Sylnocht
Pier Piersma komt in 1966 in de leer bij Berend de Jong, die toen de zestig al gepasseerd was. Het was opgegroeid als zoon van Heit Piersma als beheerder van de Jeugdherberg en had al jaren ervaring met de daar aanwezige tjotters. Na een paar weken gaf Berend al te kennen dat het met deze jongen wel goed zou komen. In 1967 bouwde Pier zelfstandig z'n eerste tjotter, de 'Froask', waarin hij nu nog regelmatig zeilt. Daarna volgde er nog een grote rij nieuwbouwschepen, o.a tjotters en Friese jachten, die hij op zijn eigen werf bouwde. Naast de nieuwbouw heeft Pier door zorgvuldig restaureren ook vele oude houten schepen een tweede jeugd gegeven.
In 1977 heeft Pier Piersma deze tjotter voor de familie Koning uit Santpoort gebouwd.
Dr. Ir. J. Vermeer schrijft in zijn boek "Tjotters en Boatsjes":
Met 5 gangen, een breedte van 2,10 meter en een bijna rond grootspant is dit een boot die dicht in de buurt komt van de laat 19e eeuwse en vroeg 20e eeuwse fjouwerachten van Lantinga en Van der Zee. De gangen zijn in de kop hoog opgetrokken. Tijdens de bouw zijn door de Nederlandse Omroep Stichting filmopnamen gemaakt voor het programma Van Gewest tot Gewest, uitgezonden op 27 juli 1977. De boot heeft een open voorkuip. Het fraaie snijwerk op bedel- en hennebalk is ook hier van de hand van Heit Piersma. Zij is in het Stamboek opgenomen onder nummer 1066 en is in 1984 door de KNWV gemeten als wedstrijdjacht; het zeilnummer is 112 RE.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1066 | Zeil nummer: | RE112 |
---|---|---|---|
Categorie: | B | Tekening nummer: | |
Type: | Tjotter |
Bouw
Bouwjaar: | 1977 | Ontwerper: | P.P. Piersma |
---|---|---|---|
Werf: | P.P. Piersma | Werf plaats: | Heeg |
Motor: | Motor type: | ||
Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 4,73 m | Breedte berghout: | 2,10 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,60 m | Masthoogte water: | 8,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1977 – 1997 | L.J. Koning, Santpoort ( Frouke) |
---|---|
1997 – 1999 | Dhr. Vellinga ( Frouke) |
2006 – 2020 | D. Smit, Hillegom ( Sylnocht) |
2020 – Nu (laatst bekend) | G.K. Postma en A.F. Wickel, Leimuiden/Schipluiden ( Sylnocht) |
Geschiedenis
1977
22 juli 1977
22 juli 1977: Oorspronkelijk in het televisieprogramma Van Gewest tot Gewest
Tijdens de bouw zijn door de Nederlandse Omroep Stichting filmopnamen gemaakt voor het programma Van Gewest tot Gewest, uitgezonden op 27 juli 1977:
Tjotterbouw in Heeg. Reportage Joh. vd Zee bij scheepsbouwer P. Piersma in Heeg, die nog houten Friese schepen maken kan. Kiel, spanten, modelleren en buigen van huidplanken, houten versieringen aanbrengen, lakken, zeil meten en maken, doop en tewaterlating + eerste officiële vaart van de tjotter 'Frouke'. Diverse tusseninterviews met maker en eigenaar van het schip.
Omrop Fryslân heeft het programma op 26-01-2019 opnieuw uitgezonden:
Van regio tot regio, afbeeldingen van mooie dingen die altijd in een provincie zijn gemaakt. Dan kom je natuurlijk naar Fryslân bij Pier Piersma in Heech, de bouwer van houten schepen. Ze mochten daar het hele jaar lang de hele tijd filmen. Het verhaal van Pier Piersma start in het programma op 2min 50sec.
1997
1997
1997: De 'Frouke' (na 2006 'Sylnocht') in het boek "Tjotters en Boatsjes" van Dr. Ir. J. Vermeer
2008
2008
2008: De 'Sylnocht' onder zeil
2020
2020
2020: De 'Synocht'
2021
30 juni 2021
30 juni 2021: De werkzaamheden aan de 'Sylnocht' afgelopen winter/voorjaar
In de winter/voorjaar van 2020/2021 is het boeisel van de 'Sylnocht' van zijn oude jas ontdaan omdat het vol grote blazen zat. Goed gladgeschuurd, opnieuw opgebouwd, afgelakt en van nieuwe witte biezen voorzien. De rode Piersma bies is opnieuw aangebracht.
Het met goudverf geschilderde snijwerk is helemaal schoongemaakt, dus alle oude verflagen verwijderd waardoor het reliëf weer naar voren komt . Daarna opnieuw van bladgoud voorzien zoals het hoort.
Het binnenboeisel en het krophout werden met “Annablauw” geschilderd ter onderbreking van het vele blanke lakwerk aan de binnenkant. “Anna blauw” is de kleur die door “ Wind en Water” van Martijn Perdijk ooit op het binnenboeisel van de tjotter 'Anna' ( SSRP plaquette 18) werd aanbracht en nu de standaardkleur op de werf is. Ook de oplangertjes zijn nu wit met een signaal rode top.
Het achterhuisje, mastwerk en mast waren gelakt met dikke lagen 2 componenten lak en het eiken was bijna helemaal onzichtbaar geworden. Alles is gelakt met vele lagen traditionele lak zoals het hoort. Het hout heeft zijn tekening weer terug.
2022
april 2022