WR120 'Skorlebonk'

WR120 'Skorlebonk'

De door Martijn van Schaik ontworpen visserman aak WR120 'Skorlebonk' werd geheel betimmerd met FSC-goedgekeurd hout door Lodewijk Meeter en uitgerust met hybride techniek op de scheepswerf van Gerben van der Weij Botenservice in Leeuwarden. De Lemsteraak beschikt over een keuken, een ruime zithoek en slaapgelegenheid voor 8 personen.

De Lemsteraak WR120 'Skorlebonk' is in 2013 in de vaart gekomen onder de naam Sentijna Huberdina SH3. Opdrachtgever was J.D. Doets uit Amsterdam.

Eigenschappen

Plaquette nummer:2171 Zeil nummer: VA212
Categorie:D Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:2012 Ontwerper:M. van Schaik
Werf:Van Rijnsoever bv Werf plaats:Deil
Motor:Inbouw Motor type:diesel/electrisch
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Rond Kiel:Kielbalk

Afmetingen

Lengte stevens:12,25 m Breedte berghout:4,22 m
Diepgang:0,90 m Masthoogte water:17,40 m
Oppervlakte grootzeil:48,40 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:34,10 m2 Oppervlakte kluiver:16,50 m2
Oppervlakte totaal:99,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

2012 – 2023 J.D. Doets, Amsterdam ( Sentijna Huberdina SH3)
2023 – Nu (laatst bekend) G. Kater, Hippolytushoef ( WR120 'Skorlebonk')

Geschiedenis

2013

15 mei 2013

15 mei 2013: Gloednieuwe Lemsteraak te water op werf in Leeuwarden

2014

augustus 2014

augustus 2014: De 'Sentijna Huberdina SH3' in de haven van Schiermonnikoog

2015

2 juli 2015

2 juli 2015: Waterkampioen 2 juli 2015 - Twee moderne Lemsteraken van Visserman tot Edelman

In de Waterkampioen van Juli 2015 staat het verhaal van twee Lemsteraken, ontworpen door Martijn van Schaik (Hoek Design). De 'SH3 Sentijna Huberdina' in vissermanuitvoering en de 'Martina Maria' als kajuit-aak. Voor dit verhaal zeilden beide schepen tegen elkaar op het IJsselmeer voor Muiden. Schipper Jan van de 'SH3 Sentijna Huberdina' is bedachtzaam en beschouwend, Walter van de 'Martina Maria' is uitbundig. Ieder een eigen aak, ieder vanuit z'n eigen invalshoek. Beide schepen zijn gebaseerd op één basisrompvorm uit de computer van Martijn van Schaik. Het verhaal is geschreven door Jim Post en de vele foto's zijn van Richard de Jonge.

De Lemsteraak door C.J.W. van Waning

Dé Lemsteraak bestaat niet. Iedere aak is uniek, niet te vangen in een malletje. Meer dan een halve eeuw geleden zat Cristiaan Jan Willem van Waning hier een beetje mee. Heel mooi natuurlijk, dat unieke karakter. Maar als medeoprichter van de Stichting Stamboek Ronde- en Platbodemjachten wilde hij graag kunnen samenvatten wat een Lemsteraak eigenlijk is, vooral toen in 1956 'De Groene Draeck' in aanbouw was. In dat jaar vertelt hij in de Waterkampioen: "Nu H.K.H. Prinses Beatrix een Lemsteraak als het jacht harer keuze heeft aangewezen, zullen velen in den lande, zelfs onder degenen die zich tot `Varend Nederland' rekenen, zich hebben afgevraagd, wat nu precies een Lemsteraak is." Z'n uitleg volgt in het aansluitende artikel. Het begint al met de benaming. Waning refereert naar Lemsters en geeft aan de typering Lemsteraak de voorkeur, terwijl oud-Waterkampioen-hoofdredacteur Van Kampen ook de term Lemmeraak gebruikt. Lemster is tegenwoordig het meest gebruikt. Verder bestaat er inmiddels ook een redelijke consensus over de kaders waarbinnen een aak aak is.

Een Visserman- en een Kajuit-aak

De bouw van de visserman 'Sentijna Huberdina' startte bij Van Rijnsoever in Deil, op de voormalige werf van Kooijman en de Vries. Na het faillissement van Van Rijnsoever ging Jan Doets in eigen beheer verder, met diverse onderaannemers. Walter Esch koos voor de volledige bouw van de 'Martina Maria' voor De Scheepsbouwers Maritiem in Werkendam, eveneens met z'n roots bij Kooijman en de Vries.
Esch' Martina Maria is gebaseerd op een eerdere roefaak (met korte roef) van de hand van Van Schaik. De roef werd verlengd uitgevoerd en het schip werd toch wel heel anders dan dat van Jan Doets. Ook binnen zijn de verschillen groot. Esch koos met meerdere afgescheiden hutten voor privacy, klassieke betimmering in mahonie en voorzag de wanden van geluidsisolatie. Zo kun je nog eens gasten meenemen.
Doets had andere plannen. Zijn interieur werd open en licht, met minder privacy. Wel een ruime eigenaarshut voorin. Een aardige is de bedstee onder de kuip. De betimmering op deze visserman is uitgevoerd met staande witte delen met iroko lijstwerk, de vloer is van licht kops beuken. Voor voldoende stahoogte op een visserman is het vlak (12 millimeter dik) spant-loos uitgevoerd.

Lees het hele verhaal in de Waterkampioen van juli 2015

pdf Waterkampioen juli 2015: Twee moderne Lemsteraken van Visserman tot Edelman

2022

2022

2022: Foto's Lemsteraak Sentijna Huberdina SH3

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht