TH51 'De Brave Hendrik'

TH51 'De Brave Hendrik'

De TH51 (Tholen 51) is de laatste houten Zeeuwse mosselaak, waarvan eerst werd gedacht dat het in 1902 gebouwd door J. Stam in Nieuw Lekkerland. Onderzoek van Peter Hamer heeft uitgewezen dat de TH51 is gebouwd in 1895 door P. van Duivendijk in Bruinisse. Het is dus bijzonder dat er al lang voor 1900 een visaak werd gebouwd in Zeeland. De aken die Eeltje Holtrop leverde aan Bruinisse waren dus niet de eersten!
Dit Lemmerjacht, waarbij "Lemmer" een verhollandsing is van "Lemster" en "jacht" gebruikt werd in de oude betekenis van "jagen"; een snelle zeiler dus, die de mosselen zo snel mogelijk op de markt moest brengen om de hoogste prijs te kunnen bedingen! Tot 1948 is er gevist en het schip is daarna uit het visserijregister uitgeschreven. Daarna is het schip verkocht ;en in Arnemuiden bij de fa. Meerman in Arnemuiden omgebouwd tot plezierjacht.
Op de werf van H. Bültjer Bootswerft GmbH & Co. KG in Ditzum (Dld) zijn tussen 1990 en 1994 uitgebreide restauratiewerkzaamheden verricht.

E-mail van Peter Hamer (21-12-2023)

De geschiedenis van de TH51 is anders dan tot nu toe op de SSRP-website wordt weergegeven. De oorzaak ligt in de misinterpretatie van de kaarten uit het oude (1911-1945) en het nieuwe (vanaf 1947) visserij register. Het betreft hier namelijk twee verschillende schepen.

Het Lemmerjacht dat gebouwd is bij Stam in 1902 is in 1937 doorgehaald en naar België verkocht. Het visserijnummer viel daardoor vrij. Er is geen bewijs dat het schip ooit is teruggekomen naar Nederland. De Lemsteraak die in het nieuwe register wordt vermeldt is de oorspronkelijke BRU30, gebouwd in 1895 door P. van Duivendijk in Bruinisse en eerst geregistreerd in 1898. Dit schip is ingeschreven in het centrale register in 1911, in 1943 verkocht naar Brouwershaven (BH2), en vervolgens in dat zelfde jaar verkocht aan A. Kooistra, met nummer TH50. In 1945 verandert de aak weer van nummer, nu als TH51 Lisabet, met dezelfde eigenaar. In 1948 uitgeschreven uit de visserij, verkocht aan S.F. Kuiper te Zierikzee.

Uit het boek "een eeuw Bruse vloot" van de  stichting Brusea (2011)
Uit het boek "een eeuw Bruse vloot" van de stichting Brusea (2011)

Eigenschappen

Plaquette nummer:232 Zeil nummer: TH51
Categorie:A Tekening nummer:
Type:Mosselaak

Bouw

Bouwjaar:1895 Ontwerper:P. van Duivendijk
Werf:"Welgelegen" Piet van Duivendijk Werf plaats:Bruinisse
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:12,10 m Breedte berghout:4,25 m
Diepgang:0,60 m Masthoogte water:13,50 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Register Varend Erfgoed Nederland

Registratie nummer:1548 Registratie datum:17-03-2022
Geregistreerd als:Varend Monument®

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

onbekend – onbekend J. Roukema ( BRU30)
1911 – 1929 Wolfert Otte, Bruinisse ( BRU30 Herder)
1929 – 1943 Johannes Machiel Otte, Bruinisse ( BH2 Herder)
1943 – 1945 A. Kooistra ( TH50)
1945 – 1948 A. Kooistra ( TH51 Lisabet)
1948 – 1950 S.F. Kuiper, Zierikzee ( TH51)
1950 – 1970 Dhr. Overdiep, Goes ( Zeewind TH51)
1970 – 1980 C.A. Balkestein, Apeldoorn ( TH51)
1980 – 2002 R.B. Frese en mw D.L. Frese -Vorstelman, Voorthuizen ( TH51 'De Brave Hendrik')
2002 – 2008 D.L. Vorstelman, Voorthuizen ( TH51 'De Brave Hendrik')
2008 – onbekend M. Stout & E. van Halm, Maurik ( TH51 'De Brave Hendrik')
2017 – Nu (laatst bekend) K.D. Mazereeuw, Enkhuizen ( TH51 'De Brave Hendrik')

Geschiedenis

1943

9 maart 1943

9 maart 1943: Visserijregister BH2

Het Visserijregister, dat 40.000 kaarten telt, is te doorzoeken op zuiderzeecollectie.nl.
Op deze pagina worden de kaarten van de visserijnummers BH2, TH50 en TH51 getoond.

7 december 1943

7 december 1943: Visserijregister TH50

1945

10 oktober 1945

10 oktober 1945: Visserijregister TH51

1975

1975

1975: Liggend aan de wal

1980

1980

1980: TH51 uit 1902, de laatste houten Zeeuwse Mosselaak door Denny Frese

Velen van u hebben waarschijnlijk wel eens vanaf de hoge post van havenmeester De Vos de gezellige aanblik van ons haven bewonderd; vooral in de avonduren is dat een geliefde bezigheid. Menigeen zal dan ook een verbaasde blik naar de A-steiger geworpen hebben, want tussen al dat fraaie en snelle polyester lag opeens een oud bruin schip met een knalrood geschilderd dek: De TH51.

Over ons schip wil ik u nu iets meer vertellen, want als zeelandvaarder mag ik aannemen dat u in Zeeland en zijn historie geinteresseeerd bent.
De TH51 (Tholen 51) is de laatste houten Zeeuwse mosselaak. Dit helemaal nog van eikenhout gebouwde schip is in de gemeente Tholen in 1902 ingeschreven als Lemmerjacht, waarbij "Lemmer" een verhollandsing is van "Lemster" en "jacht" gebruikt werd in de oude betekenis van "jagen"; een snelle zeiler dus, die de mosselen zo snel mogelijk op de markt moest brengen om de hoogste prijs te kunnen bedingen!
Elke werf had zijn eigen ideeën over bouw en vormgeving van een schip en dan was er ook nog de opdrachtgever die zon eigen visie, wensen en voorstellen voor de bouw had. Geen twee schepen zijn dus hetzelfde geworden. Ook de benaming van de verschillende types kon sterk uiteen lopen. Na informatie ingewonnen te hebben bij Mr. Dr. T. Huitema, dé platbodemexpert in Nederland, blijkt dat Lemmerjacht, Lemsterjacht, Mosselaak en Bruinisserjacht (in Bruinissen gebruikte mosselaken) allen scheepsbenamingen zijn voor een zwaar type Lemsteraak, speciaal geschikt voor de Zeeuwse wateren.
Toen ons schip in 1902 in de gemeente Tholen werd ingeschreven, kreeg schipper-eigenaar Piet Vercouteren tevens een perceel water toegewezen in de toenmalige Eendracht waar hij mosselen mocht kweken. Een mosselvisser deed (en doet nog steeds) als een boer: zaaien en oogsten, alleen niet op het land maar in het water. Eerst werd het mosselzaad uitgezet, dan na 1 à 2 jaar werd het verwaterd naar een ander perceel waar de mossel volwassen kon worden en vervolgens geoogst. Vele Thoolse mosselen vonden hun weg naar Antwerpen, waar een snelle zeiler het voordeel van de hoogste prijs had.
Tot 1910 werd er bij het oogsten van de mossel nog gebruik gemaakt van een slagrijf (spreek uit als slagrief). Dit was een lange stok (ca. 5 meter) met onderaan een grove kam met ijzeren punten waarmee de mosselen losgeharkt werden. Door de stok een slag te draaien kon de mosselvisser met het net dat aan de stok was bevestigd de mosselen boven water halen. De visser liep hierbij van voor naar achter met de stok tegen zijn schouder. Beulswerk was het en meestal had een mosselboer dan ook een vereelde schouder. Na 1910 ging men over op het vissen met korren en die gebruikt men heden ten dage nog.

Terug naar Onze TH51. Tot 1940 is er op deze manier gevist en gevaren. Daarna is er nog een jaar bakstenen mee vervoerd vanwege de slechte tijden en toen is het schip verkocht aan een Belg, die het in Arnemuiden bij de fa. Meerman heeft laten ombouwen tot plezierjacht. Sindsdien heeft het schip nog twee andere eigenaren gehad voor wij het nu ruim twee jaar geleden hebben gekocht.
Vele weken per jaar liggen we op de werf van de familie Van Duivendijk in Tholen, die al meer dan 100 jaar houten schepen bouwt en restaureert; vele krabbers en kwasten zijn er al gesleten; vele blaren, pijnlijke spieren en financiële aderlatingen heeft de TH51, in de wandeling "De Brave Hendrik" genoemd, al op zijn geweten. Desondanks is dit alles voor honderd procent de moeite waard om een oude Zeeuwse mosselaak varende te houden, hopelijk voor nog vele, vele jaren.
 
Denny Frese.

2017

23 augustus 2017

23 augustus 2017: Mosselaak voelt zich thuis in Enkhuizen

Ze was al een tijdje op zoek naar een boot. Maar dat de laatste varende houten aak haar in de schoot zou worden geworpen had Karin Mazereeuw niet verwacht.

De TH51, zoals de voormalige mosselaak officieel heet begon zijn leven op de Zeeuwse wateren (TH staat voor Tholen). Het schip ligt sinds een week voor haar schipperscafé afgemeerd. Onder water is het houten scheepje uit 1902 puik in orde, de vorige eigenaar had in Friesland het onderwaterschip laten renoveren. Aan de bovenkant moet nog wel een en ander gerestaureerd worden. En ze moet vooral blijven varen.
Mazereeuw ontmoette de vorige eigenaar in haar eigen café. Omdat deze voor langere tijd naar het buitenland gaat zocht hij een geschikte nieuwe eigenaar. Na een proeftochtje was de deal snel gemaakt. Ze werd gegrepen door de historie van het houten scheepje, dat ooit dienst deed in de mosselvangst.  

Overgenomen uit Scheepspost 136, 23 aug. 2017

september 2017

september 2017: Foto's

2023

12 december 2023

12 december 2023: Provinciale Zeeuwse Courant: Lemsteraak keert terug in Arnemuiden voor grote opknapbeurt: ‘Dit is wel zes jaar werk’

Historische Werf Meerman heeft weer voor een jaar of zes werk. Dinsdag arriveerde een lemsteraak in Arnemuiden voor een ingrijpende restauratie. Het schip is oorspronkelijk in Nieuw-Lekkerland gebouwd als mosselaak en later - in Arnemuiden - verbouwd tot jacht.

Maandag was er nog lichte paniek op de historische scheepswerf in Arnemuiden. ,,We hadden net gehoord dat het schip een dag later al zou komen. Maar het is een grote platbodem van twaalf meter lang en ruim vier meter breed die met een dieplader vervoerd moet worden", vertelt woordvoerder Peter Stok van de Historische werf C.A. Meerman. ,,En die dieplader moet dus door de straten van Arnemuiden om bij de werf te komen.”

‘Krijgen we dat nog wel op tijd geregeld?’, vroegen Stok en zijn collega's zich vertwijfeld af. Maar het lukte allemaal en dus arriveerde het schip na een rit van ruim drie uur vanuit Hoorn in Arnemuiden.

Van mosselaak tot zeiljacht

,,Het schip is in 1902 gebouwd in Nieuw-Lekkerland en gebruikt als mosselaak", vertelt Stok. ,,Later is het verbouwd tot jacht. Dat is ook hier gebeurd op de werf Meerman. Het is ook nog een keer gerestaureerd in Duitsland, maar de huidige eigenaresse wil dat deze restauratie weer bij ons gebeurt, in Arnemuiden.”

Voor de historische scheepswerf komt de lemsteraak op een mooi moment. ,,We zijn heel ver klaar met twee andere projecten. De Mjojo is te water gelaten en wordt bij Oostwatering bij Veere afgebouwd. De 'Atalante' ligt in het water voor onze werf en wordt hier verder voltooid. We hebben dus ruimte voor een nieuw project.”

Kijken bij de restauratie

Wie de restauratie van de lemsteraak wil volgen, kan vanaf 1 april weer terecht op de werf in Arnemuiden. ,,Van 1 april tot 1 november zijn we elke woensdag- en zaterdagmiddag open", zegt Stok. ,,En in de zomermaanden juli en augustus gaan we ook op maandagmiddag open.”

(foto Karel Koenen)
(foto Karel Koenen)
(foto Karel Koenen)
(foto Karel Koenen)

13 december 2023

13 december 2023: Omroep Zeeland: Nieuw project voor scheepswerf Arnemuiden: 'Een godsgeschenk'

De C.A Meerman scheepswerf in Arnemuiden kan werken aan een nieuw project. Plezierjacht 'TH51' is aangekomen en toe aan restauratie. Het schip werd in 1902 gebouwd in Tholen en jarenlang gebruikt als mosselaak. Het restaureren gaat zo'n zes jaar duren.
Dinsdagochtend werd het schip op een vrachtwagen gezet en vertrok het uit Enkhuizen. Om 13.30 uur parkeerde de vrachtwagenchauffeur het gevaarte op de parkeerplaats voor de werf. Het was nog even spannend of de twaalf meter lange boot in de werf zou passen. De vrachtwagen moest aan het einde van het terrein nog een hoek van 90 graden draaien. Dat duurde even, maar dan heb je ook wat: een keurig afgeleverde TH51.

Omroep Zeeland: Nieuw project voor scheepswerf Arnemuiden: 'Een godsgeschenk'

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht