2022-8 Criteria worden herzien en SSRP-plaquette 147 VB

Spiegel der Zeilvaart oktober 2022 nummer 8

Zeillatten, rolfokken, ankerkeuze... er wordt meer mogelijk binnen de criteria voor inschrijving in het Stamboek. Met ingang van r november 2022 zullen namelijk herziene 'Criteria-SSRP' van kracht worden. Op de website is al een voorpublicatie te vinden waarop gereageerd kan worden (te vinden onder het laatste nieuws op de homepage). Maar hier alvast een aantal essentiële punten.
De herziene criteria komen in grote lijnen overeen met de huidige criteria. Het gaat voornamelijk om een redactie van de bestaande regels met als doel het document beter leesbaar te maken. De huidige criteria zijn steeds aangevuld geweest met wijzigingen en verbeteringen en dat heeft de leesbaarheid niet bevorderd. Hopelijk hebben we nu weer een overzichtelijke reeks van kenmerken en voorschriften, waaraan een schip moet voldoen om ingeschreven te kunnen worden in het Stamboek.
Bij deze herziening zijn er ook enkele wijzigingen. In een bijlage zullen we deze wijzingen noemen, waarbij we moeten aantekenen dat deze lijst wellicht niet geheel volledig is. Uiteindelijk gaat het om de volledige tekst die per 1 november 2022 van kracht wordt.

De Criterium Commissie, die de schouw van de schepen verzorgt, is al enige tijd op de hoogte van de wijzigingen en heeft de afgelopen maanden geanticipeerd op de nieuwe herziene criteria. De betreffende eigenaren van de te schouwen schepen zijn hiervan op de hoogte gesteld. De criteria zijn continue onderhevig geweest aan aanpassingen. Grosso modo worden de ontwikkelingen van de R&P vloot gevolgd, zij het met enige vertraging. Het uitgangspunt van het bestuur is dat het behoud van de R&P vloot het beste gediend wordt als er met de schepen gevaren wordt. Door aanpassingen aan schip en tuigage met moderne materialen en hulpmiddelen wordt het eenvoudiger om met de schepen te blijven varen, ook als de bemanningen wat ouder worden. Belangrijk is echter dat het historische karakter van schip en tuigage blijft bestaan. Daarom blijft het bestuur kritisch op een aantal veranderingen die onze doelstelling zou kunnen aantasten.

Onder voorwaarden zullen rolfokken en rolkluivers worden toegelaten bij inschrijving in het Stamboek
Onder voorwaarden zullen rolfokken en rolkluivers worden toegelaten bij inschrijving in het Stamboek

De belangrijkste aanpassingen van de Criteria per 1 november 2022 op een rij

  1. De categorie-indeling is veranderd. De oude A en B categorieën zijn samengevoegd. Categorie C is B geworden, Dis ongewijzigd gebleven en Categorie Eis toegevoegd. Een belangrijke wijziging is dat schepen gebouwd in of voor 1955 in Categorie A als Varend Monument® en van 50 jaar en ouder in de nieuwe B categorie als Varend Erfgoed worden gezien. Categorie B zal dus jaarlijks groeien.
  2. Artikel 6.9.7 Zeillatten zijn toegestaan in fok en grootzeil voor grote ( L> 11 meter) schepen.
  3. Artikel 6.9.8 Rolfok en rolkluiver zijn toegestaan voor kleine (L< 11 meter) schepen.
  4. Artikel 3.2. Uitzonderingen voor het varen met mindere lichamelijke souplesse of een beperking. Het bestuur heeft ruimte gegeven voor het aanvragen van een dispensatie in verband met een handicap of anderszins persoonlijke omstandigheden van de eigenaar c.q. schipper. Persoonlijke omstandigheden kun-nen ook zijn dat men iets minder snel en soepel is op een dansend voordek. Men denke hierbij aan het gebruik van een rolfok of rolkluiver, of het aanbrengen een zeereling, ondanks het feit dat de Criteria dit niet toelaten.
  5. Artikel 6.6.6 De keuze van een te gebruiken anker is geheel vrij.
  6. Artikel 7.8.5 Voor Lemsteraken is de kluiverboom lengte veranderd: KLB is min. 20% van LOA en max. 30% van LOA.
  7. Aanvullende criteria voor Tjalkjachten zijn komen te vervallen.

De complete tekst van de herziene Criteria.

Erik Pluimers
Contactpersoon Criterium Commissie vanuit het bestuur


SSRP-PLAQUETTE MET INSCRIPTIE VB147

Onlangs werd de Lemsteraak 't Noorderlicht, een 10 meter aak gebouwd op de werf van Blom in 1975, aangemeld voor opname in het Stamboek, met een Stamboek-plaquette aan boord. De opdrachtgever voor de aak was de in Blokzijl wonende musicus en zanger Hennie Tonnema, die het schip waarschijnlijk ook zelf heeft ingetimmerd, waar hij oude kerkbanken voor gebruikte. Hij voer vaak alleen met het schip over de Duitse Wadden om daar Shanty festivals te bezoeken. Het bijzondere evenwel is dat de plaquette (een originele SSRP-plaquette) als inscriptie het zeilnummer heeft en niet zoals gebruikelijk het stamboeknummer wat bij een inschrijving in het Stamboek hoort. Wij vragen ons nu af hoe Tonnema over zo'n plaquette kon beschikken. Is er mogelijk iemand die een antwoord op deze vraag heeft en mogelijk ook meer over de Lemsteraak weet? Als de Criterium Commissie het schip accepteert, krijgt ze alsnog een "echte" plaquette met stamboeknummer!

Jan Eissens, Stamboekbeheerder
stamboek@ssrp.nl

pdf SdZ 2022 nr8 oktober - Stamboek: Criteria worden herzien

Terug naar vorige pagina