Noordster LE67

Toen Gerrit de Blaauw in 1911 trouwde, kocht hij bij De Boer een iets kleinere aak van 45 voet, de LE67, die in 1912 afgeleverd werd (de huidige `Noordster'). Deze 45-voet 'vischaak', zo staat het in de werfboeken, werd aangenomen op 7 januari 1911 voor de somma van f 2.310,- en op 15 april 1911 aan Gerrit de Blaauw afgeleverd. We komen de LE67 Noordster maar één keer tegen in de wedstrijden van de 'Koninklijke' voor Amsterdam, namelijk op 2 september 1911. Resultaat: 'uitgesloten'. Misschien dat men daardoor nooit meer is teruggekomen?
De broer van Gerrit, Jan de Blaauw viste aanvankelijk met de 50 voets aak LE8 van zijn vader, die ook Jan heette. Ook hij vond net als zijn broers Gerrit en Andries het schip te zwaar en te groot. Hij liet daarom in 1913 een kleinere aak bouwen van 45 voet, met dezelfde maten als de LE67 die zijn broer Gerrit de Blaauw in 1912 had laten bouwen. De beide vissers Jan en Gerrit (LE8 en LE67) gingen met hun identieke schepen in span kuilen. Daarom zat bij de LE8 de toegang naar het vooronder aan bakboord en bij de LE67 aan stuurboord.

Eigenschappen
Plaquette nummer: | 340 | Zeil nummer: | VA36 |
---|---|---|---|
Categorie: | A | Tekening nummer: | |
Type: | Lemsteraak |
Bouw
Bouwjaar: | 1911 | Ontwerper: | H. de Boer |
---|---|---|---|
Werf: | Gebr. de Boer | Werf plaats: | Lemmer |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | IJzer | Materiaal kajuit: | IJzer |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 12,87 m | Breedte berghout: | 4,20 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,90 m | Masthoogte water: | 14,50 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Register Varend Erfgoed Nederland
Registratie nummer: | 1523 | Registratie datum: | 01-08-2024 |
---|---|---|---|
Geregistreerd als: | Varend Monument® |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1911 – 1958 | Gerrit de Blaauw, Lemmer ( LE67 Noordster) |
---|---|
1958 – 1960 | Dhr. Vermeulen, Terneuzen ( Noordster) |
1960 – 1971 | R. de Vries, 's Gravenhage ( LE67) |
1971 – 1983 | J.W. Stofberg, Leimuiden ( LE67) |
1983 – 2022 | F.H.A. Beck, Wassenaar ( Noordster LE67) |
2022 – Nu (laatst bekend) | P.M. Lieman , Harderwijk ( Noordster LE67) |
Geschiedenis
1960
1960
1960: Uit de visserij en tot jacht verbouwd
Een stukje geschiedenis
Na er 47 jaren mee te hebben gevaren verkocht de Blaauw, in 1958 de aak naar Terneuzen, waar Vermeulen er mee op garnalen viste. In 1960 gekocht door de architect Romke de Vries, onder wiens toezicht het schip tot jacht werd verbouwd. De Noordster (VA36) wordt daarna in 1971 eigendom van de 'verzamelaar van Lemsteraken' W.H. Stofberg te Leimuiden. Sinds 1984 is de familie Beck de eigenaar.
Documentatie Stamboek: In 1960 uit de visserij gekocht door de architect Romke de Vries, onder wiens toezicht het schip tot jacht werd verbouwd.
2007
27 februari 2007
27 februari 2007: Melding van Roely Bos - de Blaauw
De Lemmer 67 is het schip van mijn pake Gerrit de Blaauw geweest en ik bezit er een zwart-wit foto van.

2019
september 2019
september 2019: Spiegel der Zeilvaart nummer 7 - Eigenaar gezocht voor Lemsteraak 'Noordster'', historisch en comfortabel

Frits en Antje Beck varen al 36 jaar met veel plezier op hun De Boer aak Noordster. Het schip is in 1911 als visserman gebouwd door de gebroeders De Boer in Lemmer en werd door Romke de Vries omgebouwd tot jacht. Romke de Vries was een bekend wedstrijdzeiler én architect. Zijn interieurontwerp maakt de Noordster tot een comfortabel toerschip.
Frits Beck had de juiste getroffen toen hij ging trouwen met Antje, want zij was opgegroeid op de 'Orion', door haar vader 'Antje' gedoopt, een De Boer aakje van 8,52 m dat in 1907 als jacht was gebouwd door De Boer. Met haar durfde hij het wel aan om met de Stofberg aak 'Vrouw Kniertje' van 10,50 m te gaan varen. Stofberg wist dat ze uiteindelijk naar een grotere aak zochten en toen de Noordster te koop kwam, tipte hij ze. De 10,50 m aak werd snel verkocht en Stofberg gunde ze de Noordster, omdat hij wist dat ze er goed voor zouden zorgen. Nu zoeken Frits en Antje op hun beurt liefhebbers die dit stuk maritiem erfgoed in ere willen houden. Zij hebben hier zelf al een grote bijdrage aan geleverd door acht jaar geleden het vlak te vervangen.
In 1911 werd een 45-voets (12,87 m) aak door de Gebr. De Boer geleverd aan visserman Gerrit de Blaauw in Lemmer. Het schip kreeg visserijnummer LE67 en de naam werd Noordster. Andries, de broer van Gerrit had ook een 45-voets aak en samen visten ze in span. Na 46 jaar kocht visser Vermeulen uit Terneuzen de aak en ging ermee op garnalen vissen.
In 1960 kocht architect en zeiler Romke de Vries de visserman aak en liet hem ombouwen tot jacht. Toen na de visserijperiode de bun werd verwijderd moest de aak worden geballast. Dat deed men in die tijd door ponsdoppen in cement op het vlak te storten. Achteraf blijkt telkens weer dat het ijzer of staal op den duur toch wordt aangetast door vocht. Door het uitzetten en krimpen van de huid laat het cement los en kan er vocht tussenkomen. Zo zagen we onder meer bij de bekende aken 'Wulp' en 'Salamander' dat het vlak erg dun wordt en spanten wegroesten. Acht jaar geleden moest het vlak worden vernieuwd. De vakmensen bij Juffermans demonteerden heel voorzichtig de betimmering, want die moest worden behouden. Alle cement werd losgebikt en daarna konden vlakplaten worden verwijderd. Nieuwe wrangen en vlakplaten werden op maat besteld en vast gelast. Daarna kon alles worden geschilderd en werd de betimmering weer aangebracht. Tegelijkertijd kreeg de motorkamer een goede beurt en werd een nieuwe 6-cilinder Mitsubishi ingebouwd. Met deze ingrijpende renovatie kan deze Lemsteraak weer vele jaren mee.
Voor Frits en Antje wordt het zeilen met deze ruim 17 ton zware aak te veel. Het afscheid zal moeilijk worden, maar minder zwaar vallen als er enthousiaste kopers komen die dit maritieme erfgoed in stand willen houden en er evenveel plezier aan gaan beleven als zijzelf.
SdZ 2019 nr7 september - Eigenaar gezocht: Lemsteraak 'Noordster'' historisch en comfortabel
2021
2021
2021: Foto's Lemsteraak Noordster LE67






2022
oktober 2022
oktober 2022: De 'Noordster LE67' is aangesloten bij de VZVH Vereniging Zeilende Visserijschepen Harderwijk

Met de oprichting van de Vereniging Zeilende Visserijschepen Harderwijk (VZVH) willen negen eigenaren van zeven schepen het varend erfgoed behouden. Doel is de historische schepen in de vaart houden, de Harderwijker visserijgeschiedenis en de hedendaagse visserij levend houden en de lokale bevolking betrekken met kleinschalige activiteiten.