YE128 De Slenk

In 1914 wordt De Slenk gebouwd als bouwnummer 102 door de Werf Vooruit van Cees Stapel in Enkhuizen. Opdrachtgevers waren Cornelis en Hendrik Klos uit Yerseke. De Slenk behoort tot de familie van de Lemsteraken. Dit scheepstype werd in 1876 voor het eerst gebouwd door de werf van De Boer in Lemmer. Oorspronkelijk bouwde men Lemsteraken voor de visserij (bot, spiering, haring, ansjovis) op het noordelijke deel van de Zuiderzee. Het waren zeewaardige schepen met een bun, een prachtige lijn en met goede zeileigenschappen. In Zeeland waren het de mosselvissers die kozen voor de Lemsteraak vanwege zijn snelheid en zeewaardigheid. Men noemde het schip hier een Mosselaak. Mosselen of oesters slaat men op in het ruim, zij nemen veel plaats in. Het gevolg is dat men de mast verder naar voren plaatste dan zeiltechnisch gewenst. Bij de Slenk is dat duidelijk te zien.
Werf 'Vooruit' C. Stapel Gzn. - Enkhuizen
In 1912 bouwt de Werf Vooruit als bouwnummer 71 zijn eerste motormosselaak voor Alphons Wijne uit Philippine. De Slenk is de zesde motormosselaak die de werf bouwt en de eerste die zij bouwt voor een Yersenaar. In totaal bouwt de werf 11 motormosselaken, 8 daarvan voor Philippine, 1 voor Yerseke en 2 voor Wieringen. De Flevo WR67 was de laatste en werd gebouwd in 1926 als bouwnummer 190.


Eigenschappen
Plaquette nummer: | 2408 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | A | Tekening nummer: | |
Type: | Mosselaak |
Bouw
Bouwjaar: | 1914 | Ontwerper: | C. Stapel |
---|---|---|---|
Werf: | Werf 'Vooruit' C. Stapel Gzn. | Werf plaats: | Enkhuizen |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 15,44 m | Breedte berghout: | 4,43 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 1,10 m | Masthoogte water: | 18,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Register Varend Erfgoed Nederland
Registratie nummer: | 179 | Registratie datum: | 23-03-2025 |
---|---|---|---|
Geregistreerd als: | Varend Monument® |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1914 – 1943 | C.D. Klos, Yerseke ( YE128 De Slenk) |
---|---|
1943 – 1972 | J.C. Verwijs ( YE128) |
1973 – 1973 | Jannis Willem Christiaansen, Koudekerke ( YE128) |
1973 – onbekend | Ab van der Ven, Yerseke ( YE128 De Slenk) |
onbekend – Nu (laatst bekend) | J. Jorissen, Middelharnis ( YE128 De Slenk) |
Geschiedenis
1915
1915
1915: Inschrijving in het visserijregsiter als YE128 De Slenk door C.D. Klos

1920
1920
1920: Foto YE128 De Slenk in haar beginjaren

1970
1970
1970: Foto YE128 De Slenk met stuurkot achterop

1970
1970: Foto YE128 De Slenk onder zeil met eigenaar Ab van der Ven

2000
2000
2000: Het verhaal van YE128 De Slenk in Consent nummer 6

Eigenaar Ab van der Ven schrijft in Consent nummer 6:
Op 9 november 1973 kocht ik de Slenk van Jannis Willem Christiaansen uit Koudekerke. Daar ging een enerverende periode aan vooraf. Al in de zomer van 1972 liet ik mijn oog op de Slenk vallen. Het scheepje dat ik destijds bezat, de Oeree, een Hollands tjalkje uit 1897, bleek zeer dunne kimmen te hebben. Kees van Os de werfbaas uit Yerseke adviseerde mij het schip weg te doen. Ik kende de Slenk en was al langer getroffen door haar stoere uiterlijk en prachtige lijnen. Kees van Os verzekerde me dat het schip goed was, hij had er in 1963 een nieuw vlak onder gelegd. Als ik dat schip kon kopen zou ik een stuk beter af zijn.
In het najaar van 1972 ging ik op bezoek bij Piet Verwijs om te vragen of ik de Slenk kon kopen. Hij vertelde mij dat de Slenk op dat moment werd gebruikt als wachtschip. Dat wil zeggen dat de schipper vanaf de Slenk in de gaten hield of er geen mosselen van zijn percelen werden gestolen. In de praktijk kwam de Slenk nauwelijks de haven uit. Het zag ernaar uit dat Verwijs voor die functie de Slenk niet meer nodig had. Toch kon Piet Verwijs mij geen direct antwoord geven, hij bezat de Slenk sinds 1965 of 1966 samen met zijn broer en zijn moeder. Zij waren bezig om hun zaken te scheiden en het was onduidelijk aan wie de Slenk zou toevallen. Enige maanden later was Piet Verwijs de eigenaar geworden. Piet meldde daarop dat hij over de verkoop na moest denken en dat het ja of nee werd en dat hij er dan ook niet meer over wilde onderhandelen. Het werd na enige weken nee. Ik zat met lege handen en kon niets meer ondernemen. Met mijn vriend Jan Christiaansen, zelf sinds kort de trotse eigenaar van de rivierklipper De Najade, sprak ik af dat we de zaak gedurende de zomer lieten afkoelen. Na de zomer ging Jan voor mij de Slenk van Piet Verwijs proberen te kopen. En zo geschiedde. Jan opende in september de onderhandelingen en wist de Slenk op 9 november van Piet Verwijs te kopen. Ik kocht het schip in 1973 van Jan.
Ik stelde vijf dingen vast: ik ga niets doen dat de lijn van het schip verstoort, ga niets doen-dat het stoere en sobere visserinanskarakter van het schip verstoort. Ik ga als eerste zorgen dat er een goede leefruimte komt en ga daarbij uit van het botter-model, dat wil zeggen ik handhaaf het open mosselruim, maar breid het kleine vooronder uit tot een tweemaal zo diep vooronder. Ik handhaaf de motor en de machinekamer. Ik ga niet alleen werken maar blijf ook varen want daar doe ik het tenslotte voor.
2014
2014
2014: Grote restauratie
Tot 2014 hebben Willem van Gelder en Moniek van der Werff vanuit het binnenvaartschip Wilhelmina (bouwjaar 1913) traditionele schepen gerestaureerd en getuigd in de Leuvehaven in Rotterdam. In 2014 is de Ye128 De Slenk door hen uitgebreid gerestaureerd.
2017
2017
2017: Scheepstimmerbedrijf Nico Hoogstad in Rotterdam
Nieuwe zwaarden, nieuwe mast en giek.
2024
2024
2024: Foto's Mosselaak YE128 De Slenk

