Clasina Margaretha

Clasina Margaretha

De meeste Zuiderzeehavens hadden elk hun eigen type kleine vissersvaartuigen, goedkoper dan hun grote broers en geschikt voor een kleine bemanning. Zo kennen we nog Wieringer, Makkumer, Workumer, Vollenhover en
Enkhuizer bollen. Misschien zijn er nog wel meer typen geweest waar we het bestaan niet van weten. Ze leken allernaal op elkaar, maar hadden toch hun onderlinge verschillen, voortkomend uit de plaatselijke omstandigheden, het gebruik en traditie. Van de Enkhuizer bollen die konden profiteren van de hoge wal, lag de lengte over stevens meestal tussen de zeven en acht meter.

In 1964 ontwierp J.K. Gipon voor Kooijman Jachtbouw te Zwijndrecht de 7 meter Enkhuizer bol 'Cadans', De opdracht bestond uit het tekenen van een scheepje met ronde boegen, geschikt voor een bemanning van vier personen, bijvoorbeeld een gezin van man, vrouwen twee kinderen. Gipon koos voor het type Enkhuizer bol omdat hij daarin het best de verschillende eisen kon verwezenlijken. Hij kende het type heel goed. Een paar jaar later heeft Gipon ook een iets grotere versie van deze bol met een lengte van 7.35m getekend. In de Spiegel der Zeilvaart van November 1996 is een een uitgebreid artikel van zijn hand over de bol en de Enkhuizer bol in het bijzonder gepubliceerd.

Zijn zwager Hein Kersken jr. had namelijk voor de oorlog op de Westeinder Plas een Enkhuizer bol. Het was een houten vissersschip, dat voor recreatievaart geschikt was gemaakt. De bun was verwijderd en de tuigage was hersteld en verbeterd. Gipon was bij de restauratie behulpzaam geweest en kende vorm en hulpmotor werd gekozen voor een tweecilinder 10 pk Albin benzinemotor, die juist onder de zelflozende kuipvloer kon blijven. De dieselmotoren uit die tijd waren nog te zwaar en te hoog.

De Enkhuizer bol 'Clasina Margaretha' is in 1968 gebouwd in opdracht van Fam. Struyk uit De Punt (Gr.).

Op de tekeningen van de 7.35m Enkhuizer bol is de mast op de kajuit getekend. Bij de 'Clasina Margaretha' staat de mast voor de kajuit.
Op de tekeningen van de 7.35m Enkhuizer bol is de mast op de kajuit getekend. Bij de 'Clasina Margaretha' staat de mast voor de kajuit.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1731 Zeil nummer:
Categorie:B Tekening nummer:
Type:Enkhuizer bol

Bouw

Bouwjaar:1968 Ontwerper:J.K. Gipon
Werf:Kooijman & De Vries Werf plaats:Deil
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Hout
Materiaal zeil:Katoen
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:7,35 m Breedte berghout:2,85 m
Diepgang:0,55 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:19,00 m2 Oppervlakte fok:10,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:29,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Register Varend Erfgoed Nederland

Registratie nummer:3583 Registratie datum:17-03-2022
Geregistreerd als:Varend Erfgoed

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1968 – 1995 Fam. Struyk, De Punt ( Clasina Margaretha)
1995 – Nu (laatst bekend) M.M.M. Kuhlmann, Haarlem ( Clasina Margaretha)

Geschiedenis

1993

1993

1993: Kronieken der stalen Enkhuizer bollen tot 1993

Klein maar Dapper Kroniek 34 - Clasina Margaretha

In het boek Klein maar Dapper staat in Kroniek 34 geschreven:

Omdat mijn man in 1954 een Juno van Van der Stadt heeft afgebouwd en we daar met vijf kinderen figuurlijk uitgebarsten zijn, durven we het wel aan om in 1967 een casco te bestellen bij Kooijman en de Vries en dit zelf af te bouwen. Kosten f. 8.900,- zonder kajuit. Wel komt er een Albin motor in, dus we kunnen varen en we besluiten om er vanaf Deil zelf mee naar huis te gaan.
M'n man gaat twee keer een weekend naar de werf om het schip in de menie te zetten. In juli 1968 is de bol klaar voor vertrek en worden we door een vriendin met drie van onze kinderen naar Deil gebracht. We moeten er mee naar Vries in Drenthe, dus we moeten er in slapen. Papa maakt van latten en plastic een tent over het gat van de kajuit. Mama gaat naar een boer en haalt op een kruiwagen twee balen stro. Nu gaat de boot te water en vertrekken we. We hebben steeds wat mankement aan de motor, maar dat wordt in Weesp verholpen. Het wordt een leuke tocht. Als we onderweg door de bruggen gaan, kijken de mensen of we met een vuilnisschip varen. Na tien dagen zijn we in Vries en gaat de bol met een kraan de tuin in.

pdf Klein maar Dapper Kroniek 34 - Clasina Margaretha tm 1993

Uit het fotoalbum van de familie Struijk
Uit het fotoalbum van de familie Struijk

2015

augustus 2015

augustus 2015: De 'Clasina Margaretha' tijdens Sail Amsterdam bij Ouderkerk ad Amstel

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht