TH49 Drie Gebroeders

TH49 Drie Gebroeders

De hengst 'De Drie Gebroeders' is gebouwd in 1908 op de werf 'Moed en trouw' van Petrus Verras in De Paal. Volgens visserijregister ingeschreven als GRA13 Twee (!) Gebroeders A. Ivens 25-9-1926, 47 M3 BRT, 21 m3 netto mosselvisserij, afgevoerd op 27-3-29 als TH49, door J.J. Schot ingeschreven op 11-4-29 ook als Twee Gebroeders. Volgens bewijs nr.49 van de Rijksinkomstenbelasting door J.J. Schot op 10 -10-24 aangemeld. Volgens J. Hassel, de vorige eigenaar, gebouwd in 1908, eerst als GRA 13, daarna Z 22 (Zeebrugge), daarna TH49. Ook zou het schip nog in de Clinge gevaren hebben (?). Het ziet er naar uit dat Schot de visbun heeft laten inbouwen.
Na een aantal omzwervingen wordt het schip in februari 1996 verkocht aan de Stichting Behoud Hoogaars.

Alle eigenaren in beeld
Alle eigenaren in beeld
Eigen website

Eigenschappen

Plaquette nummer:145 Zeil nummer: TH49
Categorie:A Tekening nummer:
Type:Hengst

Bouw

Bouwjaar:1908 Ontwerper:
Werf:Scheepswerf Moed en Trouw - Verras Werf plaats:Paal/Walsoorden
Motor: Motor type:
Materiaal romp: Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:11,75 m Breedte berghout:0,00 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1908? – 1926 Honorë van Waes ( ZA19 'De Drie Gebroeders')
1926 – 1929 Dries Ivens, Zeebrugge ( GRA13 'Twee Gebroeders')
1929 – 1940 Jacob Job Schot, Tholen ( TH49 'De Drie Gebroeders')
1940 – 1957 Hendrik Schot, Tholen ( TH49 'De Drie gebroeders')
1957 – 1981 G.L. de Leeuw, Roosendaal ( Zeeleeuw)
1981 – 1995 Jurgen Hassel en Christel Maye ( De Drie Gebroeders)
1996 – Nu (laatst bekend) Stichting Behoud Hoogaars, Goes ( De Drie Gebroeders)

Geschiedenis

2006

november 2006

november 2006: Spiegel der Zeilvaart nummer 9 - Cees Droste Houten Schepen Bouwer

Theo Kampa in een vraaggesprek met Cees Droste

In dit voorjaar ging de TH 49 te water, een hengst gebouwd voor de visserij in 1908 bij Verras. Ben je daar nog voor verrassingen komen te staan?
"Nee, het was simpel. Alles moest vernieuwd worden. Het schip was ver heen. Ik kende het al, omdat het ooit bij mij in Hoorn was geweest en toen was er al geen eer meer aan te behalen. De toenmalige eigenaar dacht dat ik hem besodemieterde. Ik had het schip de helling opgetrokken en een knecht van me was met een bokkepoot aan het teren en stak op een gegeven moment dwars door de huid. Daar heb ik toen een plaatje hout opgezet. De eigenaar wilde er nieuwe gangen in hebben. Waanzin, want de spanten er achter waren verrot. Jaren later stond het schip in Kats in een stalen korset met een bord erop: Niet hier¬onder lopen! Toen heeft de stichting het schip gekocht en hebben we er compleet nieuw schip van gemaakt."

De TH49 in restauratiefase in de Timmerfabriek in Vlissingen. (Foto Wim de Bruijn)
De TH49 in restauratiefase in de Timmerfabriek in Vlissingen. (Foto Wim de Bruijn)
De TH49 na restauratie klaar voor de tewaterlating
De TH49 na restauratie klaar voor de tewaterlating
Het specifieke achterschip van de hengst
Het specifieke achterschip van de hengst
De TH49 ligt weer in het water. Let op de stuurkuip en het dekje ervoor. (Foto Wim de Bruijn)
De TH49 ligt weer in het water. Let op de stuurkuip en het dekje ervoor. (Foto Wim de Bruijn)

pdf SdZ 2006 nr09 november - Cees Droste Houten Schepen Bouwer

De TH49 ofwel 'Botje', gebouwd in Arnemuiden door o.a. Gerrit Zomer als project om het bouwen van een Hollandse boot weer te oefenen. Bijboot van de Hengst TH49.
De TH49 ofwel 'Botje', gebouwd in Arnemuiden door o.a. Gerrit Zomer als project om het bouwen van een Hollandse boot weer te oefenen. Bijboot van de Hengst TH49.

2014

2014

2014: Het blad Consent: De TH49 De Drie Gebroeders

CONSENT is een uitgave voor de donateurs, sponsors en relaties van de uitgevende organisaties; dit zijn naast VZW Tolerant, de Stichting Museumhaven Zeeland uit Zierikzee en Stichting Behoud HoogaarsIn het blad Consent verschenen 1994 en 2006 een aantal artikelen over de TH49 De Drie Gebroeders. In 1981 kochten de huidige
eigenaren, Juergen Hassel en Christel Maye het schip. De hengst lag toen bij een werf in Leimuiden en was in slechte staat. Besloten werd het schip naar Tholen te halen om het daar te restaureren. Van de restau-ratie is een omvangrijke fotoserie gemaakt. Na wat omzwervingen in de havens van Stavenisse, Tholen en in de omgeving van Amsterdam heeft het schip nu een vaste ligplaats in de Museumhaven van Zierikzee. In deze haven kreeg ze haar visnummer TH 49 en de naam 'De Drie Gebroeders' weer terug. De Drie Gebroeders heeft een lengte van 11,75 m. en een breedte van 4,25 m. Een 50 pk Peugeot zorgt voor de aandrijving van de schroef. De TH 49 voert een grootzeil van 35m2, een fok van 18 m2, een kluiver van 14 m2 en een botterfok van 24 m2.

pdf Consent 1994-9: De drie gebroeders TH49

pdf Consent 2006-3: De TH49 De Drie Gebroeders

pdf Consent 2006-4: De restauratie van de TH49

2014

2014: Foto's van Peter Wijlaars tijdens Sail De Ruyter in Vlissingen in 2014

2015

16 mei 2015

16 mei 2015: Historische Werf Meerman in Arnemuiden ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de Stichting Behoud Hoogaars

De Stichting Behoud Hoogaars heeft een aantal schepen in eigen bezit, die natuurlijk ook aanwezig waren bij het Jubileumfeest van de SBH en de tewaterlating van de "vernieuwbouwde" Steekhengst 'Boreas' tijdens dat feest. De Hengst 'De Drie Gebroeders TH49' was natuurlijk ook van de partij.

2023

april 2023

april 2023: Spiegel der Zeilvaart nummer 3 - Erfgoedtoppers De Hengsten TH5 en TH49 deel 2

Na al die jaren is Arnoud de Leeuw er nog steeds verbaasd over: zijn vader kocht in 1956 'zomaar ineens' een hengst van visserman Schot. 'Hoe durfde hij dat? Hij zeilde op de Westeinder in open boten en dan ineens zo'n schip!' Vele jaren later staat hij regelmatig zelf aan het roer van de TH49.
Volgens het visserijregister zou de TH49 gebouwd zijn in 1908 bij Verras in Paal. Bij de eerste grote restauratie werd in de bovenste wrang een inscriptie gevonden met de tekst 'De Drie Gebroeders' Zeebrugge. Die naam hoorde bij de registratie Z18 en visserman Honoré van Waes, die oorspronkelijk uit Boekhoute kwam (vlak over de Zeeuws-Vlaamse grens). Omdat de haven daar verzandde verhuisde hij naar Zeebrugge en liet het schip er in 1913 registreren. Van Waes laat in 1925 een nieuwe hengst bouwen bij Verras. Hij gaat met de Z18 naar de werf en verblijft gedurende de bouw aan boord om mee te helpen. Als het nieuwe schip klaar is wordt de Z18 doorverkocht aan Dries Ivens, een mosselvisser in Graauw, die het schip laat inschrijven als GRA13 De Twee Gebroeders. Opmerkelijk, want de familie Ivens telde ook drie broers.
De GRA13 pakt de voor een hengst gebruikelijke werkzaamheden op: mosselen, dit keer op de Oosterschelde. De familie Ivens heeft mosselpercelen in de Zandkreek en bij Burghsluis. Al na drie jaar vervangt Ivens zijn hengst voor een stalen Lemmerjacht dat hetzelfde nummer krijgt en de hengst wordt in 1929 verkocht naar J. Schot uit Tholen, waardoor het zijn huidige nummer TH49 krijgt. Deze J. Schot kennen we, want het is dezelfde Schot die twee jaar later ook de TH5 zou kopen (zie SdZ 2023.2).

pdf SdZ 2023 nr03 april - Erfgoedtoppers De Hengsten TH5 en TH49 deel 2

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht