Gouwe Snoes

In de vijftiger jaren van de vorige eeuw ontwierp Ir. H. Vreedenburgh het stalen jacht Albatros. Deze schokker had een lengte over stevens van 9,84 m., een grootste breedte van 3,30 m. en een zeiloppervlak van ruim 43 m2. in grootzeil en botterfok. Het ontwerp bleek een mijlpaal in de ontwerpgeschiedenis van de Nederlandse platbodemschepen. Het bestuur van de nog jonge Stichting Ronde en Platbodemjachten onderkende die betekenis en gaf het ontwerp een grote plaats in het standaardboek 'Ronde en Platbodemjachten', dat onder redactie was van Mr. Dr. T. Huitema. Het ontwerp van de 9.84m schokker bleek een mijlpaal in de ontwerpgeschiedenis van de Nederlandse platbodemschepen. De 10,75 meter schokker is in grote lijnen een 10 procents vergroting van de Albatros. De eerste 10,75m schokkers hadden dezelfde gebogen grootspantvorm als de Albatros. Later tekende Vreedenburgh ook een versie met een knikspantvorm. De 10,75m schokker is, meer nog dan de kleinere 9,84, een schip voor ruim water.
De 'Gouwe Snoes' is in 1978 als één van de eerste Vreedenburgh-schokkers, op basis van het vergrote ontwerp (10.75m vs 9.84m), te water gelaten door Kooijman & de Vries in Deil. Opdrachtgever was E. Rypma.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1524 | Zeil nummer: | VB105 |
---|---|---|---|
Categorie: | R | Tekening nummer: | |
Type: | Schokker |
Bouw
Bouwjaar: | 1978 | Ontwerper: | H. Vreedenburgh |
---|---|---|---|
Werf: | Kooijman & De Vries | Werf plaats: | Deil |
Motor: | Inbouw | Motor type: | yanmar 4cyl. 40 pk |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 10,75 m | Breedte berghout: | 3,75 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,72 m | Masthoogte water: | 12,80 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1978 – 1986 | E. Rypma ( Gouwe Snoes) |
---|---|
1986 – 2000 | Heech by de Mar B.V., Heeg ( Gouwe Snoes) |
2000 – 2005 | E.P. Kooiker, Leeuwarden ( Gouwe Snoes) |
2005 – 2011 | IE Kuijt, Koog a/d Zaan ( Gouwe Snoes) |
2011 – 2021 | K. Meijer, Westerbroek ( Gouwe Snoes) |
2021 – Nu (laatst bekend) | G.J. van Dijk, Hoogezand ( Gouwe Snoes) |
Geschiedenis
2017
26 juni 2017
26 juni 2017: Reactie van de opdrachtgever in 1977, E. Rypma
De Vreedenburgh-schokker "Gouwe Snoes" is de eerste, door Kooijman en de Vries gebouwde 10.75 Schokker. Het schip werd in mijn opdracht gebouwd en staat in het werfboek ingeschreven als "Bouwnummer 665" (stuurboord zijde in motorruim). Het werd "Gouwe Snoes" gedoopt en te water gelaten in mei 1978. De naam geeft aan: Gouwe = een snelle, maar kostbare zeiler, Snoes = de naam van de "stevenbalk". Het was een fijn schip. We hebben het direct ingeschreven in het stamboek en het zeilnummer is VB105. Het zeilplan bestond uit grootzeil, botter fok en kluiver. Ook een kleinere (storm) fok kon worden gevoerd worden.
In 1986, toen het schip verhuurd was, is het kajuit-interieur door brand verwoest, waarna het schip door mij werd verkocht aan Heech by de Mar.
Daar eindigde helaas onze betrokkenheid bij dit schip.




2022
15 januari 2022
15 januari 2022: Historische Scheepswerf Wolthuis in Sappemeer: Operatie “Gouwe Snoes” geslaagd…….
Eigenaar Gerrit Jan van Dijk schrijft ons:
Afgelopen zaterdag is schokker 'Gouwe Snoes' naar de meer dan 300 jaar oude museumscheepswerf Wolthuis in Sappemeer gebracht voor een volledige refit. Zodra het schip weer vaarklaar is moet het natuurlijk weer actief worden gemaakt in het Stamboek!

Scheepswerf Wolthuis meldt daarover:
Zaterdagochtend 15 januari is de schokker “Gouwe Snoes” per dieplader van Westerbroek naar de werf te Sappemeer getransporteerd. Op de werf stond een grote mobiele kraan gereed om het schip op de dwarshelling te plaatsen. De werf heeft helaas al jaren geen directe vaarverbinding meer met het Winschoterdiep. Onder grote publieke belangstelling werd ze hoog over de bomen heen getild om haar vervolgens met de nodige voorzichtigheid op de hellingwagens te zetten. Werfbaas Govert Tukker en zijn medewerkers kunnen nu aan de slag om het ruim veertig jaar oude schip weer in haar oude glorie te herstellen.
https://www.historischescheepswerf.nl/operatie-gouwe-snoes-geslaagd/




juni 2022
juni 2022: SdZ juni-juli 2022 nummer 5 - Schokker 'Gouwe Snoes' onder handen op de historische werf Wolthuis in Sappemeer

In 1978 werd een van de eerste 10,75 m schokkerjachten naar ontwerp van ir. Herman Vreedenburgh bij Kooijman & de Vries te water gelaten. 44 Jaar later wordt er door de zesde eigenaar hard gewerkt om het jacht weer in volle luister op het water te krijgen. Dat gebeurt op een 300 jaar oude scheepswerf waar vrijwilligers enorm actief zijn om deze museumwerf draaiende houden.
De Spiegelredactie ontving begin maart een uitgebreide mail van Gerrit Jan van Dijk met het bericht dat hij de trotse eigenaar was geworden van de Vreedenburgh schokker Gouwe Snoes. Jarenlang was hij tijdens zijn dagelijkse fietstocht naar en van zijn werk ter hoogte van het dorp Westerbroek langs een zwaar verwaarloosd schip gereden. Wat zou het schip met een beetje aandacht en liefde weer een beauty kunnen worden! De abominabele staat zorgde voor een acceptabele prijs en de eigenaar wilde graag kopers die er met liefde iets moois van gingen maken. Tot zover de mail.