IJsvogel

IJsvogel Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De meeste Zuiderzeehavens hadden elk hun eigen type kleine vissersvaartuigen, goedkoper dan hun grote broers en geschikt voor een kleine bemanning. Zo kennen we nog Wieringer, Makkumer, Workumer, Vollenhover en Enkhuizer bollen. Misschien zijn er nog wel meer typen geweest waar we het bestaan niet van weten. Ze leken allernaal op elkaar, maar hadden toch hun onderlinge verschillen, voortkomend uit de plaatselijke omstandigheden, het gebruik en traditie. Van de Enkhuizer bollen die konden profiteren van de hoge wal, lag de lengte over stevens meestal tussen de zeven en acht meter.

In 1964 ontwierp J.K. Gipon voor Kooijman Jachtbouw te Zwijndrecht de 7 meter Enkhuizer bol 'Cadans', De opdracht bestond uit het tekenen van een scheepje met ronde boegen, geschikt voor een bemanning van vier personen, bijvoorbeeld een gezin van man, vrouwen twee kinderen. Gipon koos voor het type Enkhuizer bol omdat hi] daarin het best de verschillende eisen kon verwezenlijken. Hij kende het type heel goed. In de Spiegel der Zeilvaart van November 1996 is een een uitbereid artikel van zijn hand over de bol en de Enkhuizer bol in het bijzonder gepubliceerd.

De 'IJsvogel' is 7.00m lang en is in 1967 gebouwd in opdracht van G. Broekhuis uit Nijkerk.

Zijn zwager Hein Kersken jr. had namelijk voor de oorlog op de Westeinder Plas een Enkhuizer bol. Het was een houten vissersschip, dat voor recreatievaart geschikt was gemaakt. De bun was verwijderd en de tuigage was hersteld en verbeterd. Gipon was bij de restauratie behulpzaam geweest en kende vorm en hulpmotor werd gekozen voor een tweecilinder 10 pk Albin benzinemotor, die juist onder de zelflozende kuipvloer kon blijven. De dieselmotoren uit die tijd waren nog te zwaar en te hoog.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1096 Zeil nummer: VD114
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Enkhuizer bol

Bouw

Bouwjaar:1967 Ontwerper:J.K. Gipon
Werf:Kooijman Jachtbouw NV Werf plaats:Zwijndrecht
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:7,30 m Breedte berghout:2,85 m
Diepgang:0,55 m Masthoogte water:7,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1967 – 1976 G. Broekhuis, Nijkerk ( IJsvogel)
1976 – 1985 G. Koopmans, Uitwellingerga ( IJsvogel)
1985 – 1988 P. Klik en P. Simons, Overasselt ( IJsvogel)
1988 – onbekend B. Verbeek, Valkenswaard ( IJsvogel)
2018 – (Eigenaar - nu geen relatie met het Stamboek) P. Voogd, Amsterdam ( IJsvogel)

Geschiedenis

1993

1993

1993: Kronieken der stalen Enkhuizer bollen tot 1993

Klein maar Dapper Kroniek 9 - IJsvogel

In het boek Klein maar Dapper staat in Kroniek 9 geschreven:

1967 - 1976: 'Saevis tranquilles in undis'; dit is de betekenis van de ijsvogel: Aeolus, die deze vogel beschermt tegen de stormen van de vier windstreken. En zo is het varen geweest met deze Enkhuizer bol, deze 'IJsvogel'. Genieten van weer en wind, hoe die ook moge waaien, met toch steeds een goede thuiskomst. Hoe divers dat soms ook moge lopen.
Zoals die keer, als blijkt dat de voorspellingen niet altijd uitkomen, toen we naar Hoorn moesten. Alles in de wind en veel slagen onder de dijk makend, duurt het een hele tijd voordat je bij tante Marie aan de bar afmeert. Tante Marie, die beschikt over een huisorkest, dat zijn weerga nauwelijk kent. Of het nu om de negende symphonie van Beethoven gaat of om een slotkoraal.
Of die keer, dat ter hoogte van het Paard van Marken de wind steeds verder wegzakt, maar dan hoor je over het water de gemeente van Marken tijdens de avondkerkdienst zingen: "dat de zee met hare volheid bruise...".
Of die keer in Muiden bij ome Ko, genietend van de 'berenthee' op een mooie zomeravond, waarbij je het gevoel krijgt dat de engelen door het luchtruim zweven.
Of die keer, dat we (Herman Langman en ik) met de 'IJsvogel' in Urk liggen en beslist naar Nijkerk moeten. Dat we van lagerwal wegmoeten terwijl windkracht 8 staat, deert een Enkhuizer bolletje - dat IJsvogel heet - niet in het minst.
Zo heb ik 10 jaar lang Zeeland, de Wadden en het IJsselmeer (een niet te onderschatten water) mogen bevaren. Blijdschap, lief en leed heb ik op de 'IJsvogel' mogen ervaren. Een 'IJsvogel', die mij al die jaren op haar vleugelen heeft gebracht naar het licht van de vuurtorens tussen zee en haven. Maar toch is er de drang naar groter: eerst een schokker en dan nu een Lemsteraak. Maar nog steeds genietend van wat de mensen in de platbodemwereld voor elkaar kunnen betekenen en de kluiverboom nog steeds volgend. Geen 'IJsvogel' meer, maar nu een 'Nye Haering'.

1976: Als lid van de WSV "Nulde" en eigenaar van een zeilvlet horen we - familie Koopmans - dat er in Nijkerk een platbodem te koop wordt aangeboden. Eigenaar zou de heer Broekhuis zijn en het schip zou niet ingeschreven zijn in het Stamboek voor Ronde en Platbodemjachten. In de winter bekijken we het schip een paar keer: het heeft naar onze mening het nodige achterstallig onderhoud en is dringend aan een fikse schilderbeurt toe. In het motorruim staat veel olie omdat de brandstofleidingen wel erg provisorisch zijn gerepareerd. Verder ontbreekt aan boord een toilet. Dit alles voor een vraagprijs van f. 40.000. Maar uiteindelijk leiden de onderhandelingen toch tot de aanschaf van de bol.

pdf Klein maar Dapper Kroniek 9 - IJsvogel tm 1993 plaq 1096

Aanvulling Tjerk Koopmans 09-02-2022

Mijn vader G. Koopmans is eigenaar geweest, zoals in de analen te zien is, hij heeft er veel plezier van gehad. De IJsvogel bovenop het roer heeft hij zelf gesneden. Vele tochten in Friesland mee gemaakt, zij woonden toen in Uitwellingerga.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht