2022 nummer 3: Vragen naar de onbekende weg

Wat er allemaal ooit is vastgelegd ....

Vanaf 2014 schrijf ik maandelijks deze rubriek “Uit het Stamboek”. Begin dit jaar was dit nummer 100! Deze maandelijkse mailing schrijf ik op persoonlijke titel, de onderwerpen komen als vanzelf langs. De ene keer schrijf ik het naar aanleiding van een foto die ik gevonden heb, een andere keer beschrijf ik een ervaring en vaak is een vraag de aanleiding. De vraag begint dan meestal als volgt: “Weet jij ……….. ”. Jan Eissens is regelmatig de vragensteller, omdat er veel bijzondere vragen bij het Stamboek binnenkomen.

Meestal kun je dan gevoeglijk aannemen, dat ik niet direct een pasklaar antwoord heb. Dat kost tijd. Vaak betekent het dat ik in mijn verzameling foto’s duik, om ergens een aanknopingspunt te vinden. Ook doe ik zelf ook navraag bij anderen, die vaak ook geen pasklaar antwoord hebben. Ze leveren dan puzzelstukjes.

Naast de vragen over “bekende” schepen, krijg ik ook regelmatig een berichtje langs met vragen over “vreemdelingen”. Er varen veel interessante schepen rond, zonder een directe relatie met de scheepstypes zoals wij die hier in Nederland van oudsher kennen. Joost Feldbrugge stuurde mij een foto van een schip in de haven van Malta. Een schip met bekende trekken, maar geen gelijkenis met beschreven types. Ook deze vraag heb ik gedeeld.

Eén van de antwoorden: Het schip heeft een botterkont, maar op het eerste gezicht zou ik het geen botter willen noemen. Het is wel duidelijk wat de problemen zijn waar je tegen aan loopt als je een type al te veel uitvergroot. Dan wordt het al snel onherkenbaar. De grote botter ‘Nicotine’ van Van Duivendijk is zo’n voorbeeld.

De website van de SSRP

Gisteravond kreeg ik een telefoontje van de eigenaar van een schip uit onze schepenlijst. Zijn schip is in een andere categorie ingedeeld en daarvan had hij van de Stamboekbeheerder bericht gekregen. Naar aanleiding daarvan had hij eens gekeken hoe zijn schip op de website beschreven staat. Blijkbaar had hij dat nog nooit eerder gedaan. Hij was positief verrast. Op een paar kleine details na, was het naar zijn oordeel een goede weergave van de geschiedenis van het schip.

Daar staat tegenover dat soms andere eigenaren aangeven dat er zo weinig over hun schip te zien is. Wanneer er niet of nauwelijks iets op de site over zo’n schip te vinden is, dan is er vaak echt niet meer bekend. Vooral van oudere schepen is er in het verleden in het "papieren" tijdperk weinig informatie verstrekt. We stellen het op prijs dat u in al die gevallen zelf met aanvullende informatie komt. We proberen het verhaal op de website zo volledig en actueel mogelijk te houden.

Dat de website is zoals ze is, is vooral te danken aan Jan Eissens zijn inzet en kennis. Hij heeft er voor gezorgd dat duizenden “stamboekdocumenten” gedigitaliseerd zijn. Heel veel, maar niet alle. Een groot deel van het oude archief ligt in depot bij het Fries Scheepvaart Museum en is slechts op afspraak in te zien. Eén keer in de zoveel tijd verzamelen we een aantal vragen en ga ik met Jan kijken en digitaliseren we een selectie van betrokken documenten. Vooral om de website zo actueel mogelijk te houden. En echt, alles is op de site terug te vinden.

Voortschrijdend inzicht

De SSRP website is in haar huidige vorm inmiddels al weer ruim tien oud. Technisch wordt ze doorlopend geactualiseerd, inhoudelijk ook. Met het voortschrijden van de tijd, de techniek en inzichten zijn er een paar mensen geweest die nagedacht hebben of de presentatie en toegankelijkheid van de informatie niet nog beter kan. De opdracht die de oprichters van de Stichting ons in de statuten hebben meegegeven, is om de kennis over het Ronde en Platbodemjacht breed uit te dragen. Het archief werd door de jaren heen steeds meer gevuld en in de beginjaren werd het boek Ronde en Platbodemjachten gepubliceerd met een breed, maar toen bekend overzicht van onze vloot met haar geschiedenis. Later kregen de donateurs de Stichtingsmonografieën in de bus. We verzamelden steeds meer kennis, maar leken het voor ons zelf te houden. Tot het digitale tijdperk losbarstte. Rond 2003 werd de eerste SSRP website gepubliceerd. Veel informatie werd breed verspreid, maar de eerste presentatie was passief. In 2012 volgde de huidige website, veel interactiever en de mogelijkheid om ook Nieuwsbrieven met beschikbare informatie naar donateurs en belangstellenden te sturen. Ook kwam de mogelijkheid om in een specifieke digitale omgeving naast de website de presentatie op het beeldscherm en de print van een print op papier te combineren. Mogelijkheden die ons aan het denken zette of de presentatie zoals we die al jaren deden niet nog beter kon. Bij de schepen is direct in 2012 gekozen om de geschiedenissen zoveel mogelijk in een duidelijke tijdlijn te presenteren. Maar we kwamen tot de conclusie dat zo'n tijdlijn niet alleen voor het schip zelf geldt, maar ook voor de ontwikkeling van het type waartoe het behoort en dat ook maatschappelijke ontwikkelingen in de tijd de nodige invloed hebben gehad.

De Boekenplank van de SSRP

Dat idee is de afgelopen maanden uitgebreid gepubliceerd. Onder andere in de Spiegel der Zeilvaart. Op de website kunt u nu ook volgen hoe deze gedachte digitaal vorm is te geven. Dat gebeurt door tijdslijnen naast elkaar te zetten, in te vullen en te volgen. Uw schip, de geschiedenis van onze schepen en de rol van de SSRP daarbij passen er naadloos in.

Via de link boekenplank.ssrp.nl kunt u het uitgebreid volgen. We gaan in de komende tijd zoveel mogelijk de informatie van de website en de Boekenplank integreren, om dubbelingen en overbodig onderhoud te vermijden.
Dat er nog heel veel moet gebeuren zal direct duidelijk zijn, maar we willen u graag deelgenoot maken van deze, in onze ogen prachtige ontwikkeling met vele extra mogelijkheden.


 

Het Vlugschrift "Uit het Stamboek - Behoud(t) het goede" 
wordt samengesteld door Gerard ten Cate.


Terug naar vorige pagina