Cadans

Cadans Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De meeste Zuiderzeehavens hadden elk hun eigen type kleine vissersvaartuigen, goedkoper dan hun grote broers en geschikt voor een kleine bemanning. Zo kennen we nog Wieringer, Makkumer, Workumer, Vollenhover en Enkhuizer bollen. Misschien zijn er nog wel meer typen geweest waar we het bestaan niet van weten. Ze leken allemaal op elkaar, maar hadden toch hun onderlinge verschillen, voortkomend uit de plaatselijke omstandigheden, het gebruik en traditie. Van de Enkhuizer bollen die konden profiteren van de hoge wal, lag de lengte over stevens meestal tussen de zeven en acht meter.

In 1964 ontwierp J.K. Gipon voor Kooijman Jachtbouw te Zwijndrecht de 7 meter Enkhuizer bol 'Cadans', De opdracht bestond uit het tekenen van een scheepje met ronde boegen, geschikt voor een bemanning van vier personen, bijvoorbeeld een gezin van man, vrouwen twee kinderen. Gipon koos voor het type Enkhuizer bol omdat hij daarin het best de verschillende eisen kon verwezenlijken. Hij kende het type heel goed. In de Spiegel der Zeilvaart van November 1996 is een een uitgebreid artikel van zijn hand over de bol en de Enkhuizer bol in het bijzonder gepubliceerd.

De 7.00 meter Enkhuizer bol 'Cadans' is in 1965 gebouwd in opdracht van J.W. Kooijman in Zwijndrecht/Deil/Wijk bij Duurstede zelf.

Zijn zwager Hein Kersken jr. had namelijk voor de oorlog op de Westeinder Plas een Enkhuizer bol. Het was een houten vissersschip, dat voor recreatievaart geschikt was gemaakt. De bun was verwijderd en de tuigage was hersteld en verbeterd. Gipon was bij de restauratie behulpzaam geweest en kende vorm en hulpmotor werd gekozen voor een tweecilinder 10 pk Albin benzinemotor, die juist onder de zelflozende kuipvloer kon blijven. De dieselmotoren uit die tijd waren nog te zwaar en te hoog.

Eigenschappen

Plaquette nummer:420 Zeil nummer: VD110
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Enkhuizer bol

Bouw

Bouwjaar:1965 Ontwerper:J.K. Gipon
Werf:Kooijman Jachtbouw NV Werf plaats:Zwijndrecht
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:7,00 m Breedte berghout:2,65 m
Diepgang:0,50 m Masthoogte water:8,50 m
Oppervlakte grootzeil:16,80 m2 Oppervlakte fok:8,80 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:25,60 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1965 – 1965 J.W. Kooijman, Zwijndrecht/Deil/Wijk bij Duurstede ( Cadans)
1990 – 1999 J.W. Kooijman, Zwijndrecht/Deil/Wijk bij Duurstede ( Cadans)
1999 – onbekend R.J. Tamminga, Scheveningen ( Cadans)

Geschiedenis

1965

1965

1965: Op de Hiswa in Amsterdam wordt de eerste van een serie Enkhuizer Bollen geëxposeerd: de 'Cadans'

Jan Kooijman schrijft in de Spiegel der Zeilvaart van November 1996 het volgende:
De 'Cadans' werd geëxposeerd op de HISWA van 1965 en was daar het eerste naoorlogse stalen platbodemjacht. Er was direct grote belangstelling voor. Naar het voorbeeld van de 'Cadans' werden nog veertien andere zeven meter Bolletjes gebouwd, waarvan de meeste casco's werden gemaakt door jachtwerf Delta te Brielle.

Er moesten destijds bij de bouw van de eerste Enkhuizer bolletjes allerlei vragen voor de eerste maal beantwoord worden. Zo onder meer de vraag: overnaads of gladboordig? Wij hebben daar uitvoerig over gesproken en hebben tenslotte gekozen voor gladboordige bouw. Wij redeneerden dat de houten vissersschepen die als voorbeeld dienden, karveel en niet overnaads waren gebouwd. Ook was het lassen van de stalen platen tegen elkaar en niet over elkaar meer in overeenstemming met de voor dit materiaal gebruikelijke constructiemethode. Toen later het Stamboek een voorkeur (geen voorschrift) uitsprak voor ovemaadse bouw, zijn wij voor de latere schepen daartoe overgegaan. 

1993

1993

1993: Kronieken der stalen Enkhuizer bollen tot 1993

Klein maar Dapper Kroniek 1 - Cadans

In het boek Klein maar Dapper staat in Kroniek 1 geschreven:

Voor dit schip geldt een start van haar kronieken, welke een jaar eerder is dan de daadwerkelijke bouw ervan: het ontwerp van de stalen Enkhuizer bollen. In dit jaar werd door Kooijman Zwijndreeht, die sedert 1960 grundeljachten bouwde, aan de ontwerper J.K. Gipon gevraagd een klein platbodemjacht met ronde boegen te tekenen. Het moest aan de volgende eisen voldoen: geschikt voor een bemanning van vier personen, bijvoorbeeld een gezin met twee kinderen; de indeling zou moeten zijn: een apart vooronder, een afgesloten toiletruimte, een kajuit met twee langsscheepse kooibanken en een eenvoudige kookhoek met gootsteen en kooktoestel; de kuip zou zelflozend moeten zijn, met onder de kuipvloer een hulpmotor. Stahoogte werd niet gevraagd.
Gipon kwam met het ontwerp van een 7-meter Enkhuizer bol, een type dat hij door eigen aanschouwen goed kende. Het ontwerp voldeed in alle opzichten aan de wensen van de opdrachtgever, zodat het eerste exemplaar - de 'Cadans' - al in datzelfde jaar werd gebouwd: het casco bij Van der Torre in Brielle, de afbouw bij Kooijman Zwijndrecht.

pdf Klein maar Dapper Kroniek 1 - Cadans tm 1993

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht