Maria van Gelre

Maria van Gelre Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De meeste Zuiderzeehavens hadden elk hun eigen type kleine vissersvaartuigen, goedkoper dan hun grote broers en geschikt voor een kleine bemanning. Zo kennen we nog Wieringer, Makkumer, Workumer, Vollenhover en Enkhuizer bollen. Misschien zijn er nog wel meer typen geweest waar we het bestaan niet van weten. Ze leken allemaal op elkaar, maar hadden toch hun onderlinge verschillen, voortkomend uit de plaatselijke omstandigheden, het gebruik en traditie. Van de Enkhuizer bollen die konden profiteren van de hoge wal, lag de lengte over stevens meestal tussen de zeven en acht meter.

In 1964 ontwierp J.K. Gipon voor Kooijman Jachtbouw te Zwijndrecht de 7 meter Enkhuizer bol 'Cadans', De opdracht bestond uit het tekenen van een scheepje met ronde boegen, geschikt voor een bemanning van vier personen, bijvoorbeeld een gezin van man, vrouwen twee kinderen. Gipon koos voor het type Enkhuizer bol omdat hij daarin het best de verschillende eisen kon verwezenlijken. Hij kende het type heel goed. In de Spiegel der Zeilvaart van November 1996 is een een uitbereid artikel van zijn hand over de bol en de Enkhuizer bol in het bijzonder gepubliceerd.

De 7.35 meter Enkhuizer bol 'Vrouwe Cornelia Maria' is in 1972 gebouwd in opdracht van Dhr. Neeleman uit Reeuwijk. Ze is onder de naam 'Vrouwe Cornelia Elisabeth' te water gelaten.

Zijn zwager Hein Kersken jr. had namelijk voor de oorlog op de Westeinder Plas een Enkhuizer bol. Het was een houten vissersschip, dat voor recreatievaart geschikt was gemaakt. De bun was verwijderd en de tuigage was hersteld en verbeterd. Gipon was bij de restauratie behulpzaam geweest en kende vorm en hulpmotor werd gekozen voor een tweecilinder 10 pk Albin benzinemotor, die juist onder de zelflozende kuipvloer kon blijven. De dieselmotoren uit die tijd waren nog te zwaar en te hoog.

Eigenschappen

Plaquette nummer:806 Zeil nummer: VC150
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Enkhuizer bol

Bouw

Bouwjaar:1972 Ontwerper:J.K. Gipon
Werf:Kooijman & De Vries Werf plaats:Deil
Motor:Inbouw Motor type:Lambordine 27 pk 1997
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:7,35 m Breedte berghout:2,85 m
Diepgang:0,55 m Masthoogte water:9,10 m
Oppervlakte grootzeil:24,50 m2 Oppervlakte fok:10,30 m2
Oppervlakte botterfok:14,50 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:49,30 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1972 – 1977 Dhr. Neeleman, Reeuwijk ( Vrouwe Cornelia Elisabeth)
1995 – 2018 J. de Bruijn, Elahuizen ( Vrouwe Aurelia)
2018 – 2020 M. Heere en J.M.E. Zijlstra, Balk ( Vrouwe Cornelia Maria)
2020 – (Eigenaar - nu geen relatie met het Stamboek) K. en D. Banté, Ugchelen ( Maria van Gelre)

Geschiedenis

1993

1993

1993: Kronieken der stalen Enkhuizer bollen tot 1993

1972 - 1977 (familie H. Neeleman te Reeuwijk): Alhoewel de thuishaven aan de Reeuwijkse Plassen ligt wordt de vakantie het eerste jaar doorgebracht in Zeeland: het Veerse Meer, de Oosterschelde en de Grevelingen zijn met name de vaargebieden. Een uitstekend gebied om de bol goed te leren kennen. De jaren daaropvolgend zijn veelal doorgebracht op en rond het IJsselmeer, waarbij de bol vaak diende als moederschip ten behoeve van het wedstrijd zeilende deel van het gezin. Gedurende deze jaren is de Enkhuizer bol voor de familie Neeleman steeds een zalig scheepje geweest. Helaas noodzaakte de (beperkt) aanwezige ruimte om te zien naar een groter schip. Daarom wordt het schip verkocht aan de familie Prins.

pdf Klein maar Dapper Kroniek 25 - Vrouwe Hendrika tm 1993

2018

september 2018

september 2018: De 'Vrouwe Aurelia' wordt 'Vrouwe Cornelia Maria' en wordt flink onder handen genomen

Voor
Voor
Tijdens
Tijdens

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht