Brakzand

Ronde en Platbodemjachten, die binnen deze groep (Categorie Z) vallen, zijn ooit met een 9000-registratie-nummer in het Stamboek geregistreerd. Ze hebben nooit een plaquette gehad. Dit schip staat geregistreerd in Categorie Z in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Bij een 'Actieve' inschrijving krijgt zo'n schip alsnog een plaquettenummer. Wanneer zeker is dat het schip niet meer bestaat, verhuist het naar Categorie V.
In de vijftiger jaren van de vorige eeuw ontwierp Ir. H. Vreedenburgh het stalen jacht Albatros. Deze schokker had een lengte over stevens van 9,84 m., een grootste breedte van 3,30 m. en een zeiloppervlak van ruim 43 m2. in grootzeil en botterfok. Het ontwerp bleek een mijlpaal in de ontwerpgeschiedenis van de Nederlandse platbodemschepen. Het bestuur van de nog jonge Stichting Ronde en Platbodemjachten onderkende die betekenis en gaf het ontwerp een grote plaats in het standaardboek 'Ronde en Platbodemjachten', dat onder redactie was van Mr. Dr. T. Huitema. Het ontwerp van de 9.84m schokker bleek een mijlpaal in de ontwerpgeschiedenis van de Nederlandse platbodemschepen. De 10,75 meter schokker is in grote lijnen een 10 procents vergroting van de Albatros. De eerste 10,75m schokkers hadden dezelfde gebogen grootspantvorm als de Albatros. Later tekende Vreedenburgh ook een versie met een knikspantvorm. De 10,75m schokker is, meer nog dan de kleinere 9,84, een schip voor ruim water.
Marianne Peetersen (echtgenote opdrachtgever en eerste eigenaar) schrijft ons in oktober 2020:
De 'Callista' is in 1977 gebouwd bij Kooijman & de Vries. Als casco opgeleverd aan mijn man Riekus Peeterse. Zwaarden en roer werden als bouwpakket geleverd. Zijn broer heeft de koekoek gemaakt en heeft ook de constructie bedacht om deze te openen. De eerste tewaterlating was in 1981. De motor Volvo Penta 35 pk is er in 1982 ingekomen. Doordat wij een huis konden kopen hebben we de boot in 1987 moeten verkopen terwijl deze nog niet was afgebouwd. Dus ook niet getuigd. Het beroep van mijn man is schilder en de rest van de familie meubelmakers. Het houtsnijwerk heeft hij helemaal zelf gedaan. Hij heeft het schip ook helemaal glad geplamuurd. Als we in een haven lagen met de kop op de steiger hoorden vaak kloppen, mensen dachten dat het polyester was. Hij was 23 toen hij de 'Callista' kocht.
Dhr. Schweda uit Duitsland kocht de 'Callista' en heeft deze door Van Rijnsoever helemaal af laten bouwen. Hij heeft er mee gezeild. Leuk detail is dat de 'Callista' daarna op de voorpagina van de Loefbijter heeft gestaan. Weet alleen niet in welk jaar dat was. Riekus heeft de 'Callista' laten bouwen, exact zoals Vreedenburgh deze heeft ontworpen.
De Schokker heeft in 1977 een Meetbrief gekregen van de KNWV met zeilnummer VB176.

Eigenschappen
Plaquette nummer: | 9415 | Zeil nummer: | VB176 |
---|---|---|---|
Categorie: | Z | Tekening nummer: | |
Type: | Schokker |
Bouw
Bouwjaar: | 1977 | Ontwerper: | H. Vreedenburgh |
---|---|---|---|
Werf: | Kooijman & De Vries | Werf plaats: | Deil |
Motor: | Inbouw | Motor type: | Volvo Penta 35 pk |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 10,75 m | Breedte berghout: | 0,00 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,00 m | Masthoogte water: | 0,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1977 – 1987 | Fam. Peeterse, Badhoevedorp ( Callista) |
---|---|
1987 – onbekend | Dhr. Schweda, (D) ( Callista) |
Geschiedenis
2020
2020
2020: De 'Callista' tussen 1977 en 1987





