2020 nummer 17: Einde van het bijzondere vaarseizoen 2020 en Start van ???

Wat er allemaal ooit is vastgelegd ....

Op 11 december kreeg ik een uitnodiging via WhatsApp om op twaalf 12 december nog even mee te gaan zeilen. Vervolgens kreeg ik op 12 december een appje dat het zeilen niet door ging. Het regende en er was geen wind. Op 15 december ging Nederland in lock down en we weten dat de 'Willemijntje' op 20 december nog heeft gezeild.

Tweeduizendtwintig was een bijzonder jaar. Er gebeurde veel dat we niemand toewensten.

Maar, …….

Over alle negatiefs van het afgelopen jaar wil ik het eigenlijk niet hebben, al moet ik toch even noemen dat onze Lustrumreünie niet door ging, evenals Sail en veel andere evenementen. Jachthavens stonden maar beperkt gasten toe, toiletgebouwen bij de havens bleven gesloten, onze boten gingen vaak weken later of in sommige gevallen helemaal niet in het water. Het zeilseizoen begon laat en liep (voor een aantal) tot ver in december door.

Het zou me niet verbazen wanneer er op 1 januari 2021 door een enkeling nog gezeild gaat worden .....

De tjotter 'De Jonge Minne' (plaq 276) onder zeil op Nieuwjaarsdag, 1 januari 2021
De tjotter 'De Jonge Minne' (plaq 276) onder zeil op Nieuwjaarsdag, 1 januari 2021

De tjotter 'Noorderling' ging pas midden juli, vlak voor de vakanties zouden beginnen te water. Zelf waren we ook niet de eerste. We hadden niet de illusie dat er veel van het zeilen terecht zou komen. Uiteindelijk zijn we nog vijf dagen naar Schiermonnikoog en Engelsmanplaat geweest. Uit en thuis. Maar, we hebben gezeild, met het berghout onder water en je wilt niet weten hoe zo’n kick dat gaf.

Een vorm van onrust ....

Toen duidelijk werd dat onze Lustrum reünie niet door zou gaan, ontstond er in Friesland bij de groep voornamelijk open houten jachten toch een vorm van onrust dat al onze ontmoetingen op het water achterwege zouden blijven. Het duurde niet lang of werden er ineens app groepjes gevormd. App groepen van scheepseigenaren van ronde jachten waarbij allereerst de vraag werd gesteld of we toch niet Corona-proof iets konden organiseren. Alles met inachtneming van de veelbesproken afstand van 1,5 meter. Een vraag die voldoende positief werd beantwoord! Ieder in zijn of haar boot, kreeg instructies en opdrachten via de mobiele telefoon en de weergoden werkten mee. Vervolgens werd één en ander met andere deelnemers later in het seizoen nog eens herhaald op de Kaag. Hier liet de boeier 'Constanter', die bijna nooit buiten Friesland komt, zich zelfs zien.

Toen ik voor deze Uit het Stamboek de bewuste app-groep(en) benaderde voor foto’s voor alles wat er het afgelopen jaar kreeg ik een stortvloed van berichten met een veelheid van plaatjes gemaakt met mobiele telefoons bijna allemaal gemaakt tussen 11 juli en nu.

Bonte beelden van 2020

Het is een bonte verzameling foto’s geworden. (De links naar de fotoalbums staan verderop op deze pagina.) Een verzameling die weergeeft wat ons bezig houdt. De meeste zijn op 11 en 12 juli gemaakt in de omgeving van het Heegermeer. Enige volgorde zit er niet in, maar de foto’s zijn leuk om te bekijken. Toen iemand gekscherend claimde de mooiste foto aangeleverd te hebben, kreeg ik per omgaande een nog betere en Pier Piersma belde dat hij wel in de jury plaats wilde nemen om de mooiste foto uit te zoeken. Een foto wedstrijd is het zeker niet geworden, wel heb ik een paar foto’s geschrapt omdat de bestandsgrootte te klein was en ze niet pasten op onze SSRP website. Foto’s waarop de zeil- of vlagvoering niet helemaal correct is zitten er gewoon bij.

Alle foto’s zijn via mobiele telefoons verspreid en wie welke foto gemaakt heeft weet ik niet. Naast de zeilfoto’s zitten er een paar oude foto’s tussen. Ook deze werden via de app verspreid. Vooral die van de werf van Wester uit Grouw is een bijzondere. Er is een tjotter met spiegel te zien en de witte boeier is de 'Parkeler', zeilend in Indonesië. Wat er van het schip geworden is weten we niet. Het boeiermodel stond te koop op marktplaats is gekocht door een van onze begunstigers.

Naast het varen werd er ook geschreven en gepubliceerd

Oh ja, en alsof het varen met ronde en platbodemjachten nog niet voldoende is: Elisabeth Spits schreef het afgelopen jaar een boek over de ronde jachten die ooit in IJlst gebouwd zijn en Klaas Smit schreef een boek over de houtbouwers anno 2020. Sinterklaas bood dit boek aan op de werf van Martijn Perdijk.

Inmiddels wordt er bij een aantal schepen alweer stevig gewerkt aan het onderhoud. Er kan in 2021 op tijd gevaren worden.

En, last but not least, Pieter Hofkamp kwam bij het opruimen nog een oude Stamboekwimpel uit 1965 tegen. Hij stelde deze beschikbaar voor een eigenaar van een rond jacht. Via Robin van Son is deze terecht gekomen bij de eigenaresse van de tjotter 'Anneke'. Een scheepje dat het afgelopen jaar stevig onder handen werd genomen.

De kleuren van de Nederlandse vlag

Terug komend op de opmerking over de vlagvoering: Nederlandse vlaggen kom je tegen in meerdere kleuren rood wit en blauw. Lichter, helderder en donkerder. Juist de donker gekleurde vlaggen horen niet. Hoe ze ooit op de markt gekomen zijn weten we niet, maar ze horen niet. Evenmin horen de oude oranje blanje bleu vlaggen die je heel af en toe nog wel eens ziet. Dit was een kleurstelling die abusievelijk ooit door de NSB als de juiste was geduid. Het was een verwijzing naar de Prinsenvlag, maar dit is nooit de officiële Nederlandse vlag geweest. De juiste kleuren rood wit en blauw zijn RAL 2002 (helder vermiljoen), RAL 9019 (wit) en RAL 5013 (kobaltblauw). In 1937 tekende Koningin Wilhelmina het Koninklijk besluit dat de Nederlandse vlag Rood Wit en Blauw als kleuren heeft.

Het Corajaar 2020 in beeld

Bij deze Uit het Stamboek zitten drie mappen met foto’s. De grootste map bestaat uit foto’s van een app-groep van eigenaren van houten Friese schepen die Corona proof een paar ontmoetingen hebben georganiseerd.
Fotoalbum App-groep van eigenaren van houten Friese schepen: https://photos.app.goo.gl/prYLye89HCrerZzy7

Een tweede map is van de tjotter Noorderling die in 2020 een nieuw onderwaterschip en een nieuw zeilwerk heeft gekregen. Hier zitten zelfs twee filmpjes bij.
Fotoalbum Tjotter Noorderling van Robin van Son: https://photos.app.goo.gl/21GZXbvAtyErWc4R9

In de derde map zitten foto’s die wij in 2020 hebben gemaakt.
Fotoalbum Gerard ten Cate: https://photos.app.goo.gl/4DvxNxFwRoSe1Qy8

Heeft u nog foto's van een bijzonder jaar?

Dat ons Lustrum niet gevierd kon worden betekende niet dat we niet gevaren hebben. Wanneer u aansprekende foto’s hebt die dit jaar genomen zijn van uw schip, zouden we die dan mogen hebben? We maken dan nog een vierde fotomap als verslag van dit bijzondere jaar. En wanneer u op 1 januari 2021 gaat zeilen, mogen we daar dan een foto van? We proberen deze dan op 1 januari nog op de site te plaatsen.


 

Het Vlugschrift "Uit het Stamboek - Behoud(t) het goede" 
wordt samengesteld door Gerard ten Cate.


Er dreigt weer een stukje Varend Erfgoed verloren te gaan!

Soms lijkt een zaak beter op papier dan in werkelijkheid. Zo bleek ook de aankoop van de Hartog kajuitschouw 'Mayfair Lady' (eerder bekend onder der de naam 'Bruiser'), gebouwd in 1938. Op papier leek de historische zeilschouw van de welbekende werf Hartog uit Buiksloot de oplossing voor een expat op zoek naar een idyllisch onderkomen in Nederland. De liefde was pril en intens. De zeilschouw was de oplossing.
De eerste indicatie was een reparatie van circa 2 mille die al snel opliep naar 18 mille. De liefde was inmiddels zo intens dat deze investering het plezier waard was. De zwaarden (Van der Meulen uit Sneek) waren goed, de mast ook en de zeilen hagelnieuw. De teleurstelling was dan ook groot toen het schip na een onvergetelijke tocht naar Zwolle uit het water werd getakeld. De epoxy had het vlak volledig doen verteren, waardoor het verhaal anders werd. Het schip vroeg meer dan het vervangen van een enkele gang.
De ratio won het van de liefde. Nu staat de schouw op een kar. De ratio zegt: vernietigen. Het hart zegt: redden!
De huidige eigenaar woont in Engeland en is bereid zijn verlies te nemen en kan zich geen intensief project veroorloven. Hij zoekt een nieuwe liefde voor de bijzondere schouw uit 1938. Een racer, een gelijke van de eeuwige prijswinnaar de 'Meerkoet'. Een boot met smoel. Dekzeilen waren inmiddels op maat gemaakt door Marianne den Hartog uit Muiderberg.
Kortom wie wil het project overnemen? Topzeilen, dekzeilen, een bijzonder verhaal en zelfs een enkelduims gezaagde kromme eik afkomstig van de hout Compagnie uit Harlingen. De ingrediënten zijn er….
Wie durft? Graag reageren voor 31 januari… (2021).
Reacties: stamboek@ssrp.nl


Alle vlugschriften "Behoud(t) het Goede" zijn in de SSRP-website verzameld in "Uit het Stamboek - Behoud(t) het goede" in onze verhalenbundel "Goed" Gebundeld.
Hierin bundelen we ons maandelijkse vlugschrift "Uit het Stamboek - Behou(d)t het Goede"; de verhaaltjes over maritieme zaken uit het dagelijks leven van Dirk Huizinga en onze Stamboekbijdrages in de Spiegel der Zeilvaart.

Terug naar overzicht