Stamboek op Hiswa Klassiek 5 tm 9 maart 2014

9 maart 2014

Dag 5 - zondag 9 maart (laatste dag)

Het is absoluut geen passieve beurs. Bijvoorbeeld is de Bootbouwschool aanwezig met een aantal jongeren, die de hele dag bezig zijn een nieuw bootje te bouwen. Heel leuk om te zien. Al meer dan 15 jaar worden er bij De Bootbouwschool cursussen bootbouw gegeven. Geen kant en klare bouwdozen maar echt ‘hands-on’ bootbouwen; van een stapel ruwe planken tot een kant en klare boot! Geen IKEA-cursus dus! Ruim 100 bootjes en sloepjes zijn er al gebouwd. Van kleine 10 voets tenders tot een 22 voets kajuitzeljachtje. Een paar prachtige voorbeelden liggen er op de beurs. En dus ook een nieuw project!

Mooie schepen van Hout

Naast alle plastic geweld in de hallen hiernaast, staan op Hiswa Klassiek diverse mooie oude houten schepen te pronken bij verenigingen op hun stands. Een oude, maar prachtige 16m2 trekt veel aandacht, maar ook de 12-voets jollen, meer dan 100 jaar oud type overnaadse zeilbootjes, trekken veel aandacht. Ook twee authentieke houten valken geven acte de precence. Het aardige is dat heel veel bezoekers na een 'snelle' tocht langs het plastic hier langere tijd blijven hangen en herinneringen ophalen.

Twee prachtige 12-voets jollen op de voorgrond.
Twee prachtige 12-voets jollen op de voorgrond.

Amateur BoatBuilding Award Hiswa Klassiek Schepen 2014

Op Hiswa Klassiek heeft de Bootbouwschool de Amateur BootBouw Award georganiseerd. Meer dan 15 bootjes waren aangemeld. Een aantal boten zijn genomineerd en op de Hiswa tentoongesteld. Daar zijn 2 verkozen tot de mooiste amateur gebouwde boot van 2014. De eis was dat de bootjes (en boten!) door de bouwers vanaf tekening of vanaf bouwpakket zijn gebouwd.

De prijsuitreiking
De prijsuitreiking

 


 

Dag 4 - zaterdag 8 maart

Vandaag is het de dag van de behoudsverenigingen. Diverse verenigingen houden hier in de buurt van Hiswa Klassiek een ledendenvergadering. Dat betekent heel veel extra bezoek op de beurs. Dus zullen we wel weer een groot aantal bekende gezichten zien.

Thedo Fruithof Ere-donateur van de SSRP

Volledig verrast, werd Thedo Fruithof uitgenodigd bij de Leugenbank (overigens een idee van hemzelf, gestart in Enkhuizen). Stephan Kraan interviewde daar op dat moment de voorzitter van de SSRP, Maarten van Hezik. Aan het eind van dit interview richtte Maarten het woord tot Thedo. Vanwege zijn jarenlange verdiensten in de wereld van de Ronde en Platbodemschepen, heeft het bestuur besloten om Thedo te benoemen tot Ere-donateur (een Stichting heeft geen leden maar donateurs). Maarten somde een groot aantal verdiensten op van de zichtbaar ontroerde Thedo. Vervolgens nam Thedo zelf plaats op de Leugenbank om het verhaal nog verder toe te lichten. Mensen als Thedo zijn het waard om in de bloemetjes gezet te worden!

Welkom bij Boeier Constanter

Vanmiddag kwam Binnert Halberstma van de boeier 'Constanter' trots vertellen dat zijn nieuwe website sinds een week in de lucht is. De Constanter, gebouwd in 1877, is een van de oudste en mooiste nog varende Boeiers, die een bijzondere plaats inneemt in de traditie van de Friese Watersport. Het is belangrijk de Constanter als varend erfgoed te behouden voor de toekomst.  De Stichting vrienden van de boeier Constanter is opgericht met als doel het financieel steunen van het onderhoud, zodat men nog lang kan blijven genieten van deze prachtige nog steeds in volle glorie zeilende boeier. U kunt de 'eigen' website van de 'Constanter' hier vinden.

De Waalschokker 'Niederrhein'

De 'Niederrhein' is één van de grootste gebouwde Waalschokkers in Nederland. Gebruikt voor de zalm- en palingvisserij op de rivieren.Typerend voor een waalschokker is zijn hoge boeg. En de kajuit enkel aan bakboord. De huidige eigenaar is nog jong en was al jaren bevriend met de oude eigenaar. Toen deze overleed, heeft hij de Waalschokker kunnen redden van een mogelijke sloop. Zoveel authentieke Waalschokkers zijn er niet meer. De Spiegel der Zeilvaart heeft over het scheepstype de afgelopen jaren diverse keren gepubliceerd. De huidige eigenaar vroeg zich af waarom het type Waalschokker niet in het Stamboek was opgenomen. Ze hadden van oudsher wel een zeiltuig. Wij hebben daar geen goed antwoord op en gaan het uitzoeken. De jonge eigenaar is in ieder geval erg enthousiast.
 

SAIL Giethoorn 2014

Giethoorn organiseert van 12 t/m 15 juni 2014 een uniek spektakel: Sail Giethoorn 2014. De grootste verzameling Hollands Glorie zeilschepen verzamelen zich in en om Giethoorn. Houten Tjottertjes, Lemsteraken, Botters en klassieke varende monumenten zullen deze dagen een prominente rol spelen. Laat u meenemen in de wereld waar Nederland dagelijks met deze schepen de economie draaiend hielden.

Dit verhaal dragen de organisatoren doorlopend uit op de Hiswa. Vanwege het Klassieke karakter van Sail Giethoorn zien we de heren natuurlijk doorlopend. Ook wij doen mee. Zien we u ook??

De buren op de beurs

Het mooie van de aanwezigheid op de beurs, is dat je in contact komt met de 'buren' standhouders, die we eigenlijk te weinig spreken. Het is leuk om op deze manier ervaringen uit te wisselen. Heel vaak komt in de gesprekken naar voren dat ze schepen in het Stamboek of wel hebben gebouwd, afgebouwd, gerestaureerd of voor andere zaken onder handen hebben gehad. Dat levert het Stamboekarchief ook weer nieuwe informatie op. Aan de overzijde van ons gangpad staat bijvoorbeeld Ventis Scheepstimmerwerk, die naast de nieuwbouwtak van klassieke scherpe jachten, ook diverse Ronde en Platbodemschepen op een fraaie manier heeft ingetimmerd en afgewerkt.

 


 

Dag 3 - vrijdag 7 maart

Een heuglijk moment. Onze buurman, Wim de Bruijn, van het welbekende tijdschrift Spiegel der Zeilvaart, staat voor de 50ste keer op de Hiswa. In 1965 is hij voor het eerst standhouder geweest met het Botterjacht 'Pieternella'. wat hij samen met Jaap Kramer schipperde. De barre tocht door kruiend ijs over het IJsselmeer naar de Hiswa toe is uitgebreid beschreven in de Waterkampioen (het artikel kunt u lezen bij de 'Pieternella' op deze website). Botters liggen er nu niet op Hiswa Klassiek. De Botterstichting is wel aanwezig, De Elburger Botters ook. Verder zijn er heel veel mooie, glimmende, houten boten te bewonderen. Het onlokt een deel van het publiek de uitspraak: Wat een verademing .....

Wim de Bruijn gehuldigd voor 50 jaar aanwezigheid op de Hiswa

Toen vanmorgen duidelijk werd dat Wim de Bruijn al voor de 50ste keer aanwezig was op de Hiswa, kwam er onder de standhouders een spontane actie op gang om hem in het zonnetje te zetten. Een aantal standhouders nam het initiatief om een huldiging, vanavond bij de Leugenbank, te organiseren. Er werd geld ingezameld voor een cadeautje, een bloemetje en een borrel en hapjes voor alle aanwezigen. Iedereen deed mee. Wim is al jaren een belangrijke persoonlijkheid in onze Klassieke Wereld. Om half zes was het zo ver. Wim werd meteen leugentje naar de Leugenbank geleid en zelfs de zon ging letterlijk schijnen. Wim was zichtbaar verrast over de belangstelling en de reden ervoor. Hij raakte niet uitgepraat over al zijn belevenissen in de afgelopen 50 jaar. Er kunnnen wel een een groot aantal Spiegels mee vullen. Overigens zijn veel van die belevenissen al aan het papier toevertrouwd. Maar in 1965 bestond de Spiegel nog niet. De eerste 'IJselijke tocht' naar de Hiswa staat beschreven in de Waterkampioen, bij de beschrijving van het botterjacht 'Pieternella'. Boeiend om te lezen, een tocht met een houten schip door een meter dik kruiend ijs!

