Albatros

In de vijftiger jaren van de vorige eeuw ontwierp Ir. H. Vreedenburgh het stalen jacht Albatros. Deze schokker had een lengte over stevens van 9,84 m., een grootste breedte van 3,30 m. en een zeiloppervlak van ruim 43 m2. in grootzeil en botterfok. Het ontwerp bleek een mijlpaal in de ontwerpgeschiedenis van de Nederlandse platbodemschepen. Het bestuur van de nog jonge Stichting Ronde en Platbodemjachten onderkende die betekenis en gaf het ontwerp een grote plaats in het standaardboek 'Ronde en Platbodemjachten', dat onder redactie was van Mr. Dr. T. Huitema.
De schokker 'Albatros' is als eerste van een lange rij schokkers in 1956 gebouwd op de scheepswerf H.F. Bocxe in Ter Aar. Veel andere werven hebben de schokker ook gebouwd. Opdrachtgever was de ontwerper H. Vreedenburgh zelf.
Hans Vandersmissen schrijft in de Spiegel der Zeilvaart in 1980 in zijn artikel "Een kleine Schokkergeschiedenis" het volgende:
Gelukkig werden en worden er ook traditionele jachten geschapen, die wel degelijk voor iedereen aanvaardbaar zijn. Een goed voorbeeld daarvan is het, in 1955 door ir. H. Vreedenburgh ontworpen schokkerjacht 'Albatros'. De schokker is één van de meest karakteristieke vaderlandse platbodems en ook het type met de meest bezongen zeewaardigheid. Niet alleen loodsen en vissers, maar ook redders wisten de schokker te waarderen als een droog en waakzaam schip. Merkwaardigerwijs genoot de schokker als jacht nooit een grote populariteit. Daarin bracht Vreedenburgh's schokker verandering; als hij in het begin van de jaren zestig een haven aandeed was de 'Albatros' de enige schokker. Tien jaar later lagen de zusterschepen vele rijen dik.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 76 | Zeil nummer: | VC41 |
---|---|---|---|
Categorie: | B | Tekening nummer: | |
Type: | Schokker |
Bouw
Bouwjaar: | 1956 | Ontwerper: | H. Vreedenburgh |
---|---|---|---|
Werf: | H.F. Bocxe | Werf plaats: | Ter Aar |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 9,84 m | Breedte berghout: | 3,30 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,65 m | Masthoogte water: | 11,50 m |
Oppervlakte grootzeil: | 25,30 m2 | Oppervlakte fok: | 18,20 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 43,50 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Register Varend Erfgoed Nederland
Registratie nummer: | 3315 | Registratie datum: | 27-08-2024 |
---|---|---|---|
Geregistreerd als: | Varend Erfgoed |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1956 – 1986 | H. Vreedenburgh en E.G.H. Vreedenburgh , 's Gravenhage - later België ( Albatros) |
---|---|
1986 – 1990 | R. Baron v.d. Borch tot Verwolde van Vorden, 's-Gravenhage ( Albatros) |
1990 – 2002 | G. Hoogeveen, Dronten ( Albatros) |
2002 – 2021 | J. Willems, Groningen ( Albatros) |
2021 – Nu (laatst bekend) | J.B.T. Kruiger en G.J.C. Labuschagne, Wirdum (Frl) ( Albatros) |
Geschiedenis
1956
1956
1956: Inschrijving 'Albatros' in Stamboek


1980
mei 1980
mei 1980: Spiegel der Zeilvaart mei 1980: Een kleine Schokkergeschiedenis

Hans Vandersmissen schrijft: Dankzij de enorme groei van de pleziervaart in de jaren zestig en zeventig van onze eeuw, toen het ons economisch nog voor de wind ging, hebben ook de traditionele Nederlandse scheepstypen zich in een sterk toenemende belangstelling kunnen verheugen. Vroegere bedrijfsvaartuigen werden gerestaureerd of aangepast als jacht, waarbij ze soms op hopeloze wijze werden verkracht, maar in elk geval drijvend gehouden. Zelfs werd het platbodemjacht zó opgestuwd in de vaart der volkeren dat nieuwbouw in serie ontstond. Omdat de oude pleziervaarderskwaal, voor zo weinig mogelijk geld zoveel mogelijk accommodatie verkrijgen, ook zijn weg vond in platbodemontwerpen, waren de resultaten niet altijd even mooi. Dat gaf aanleiding tot een vaak hooglopend getwist over wat nu traditioneel aanvaardbaar, en wat laakbaar was; hoe hoog mocht de tomatenkas worden om van een lemmeraak een bastaard te maken? Eveneens vlogen en vliegen rekkelijken en preciezen elkaar regelmatig in de haren over het al of niet oirbaar zijn van nieuwe materialen: "dacron en plastic is pervers", roept de ene groep; "staal was in de vorige eeuw ook vies en mijn polyester wyldsjitter vaart uitstekend en is heus wel mooi".
Gelukkig werden en worden er ook traditionele jachten geschapen, die wel degelijk voor iedereen aanvaardbaar zijn. Een goed voorbeeld daarvan is het, in 1955 door ir. H. Vreedenburgh ontworpen schokkerjacht 'Albatros'. De schokker is één van de meest karakteristieke vaderlandse platbodems en ook het type met de meest bezongen zeewaardigheid. Niet alleen loodsen en vissers, maar ook redders wisten de schokker te waarderen als een droog en waakzaam schip. Merkwaardigerwijs genoot de schokker als jacht nooit een grote populariteit. Daarin bracht Vreedenburgh's schokker verandering; als hij in het begin van de jaren zestig een haven aandeed was de 'Albatros' de enige schokker. Tien jaar later lagen de zusterschepen vele rijen dik.
Het hele verhaal in "De Schokker 'Voordewind' (en de 'Albatros') en hun voorgeschiedenis".
1986
1986
1986: Documentatie Schokker 'Albatros' bij verkoop door H. Vreedenburgh




2011
2011
2011: Foto's 'Albatros' onder zeil


2016
18 februari 2016
18 februari 2016: Bericht van Thierry Danz uit Philadelphia USA
Thierry Danz schrijft:
Van 1947 tot rond 1955 lagen het Fries jacht 'Peep', de Staverse jol 'Stamper', mijn ouders en andere vrienden bij de jachthaven Kreuger (nu "Het Drijfhuis") in Aalsmeer aan de Westeinder. Rond 1955 zijn mijn ouders en de familie Van Viersen daar vertrokken en hebben de boten aan een landje gelegd dat een gemeenschappelijke vriend elders in Aalsmeer had gepacht. Tijdens de WZW in 1963 zag Joop de schokker 'Albatros' van Ir. Vredenburg op zaterdag. De zondag daarna heeft Joop zich aan boord gepraat en nam mij (ik was toen 15) mee. Zo hebben Joop en ik voor het eerst met Vredenburgh in de WZW gezeild. Dat heeft geleid tot Joop's beslissing om een casco van een schokker te bestellen en hij heeft daarna de 'Peep' verkocht. Bijgaand foto's uit de periode 1963-1968.



De geschiedenis van de eerste zeilen van de 'Albatros'
Toen Joop van Viersen zijn schokker 'Adebar' lhad laten bouwen, heeft hij eerst een tijd gevaren met de oude zeilen van de 'Albatros'. Later heeft Joop deze zeilen nog doorverkocht aan Geert Hesse, die er een tijd mee op zijn zeeschouw 'Vrouwe Petronella' heeft gevaren.
12 oktober 2016
12 oktober 2016: Schokker 'Albatros' in Stamboek "geactiveerd"


2017
11 september 2017
11 september 2017: Jachthaven 'Port Henry' op het Duitse waddeneiland Borkum


2021
2021
2021: Foto's van de schokker 'Albatros'



2023
april 2023
april 2023: Grote beurt voor de 'Albatros'
De in 2021 overgenomen Albatros zag er goed uit en kwam uitstekend door de aankoopkeuring. Wel wilden we als nieuwe eigenaren een grote beurt doen voor de buitenkant. Dat is voorjaar ‘23 uitgevoerd door No Limits Ships in Groningen. Tijdens het werk werden ook de ijzeren I-profielen waar de kuipbanken op rusten aangepakt. Op voorspraak van de werf is dat in roestvrijstaal gedaan. Prima oplossing en nooit meer gedoe.
De hele romp is aangepakt en met een aluminium primer gespoten met daarover heen matzwarte Hempel high build. Dek en kuip zijn eveneens in primer (sigmacover 280) gezet en met crème kleurige Sigmadur 550 afgelakt. Bolders en kuipvloer in Epifanes polyurethaan (Zweeds rood). Het potdeksel in zwarte sigmadur 550.
Het schip ligt er weer mooi bij. Nu bijhouden.
