De Ulft HL53

Ids Strikwerda bouwde op de Stadsfenne in Stavoren (zo nemen we aan) de nieuwe vissersjol HL53 voor Wietze Boersma en heeft tot 1933 vanuit Laaxum op ansjovis gevist. Het visserijnummer HL53, staat voor gemeente Hemelumer-Oldeferd, waaronder Laaksum viel. Wietze heeft de HL53 gehouden tot in de jaren dertig. Toen verkocht hij de jol aan de huisarts Hartman van Marken, die er mee ging varen voor het plezier. Enkele jaren later is in Marken er een hoge kajuit geplaatst op de jol. In 1954 heeft een volgende eigenaar deze kajuit weer verwijderd. Hij liet de jol opknappen en van een lage kajuit voorzien.


In 2009 is de 'Ulft', na ruim vijftig timmervrije jaren (!), echt toe aan grootscheeps onderhoud. De gangen in de bakboordszij zijn slecht. Op de werf Wind&Water van Martijn Perdijk (zoon eigenaar N.E. Perdijk) wordt het schip uitgebreid onder handen genomen.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 344 | Zeil nummer: | HL53 |
---|---|---|---|
Categorie: | A | Tekening nummer: | |
Type: | Staverse jol |
Bouw
Bouwjaar: | 1904 | Ontwerper: | Ids Strikwerda |
---|---|---|---|
Werf: | Ids Strikwerda | Werf plaats: | Stavoren |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | Eikenhout |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 6,30 m | Breedte berghout: | 0,00 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,00 m | Masthoogte water: | 0,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1904 – 1933 | Wietze Boersma, Laaksum ( HL53) |
---|---|
1933 – onbekend | Dokter Hartman, Marken ( Hl53) |
onbekend – 1954 | Dhr. Sterkenburg, Marken ( HL53) |
1964 – 1976 | J. Gerretsen ( De Ulft HL53) |
1976 – Nu (laatst bekend) | N.E. Perdijk, Hekendorp ( De Ulft HL53) |
Geschiedenis
1914
1914
1914: De 1e eigenaar van de 'Ulft' met gezin in 1914


1916
1916
1916: De 'Ulft' in de winter op de wal in Laaxum


1918
1918
1918: Walcheren in 1918


1925
1925
1925: De 'Ulft' in de haven van Laaxum 2e Pinsterdag 1925







1927
1927
1927: Een volle haven in Laaxum




1928
1928
1928: Vissers tijdens het middageten


1940
1940
1940: De 'Ulft' rond 1940

Jan Schild schrijft:
Dokter Hartman met hoed rechts.
De schilder (wit) op de foto hieronder, zou Hartman kunnen zijn de boot ligt aan de zgn Middelbreg op de achtergrond de scheepswerf, die na de oorlog (1947) naar het openluchtmuseum in Arnhem is gegaan.


1950
1950
1950: De 'Ulft' rond 1950 met eerste kajuit

1954
1954
1954: HL53 - De Ulft in 1954 met kajuit

2009
2009
2009: Restauratie op werf Wind&Water van Martijn Perdijk



2010
maart 2010
maart 2010: SSRP Jaarverslag 2009 - Met subsidie uit het Restauratiefonds FONV uitgevoerde restauraties van in het Stamboek ingeschreven jachten
In het SSRP jaarverslag 2009 wordt melding gemaakt van de volgende restauratie:
De Staverse jol HL 53 (nu Ulft) van de familie Perdijk is in 1904 bij Strikwerda gebouwd als vissersman. Na de oorlog is het scheepje van een roef voorzien en in de vijftiger jaren is een forse restauratie uitgevoerd.
Na ruim een halve eeuw zijn in 2008 aan bakboord de gangen boven water door vader en zoon Perdijk in eigen beheer grotendeels vervangen.
In 2009 zijn aan stuurboord zeven gangen boven de waterlijn vervangen. Hierbij zijn de originele uit 1904 stammende inhouten zorgvuldig intact gehouden en waar nodig gerepareerd.
2012
2012
2012: Vluchthaven Laaksum 100 jaar

In 2012 is van de hand van Dirk Huizinga het boek 'Vluchthaven Laaksum 100 jaar' verschenen. Na lang soebatten besloot de gemeente Hemelum Olderphaert in 1912 eindelijk om voor de vissers in de buurtschap Laaksum, behorende bij Warns, een vluchthaven aan te leggen. Een halve eeuw hebben de vissers mogen profiteren van een piepklein haventje dat nauwelijks beschutting bood. In 2012 wordt het honderd jarig bestaan van dit vluchthaventje gevierd en in dat kader is dit boekje gemaakt, waarin die honderd jaren worden beschreven en geïllustreerd.
maart 2012
maart 2012: SSRP Jaarverslag 2011 - Met subsidie uit het Restauratiefonds FONV uitgevoerde restauraties van in het Stamboek ingeschreven jachten
In het SSRP jaarverslag 2011 wordt melding gemaakt van de volgende restauratie:
De Staverse jol 'De Ulft HL53' van de familie Perdijk is, na een aantal jaren van restauratie door Martijn Perdijk van Wind en water in Heeg, weer in de vaart. Het was genieten om in de nieuwe smalle gangen de spiegeltjes van het kwartierse eiken net zo te zien blinken onder de blanke lak als dat bij de oude gangen het geval was.
mei 2012
mei 2012: De 'Ulft' in het blad Landleven - Varend stukje jeugdgeluk

Een jeugd die grotendeels op het water wordt doorgebracht, laat zijn sporen na. De ouders van Martijn Perdijk zijn enthousiaste zeilers en iedere vakantie en bijna elk weekend brengt de kleine Martijn met hen door op het water, vooral in Zeeland en Friesland. Ze varen op een Staverse jol, een voormalige houten vissersboot. Martijn: "Toen in 1936 de Zuiderzee werd afgesloten, was een vloot van duizenden vissersschepen in een klap waardeloos. Sommige van deze schepen vonden een nieuwe bestemming in de pleziervaart, zoals de HL53 De Ulft, die mijn ouders later hebben gekocht. De voorgaande eigenaar had er al een kajuit opgezet, een luxe die ze in de visserij niet hadden." Die luxe blijkt overigens wel heel relatief. Het gezin van Martijn is regelmatig met zes personen op weg. "En we sliepen dan ook op de boot", vertelt hij. Wie de boot van slechts zes meter nu ziet, kan het zich nauwelijks voorstelIen.
Landleven 2012-05 - Martijn Perdijk restaureert ronde houten schepen.pdf

2015
20 juni 2015
20 juni 2015: Deelnemer SSRP 60 jaar Behoud(t) het Goede en Zevenwolden 150 jier Foar de Wyn in Lemmer
De Staverse jol 'HL53 de Ulft' tijdens de Vlootschouw en het Admiraalzeilen.
2015: SSRP 60 jaar Behoud(t) het Goede en Zevenwolden 150 jier Foar de Wyn




2016
2016
2016: Najaar 2016