De huldiging
De huldiging
De verhalen
De verhalen

Hiswa Klassiek van boven

De SSRP in het centrum van het 'Netwerk' ......
De SSRP in het centrum van het 'Netwerk' ......

De Vier Wervenroute





Vier werven, gelegen in Vlaanderen en Zeeland, hebben naast hun locatie als vroegere scheepswerf en hun collectie nog tal van activiteiten rond het nautisch erfgoed. Op onze website is daar van alles over terug te vinden.

Een nieuwe Lemsteraak: 'Martina Maria'




Gisteravond kregen we Walter van Esch op bezoek, met de vraag of zijn nieuwe Lemsteraak 'Martina Maria' ingeschreven kon worden in het Stamboek. Het schip is een ontwerp van Martijn van Schaik en wordt gebouwd door Scheepsbouwers Maritiem in Werkendam. Het schip is qua onderwaterschip een zusterschip van de vorig jaar ingeschreven Lemsteraak 'Sentijna Huberdina SH3', maar dat schip is gebouwd in vissermanuitvoering en deze nieuwe aak wordt een roefaak. De eigenaren hebben het schip vandaag al bij het Stamboek aangemeld. er wordt nu eerst een afspraak gemaakt met de criterium Commissie die zometeen het uiteindelijke resultaat gaat beoordelen. De tekeningen waren al eerder door hen goedgekeurd.

 


 

Dag 2 - donderdag 6 maart

In overleg met de organisatie hebben we onze stand dinsdagavond verhuisd naar de 'overkant'. Recht voor onze eerste standruimte en die van onze buurman was een Klassieke Motorboot geparkeerd, die het zicht op de stand volledig ontnam. Daarnaast volgen de bezoekers ook (uit gewoonte??) de looproutes, die in de vorm van stroken tapijt zijn uitgelegd. En die liep natuurlijk niet voor ons langs. Maar naast de Spiegel-stand was ruimte over en daar waren we welkom. Iedereen gelukkig! Dit kunnen we scharen onder de kinderziektes bij het organisaeren van toch wel een speciaal onderdeel van de Hiswa,

Albert Lemson heeft veel Kooijman en de Vries-schepen (mee)gebouwd

Vanmorgen kregen we Albert Lemson op bezoek. Hij vertelde dat hij vanaf 1971 heeft meegebouwd aan de eerste schepen die in Deil van stapel zijn gelopen. Na de overname door van Rijnsoever werd zijn werk gecontinueerd, maar toen het bedrijf na een volgende overname stil kwam te liggen, was het voor hem over. Maar het scheepsbouwersbloed kruipt waar het niet gaan kan. In de hallen van van Rijsoever staan veel schepen in winterberging en hij heeft nu veel werk aan het onderhoud van diverse schepen, waaraan hij ooit zelf heeft meegebouwd. Zelf heeft hij de eerste Enkhuizer bol bij Kooijman en de Vries gebouwd, weer helemaal in perfecte staat gebracht. Dit schip wordt nu ook aangemeld bij het Stamboek is de bedoeling!

De restauratie van het Friese jacht 'Eeltje Jan'

Ivor van Klink is in 2011 gestart met de restauratie van het Friese jacht 'Eeltje Jan'. Hij laat het eerste resultaat nu op Hiswa Klassiek zien.

Fluiten geeft veel wind

Op de stand kwam een bezoeker langs die Visserspoëzie verzamelt. Rijmen en verzen, die vooral rond en op roefdeurtjes van Botters te vinden zijn, maar later ook hun plaats vonden op andere typen schepen.Gep Frederiks heeft in 1977 een boekje geschreven met afbeeldingen en beschrijvingen van zo'n veertig verschillende oude scheeptypes. Daarnaast zijn er in het boekje ook veel rijmpjes en versjes opgenomen:

Vissen is mijn vak
En varen is mijn leven,
Maar had ik geld genoeg,
Dan was ik thuis gebleven.

Heeft u nog fraaie voorbeelden van Visserspoëzie?? Laat het ons weten.

Hollandse Boot uit Sliedrecht?

De Stichting Behoud Hoogaars is ook nadrukkelijk aanwezig op Hiswa Klassiek. Op hun stand staat een Eikenhouten Hollandse boot waarvan kenners beweren dat het een type is, dat specifiek uit Sliedrecht komt. Een prachtig schip met nog wat werk.

Hiswa Klassiek in het Parool: In een tjotter kan je op verschillende manieren zeilen ......

Het verschil tussen 16.50 meter en 10.50 meter (heeft niet alleen met de kleur te maken....)

Dirk Blom presenteert twee lemsteraken op de beurs. Het verschil in lengte is heel duidelijk te zien ....

 


 

Dag 1 - woensdag 5 maart (eerste dag)

We hebben dinsdagmiddag de stand opgebouwd. In principe vergelijkbaar met de opzet die de laatste jaren in Enkhuizen gebruikelijk was. Wat dat betreft gaan er heel veel vergelijkingen op. We hebben dezelfde buren, een paar minder dan de afgelopen jaren, maar een aantal kijken de kat nog even uit de boom hebben we gehoord. Maar diegenen die er wel zijn, proberen er echt wat van te maken.

Woensdagmorgen 5 maart om 11 uur was het zover. De start van Hiswa Klassiek, de opvolger van de Klassieke schepenbeurs, die in ruim 15 jaar haar waarde had bewezen. De grote vraag in de aanloop is of deze beurs kan voldoen aan de verwachtingen, die de laatste jaren natuurlijk tot grote hoogten zijn gestegen. Thedo Fruithof en Wim de Bruijn hadden in Enkhuizen natuurlijk wel iets neergezet!

Er is van alles te zien. En wat opvalt is dat er vanaf 11 uur al veel publiek in 'onze' hal een kijkje kwam nemen. Er liggen natuurlijk ook weer diverse fraaie schepen op de beurs. Reinier van der Post heeft z'n Fries jacht 'Roeland' blinkend op z'n stand liggen.

Vragen van beursbezoekers

Een mevrouw heeft in 1967 op het IJsselmeer gevaren met de Kajuitschouw 'Dikke Beer'. en eikenhouten schouw, gebouwd in 1959/1960, dus in 1967 nog vrij nieuw. Eigenaar Reedijk uit Reeuwijk heeft het schip in 1975 verkocht en daarna is de schouw uit het zicht van het Stamboek verdwenen. Wie weet meer???

Communicatie over alles wat ons in onze hobby boeit

We hebben veel mensen gesproken vandaag. Ook is er natuurlijk veel ge-net-werkt. Het aardige is dat een aantal beeldbepalende elementen vanuit Enkhuizen zijn meeverhuisd. Omdat de indeling van de hal natuurlijk heel anders is, komt het wel op een andere manier tot z'n recht. De sfeer is goed en er zijn veel mooie boten en ontwikkelingen te zien. En je kunt er natuurlijk uitgebreid over praten.

De leugenbank is ook vanuit Enkhuizen meeverhuisd
De leugenbank is ook vanuit Enkhuizen meeverhuisd
De SSRP heeft haar eigen leugenbank .......
De SSRP heeft haar eigen leugenbank .......

De misverstanden rondom de Collectieve abonnementen op de Spiegel der Zeilvaart

Eén van de onderwerpen die in gesprekken met eigenaren vaak weer terug komt, is de vraag: heb ik het abonnement nu via de SSRP of VSRP? Dit heeft nu onze aandacht en hebben met de Spiegel overlegd om dit zo snel mogelijk na afloop van de beurs uit te zoeken en de probleemgevallen zo snel mogelijk op te lossen. Met de Spiegel is ook afgesproken dat de SSRP het collectief abonnement voor €31,- mag aanbieden in plaats van de eerder genoemde €32,-. Daar houden we rekening mee bij de facturering.

Terug naar vorige pagina