalenkotter en weer terug" schrijft Aldert Frik (kleinzoon en naamgenoot van opa-eigenaar Aldert Frik) de belevenissen van de ZK37 in de dorpskrant van Zoutkamp "De Schudzeef":
Tot die tijd had opa Aldert samen met zijn twee zonen Dirk en Jaap gevist met een open sloep. Het schip werd hernoemd tot ‘Twee Gebroeders’ en kreeg visserijnummer ZK37. Het schip was dus oorspronkelijk gebouwd voor de beurtvaart. Met de opkomst van de gemotoriseerde kustvisserij ontstond in het Nederlandse vissersbedrijf interesse in ijzeren en stalen schepen. Vooral aan de Friese en Groningse waddenkust verschenen de meest uiteenlopende motorscheepjes, waaronder een aantal kleine tjalken, die vanwege de geringe diepgang geschikt waren voor de garnalenvisserij op ondiep water. In 1957 kwam er een Ford-viercilinder van 40 pk in het schip, later volgde een Ford-zescilinder van 100 pk. Zeventig uur per week draaide zo’n motor. Vader had twee knechten, want in die tijd ging alles nog met de hand. Langzamerhand werd het schip aangepast aan de moderne visserij. In december 1962 werd de oorspronkelijk ronde ‘skûtsje’-kop op de helling van Poppen in Winsum omgebouwd tot een moderne scherpe ‘kotter’-kop, omdat er met de oude ronde kop op de Waddenzee teveel buiswater over kwam. Hierdoor werd het schip ruim een meter langer. Opvallend was het feit dat de oude ‘skûtsje’-kop binnen de moderne ‘kotter’-kop nog volkomen bewaard bleef. Na de afsluiting van de Lauwerszee in 1969 verhuisde het schip naar Lauwersoog. Zoutkamp werd een woondorp, maar bleef wereldberoemd om de garnalen. Met zijn ‘Twee Gebroeders’ was Aldert – schipper in hart en nieren – al met al veertig jaar lang op het wad te vinden, waar hij de kost verdiende voor vrouw en kinderen.

De ZK37 nog met de tjalkkop
De ZK37 nog met de tjalkkop
De ZK37 verbouwd met kotter-kop
De ZK37 verbouwd met kotter-kop

1987

1987

1987: De ZK37 wordt bij Zijlstra in Ezumazijl omgebouwd tot kotterjacht voor de pleziervaart.

Aldert Frik vervolgt zijn verhaal in "De Schudzeef":
In 1987 besloot vader met de garnalenvisserij te stoppen, maar het schip bleef zijn lust en zijn leven. De ZK37 werd bij Zijlstra in Ezumazijl omgebouwd tot kotterjacht voor de pleziervaart. De stuurhut werd groter en de roef ruimer voor meer leefruimte. ’s Winters lag het schip in jachthaven Hunzegat, maar in de zomer gingen vader en moeder ermee varen. Friesland, maar ook de Randmeren en mooie plekjes als Spakenburg en Elburg werden bezocht. Vaak gebeurde dit als ze onderweg waren naar Leiderdorp, waar ik alweer heel wat jaren met mijn gezin woon.
Na het overlijden van vader in april dit jaar meldde zich een groep Friese scheepsliefhebbers, die het schip weer volledig in de authentieke staat willen terugbrengen. Gelukkig is het oorspronkelijke casco (waaronder de ronde kop) bewaard gebleven, zodat een verantwoorde restauratie mogelijk is. Bij de restauratie van het schip wordt ook een regionaal werkvoorzieningsschap betrokken. Jonge medewerkers zullen er in een leerwerkproject aan de slag kunnen en zullen bijvoorbeeld weer leren klinken, een ouderwets handwerk. De bedoeling is dat het schip, dat nu op een jachtwerf in het Friese Osingahuizen ligt, in de nabije toekomst als charterschip op de Friese wateren te zien zal zijn. Misschien gaat het ook weer dienst doen als beurtschip tussen Grouw en Leeuwarden. Als een schip dat decennialang in familiebezit is voor het laatst de thuishaven verlaat, roept dat wel wat weemoedige gevoelens op. We vinden het daarom fijn te weten dat het een toekomst tegemoet gaat waarin hopelijk nog veel mensen van het schip zullen genieten. Vader zou het goed gevonden hebben.
Aldrik Frik

De ZK37 verbouwd als jacht
De ZK37 verbouwd als jacht

2012

februari 2012

februari 2012: Spiegel der Zeilvaart nummer 1: Het voormalig Beurtschip Dorp Grouw blijft behouden

In de nazomer van 2011 is het voormalig Friese beurtschip Dorp Grouw door een groepje Friese scheepsliefhebbers aangekocht. Het schip is in de stichting "Beurtschip Dorp Grouw" ondergebracht. Het doel van deze stichting is het schip volledig en authentiek te restaureren naar zijn oorspronkelijke staat. Als enig nog bestaand Fries beurtschip zal het zo voor het nageslacht bewaard blijven.
Het inmiddels 102-jarige schip heeft slechts 20 jaar als beurtschip gevaren, 58 jaar als visserschip en 23 jaar als recreatie vaartuig. Wat er verder met dit voormalige beurtschip gaat gebeuren, zal in een volgend artikel uit de doeken worden gedaan.

pdf SdZ 2012 nr01 februari - Het voormalig Beurtschip Dorp Grouw blijft behouden

maart 2012

maart 2012: Spiegel der Zeilvaart nummer 2 - De Dorp Grouw wordt behouden

Het schip, de Dorp Grouw, is ondergebracht in een gelijknamige stichting, die voor de restauratie zal gaan zorgen. Als over ruim twee jaar de Dorp Grouw gerestaureerd is, zal het dan het enige nog bestaande beurtschip gebouwd op een Friese werf zijn, dat nog zeilt. Er zijn nog enkele andere, als beurtschip gebouwde schepen, maar die zijn meest voorzien van een lange roef en missen de authentieke uitstraling die de Dorp Grouw weer zal krijgen. Een vergelijkbaar schip ligt in het buitenmuseum te Enkhuizen. Dit beurtscheepje is in 1904 bij Wildschut te Gaastmeer gebouwd. Het is niet aannemelijk, dat dit schip ooit nog eens zal zeilen.
Wat gaat er gebeuren met dit voormalige beurtschip, dat ook jarenlang als vissersboot heeft gevaren, om tenslotte omgebouwd te worden tot motorkruiser? Vanuit deze laatste hoedanigheid zal het helemaal gesloopt en gestript worden, tot het originele casco weer tevoorschijn komt. Op de foto is te zien dat de kottersteven inmiddels is verdwenen en dat er letterlijk weer zicht is op een mooi rond beurtschipkopje met vier gangen. Hoewel het schip er in het algemeen niet slecht aan toe is, zal toch veel ijzerwerk moeten worden vervangen.

pdf SdZ 2012 nr02 maart - De Dorp Grouw wordt behouden

2016

mei 2016

mei 2016: Spiegel der Zeilvaart nummer 4 - Beurtschip weer op gang

In SdZ 2012.1 maakten we melding van de plannen voor restauratie van het historisch beurtschip Dorp Grouw. Het artikel eindigde hoopvol: Wat er verder met dit beurtschip moet gebeuren zal in een volgend artikel uit de doeken worden gedaan'. Nu, vier jaar later, kunnen we een paar van die spreekwoordelijke doeken wegnemen. Drie jaar lang lag dit schip op het terrein van scheepswerf Talsma in Osingahuizen. In loze uurtjes werd de aangelaste scherpe kotter-steven verwijderd en het beton onderin het schip weggehakt en werden allerlei stukken overtollig ijzer (leidingen etc.) verwijderd. Door de eigenaar "Stichting beurtschip Dorp Grouw" werden talloze pogingen aangewend om geldbronnen aan te boren. Als gevolg van de economische recessie ging dat maar moeizaam. Maar eind 2014 werden met de Friese gemeenten Achtkarspelen en Tietjerksteradeel goede afspraken gemaakt. Beide gemeenten zegden toe gezamenlijk de kosten voor de technische 'werkmeester' voor hun rekening te zullen nemen, mits het project als een leer-werkproject kon worden opgezet.
In Drogeham, een dorp circa 10 km ten noorden van Drachten, werd een geschikte locatie gevonden. Eigenaar Wadro BV stelt het gebouw voor een vriendenprijs beschikbaar. Bolt verzorgde gratis het speciaal vervoer van Osingahuizen naar Drogeham met een tussenstop in Drachten op de werf van Haiko van der Werff (Buitenstvallaat) die nog de nodige sloopwerkzaamheden verrichtte. Ook begon hij voorzichtig met de wederopbouw en maakte daarmee het schip klaar voor de restauratie. Het eigenlijke werk kan dan beginnen. Onder leiding van werfbaas Jelle Talsma werd een sloop- en opbouwplan opgesteld. Van zijn werf werd Brian Kes als werkmeester aangesteld. Uit de 'kaartenbak' van de gemeente Achtkarspelen werden mensen geselecteerd die aan het project konden gaan deelnemen. Regelmatig werken er ongeveer acht personen aan het beurtschip.

pdf SdZ 2016 nr04 mei - Beurtschip weer op gang

2019

12 april 2019

12 april 2019: Beurtschip Grou na restauratie feestelijk te water gelaten

Na meer dan twee jaar renovatie is het beurtschip Grou klaar. Het schip, een soort van klein skûtsje, komt uit 1910. De afgelopen jaren heeft een team werkzoekenden het schip weer in goede staat gebracht. Vrijdag werd het scheepje te water gelaten bij Earnewâld. Verschillende mensen uit de skûtsjewereld hebben zich ook met de restauratie bezig gehouden, onder wie Age Veldboom. Na meer dan twee jaar renovatie is het beurtschip Grou klaar. Het schip, een soort van klein skûtsje, komt uit 1910. De afgelopen jaren heeft een team werkzoekenden het schip weer in goede staat gebracht. Vrijdag werd het scheepje te water gelaten bij Earnewâld. Verschillende mensen uit de skûtsjewereld hebben zich ook met de restauratie bezig gehouden, onder wie Age Veldboom.
Het hele verhaal op de website van Omrop Fryslân

15 juli 2019

15 juli 2019: Beurtschip 'Dorp Grou' Boot van het Jaar

Beurtschip ‘Dorp Grouw’ is ter gelegenheid van de Sneekweek benoemd tot Boot van het Jaar 2019. Op vrijdag 2 augustus ligt het schip in De Kolk in Sneek en 's avonds doet het mee aan de vlootschouw door de stad. Bijzonder is dat het schip in originele staat is gebracht door meer dan 80 werkzoekenden. Van hen heeft meer dan de helft een baan gevonden na het restauratieproject.
Begin 2011 kwam het schip te koop en werd gekocht door een groep liefhebbers die het onderbracht in stichting 'Dorp Grouw', met als doel het schip te restaureren naar de oorspronkelijke vorm en uitvoering. Het schip is in 3,5 jaar tijd in de oude luister teruggebracht door werkzoekenden, geleid door projectleider Bryan Kes en Age Veldboom. Het resultaat is: de terugkeer van het enige originele beurtscheepje op de Friese wateren. Een uniek schip, gebouwd op de Jouster werf van Auke Holtrop van der Zee, en een waardig vertegenwoordiger van de traditionele Friese scheepsbouw.

De dorp Grouw tijdens de proefvaart
De dorp Grouw tijdens de proefvaart

2023

24 mei 2023

24 mei 2023: Scheepspost: Beurtschip ‘Dorp Grouw’ verhuist naar Skûtsjemuseum Earnewâld

Het Skûtsjemuseum in Earnewâld viert op 27 mei zijn 25-jarig jubileum met een open dag en een matchrace met grote en kleine skûtsjes. Door de jaren heen bouwde het Earnewâldster museum een enorme collectie op. Komende week krijgt men met het beurtschip Dorp Grouw het derde skûtsje.

Beurtschip Dorp Grouw
“Deze week komt hier nog een skûtsje bij, het beurtschip Dorp Grouw, niet te verwarren met het Grouster SKS-skûtsje. Wiebe Peekema liet Dorp Grouw in 1910 bouwen, nadat hij de houten Aebelina verkocht had. Deze Grouster familie voer vanaf 1910 met een beurtvaart tussen Grou en Leeuwarden en ook van Grou naar Sneek. “It is dus hiel bysûnder dat wy, neist in replika fan de Aebelina, no ek de opfolger hawwe”, aldus de trotse oud-voorzitter en vrijwilliger van het museum Harm de Vlas “Jo kinne hjir dus sawol binnen as bûten fan alles sjen.” In het museum krijgen bezoekers via QR-codes meer informatie over alle voorwerpen. Maar het is ook een ‘doe-museum’, benadrukt De Vlas. “Bern meie oeral oansitte en meie ek oeral yn.”

Gunfaktor
“De gunfaktor nei dit museum ta is net te beskriuwen: wat wy allegeare net krije”, zegt Harm de Vlas. De schenkingen lopen uiteen van gebruiksvoorwerpen en meubels tot aan complete skûtsjes. Zo schonk schipper Sikke Heerschop in 2021 het 20 meter lange skûtsje Risico. Dit schip ligt nu in de sloot voor het museum. Er wordt niet meer mee gevaren. Voor vaartochten gebruikt het Skûtsjemuseum de Aebelina, een replica van een houten beurtschip uit 1861.

Lees het gehele artikel op de bron: Grousters

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht