Losbol

Losbol Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De meeste Zuiderzeehavens hadden elk hun eigen type kleine vissersvaartuigen, goedkoper dan hun grote broers en geschikt voor een kleine bemanning. Zo kennen we nog Wieringer, Makkumer, Workumer, Vollenhover en Enkhuizer bollen. Misschien zijn er nog wel meer typen geweest waar we het bestaan niet van weten. Ze leken allemaal op elkaar, maar hadden toch hun onderlinge verschillen, voortkomend uit de plaatselijke omstandigheden, het gebruik en traditie. Van de Enkhuizer bollen die konden profiteren van de hoge wal, lag de lengte over stevens meestal tussen de zeven en acht meter.

In 1964 ontwierp J.K. Gipon voor Kooijman Jachtbouw te Zwijndrecht de 7 meter Enkhuizer bol 'Cadans', De opdracht bestond uit het tekenen van een scheepje met ronde boegen, geschikt voor een bemanning van vier personen, bijvoorbeeld een gezin van man, vrouwen twee kinderen. Gipon koos voor het type Enkhuizer bol omdat hij daarin het best de verschillende eisen kon verwezenlijken. Hij kende het type heel goed. In de Spiegel der Zeilvaart van November 1996 is een een uitgebreid artikel van zijn hand over de bol en de Enkhuizer bol in het bijzonder gepubliceerd.

De 7.00 meter Enkhuizer bol 'Losbol' is in 1969 gebouwd in opdracht van R. Doornbos uit Eindhoven. De bol is te water gelaten onder de naam 'Op Roakeldais'.

Zijn zwager Hein Kersken jr. had namelijk voor de oorlog op de Westeinder Plas een Enkhuizer bol. Het was een houten vissersschip, dat voor recreatievaart geschikt was gemaakt. De bun was verwijderd en de tuigage was hersteld en verbeterd. Gipon was bij de restauratie behulpzaam geweest en kende vorm en hulpmotor werd gekozen voor een tweecilinder 10 pk Albin benzinemotor, die juist onder de zelflozende kuipvloer kon blijven. De dieselmotoren uit die tijd waren nog te zwaar en te hoog.

Eigenschappen

Plaquette nummer:665 Zeil nummer: VD119
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Enkhuizer bol

Bouw

Bouwjaar:1969 Ontwerper:J.K. Gipon
Werf:Kooijman & De Vries Werf plaats:Deil
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:7,00 m Breedte berghout:2,72 m
Diepgang:0,50 m Masthoogte water:8,70 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1967 – 1974 Fam. R. Doornbos, Eindhoven ( Op Roakeldais)
1974 – 1991 Fam. J.G.J. Jabobs, Wassenaar ( De Waere Jacob)
1991 – (Eigenaar - Nu geen relatie met het Stamboek) J.J. van Putten, Zwolle ( Losbol)

Geschiedenis

1993

1993

1993: Kronieken der stalen Enkhuizer bollen tot 1993

Klein maar Dapper Kroniek 13 - 'Losbol' - 2

In het boek "Klein maar Dapper", samengesteld door Henk de Graaf, staat in Kroniek 13 geschreven:
1969: Doop en tewaterlating van onze Enkhuizer bol vinden plaats op 29 april 1969. We - de familie Doornbos - noemen haar 'Op Roakeldais'. Via Linge, Merwede en Biesbos varen we naar de eerste thuishaven in Drimmelen. In de weekeinden zeilen we op de Amer en het Hollands Diep en in de Biesbosch, waar we in die tijd nog op de platen kunnen droogvallen.
Tijdens de vakantie gaat het richting Friesland. Op de heenreis via het Merwedekanaal, Rijn en IJssel en terug over de Randmeren, de Vecht en het Amsterdam-Rijnkanaal.
Onvergetelijk is de tocht voor de wind met prachtig zonnig weer, stroomafwaarts over de Lek van Vianen tot Krimpen. De vreugde wordt dit seizoen enigszins vergald als gevolg van problemen, welke veroorzaakt worden door extreme trillingen van de draaiende motor, zoals: een lekkende binnengland, lostrillende kabelaansluitingen en een door vermoeidheid brekende koelwaterleiding (op het Amsterdam-Rijnkanaal!). Op een zekere dag begint de motor ratelende geluiden te produceren, die volgens een monteur in Terhorne door een kapot lager worden veroorzaakt. Gelukkig herleidt de importeur na enkele dagen het verschijnsel tot losgetrilde trillingsdempers. Wat zwaardere dempers geven voorlopig enige verbetering. Voor de winterberging gaan we terug naar de werf in Deil.
1970: In juni gaan we opnieuw naar Friesland - nu over het IJsselmeer. De oversteek gaat van Muiden naar Stavoren. Echter opnieuw lekkage bij de schroefas. Met een extra pakkingring is dit voorlopig te verhelpen. Vervolgens blijken er weer twee trillingsdempers losgetrild te zijn. Gelukkig constateren we dit in Grouw, vlakbij bij de firma De Schiffart, waar echte deskundigheid aanwezig is. De motorfundatie is volgens de monteur te licht; het euvel wordt provisorisch verholpen en we schaffen een extra grote Engelse sleutel aan om de moeren zo nu en dan weer vast te kunnen draaien. Na de vakantie laten we het schip achter in een botenhuis van Molenaar. We vragen een inspectie aan van een expert van de Sectie Scheepstechniek van de ANWB. Deze vindt plaats in tegenwoordigheid van de heren Kooijman en De Schiffart. Zowel over de motorfundatie als over de aanleg van de electrische leidingen en de brandstof¬leidingen is het oordeel negatief. Besloten wordt dat De Schiffart een sterkere motorfundatie zal aanbrengen met een beter langs- en dwarsverband in het schip. De kosten worden voor de helft door de werf betaald.
1971: Als thuishaven hebben we voortaan 'De Home' in Terhorne. Onze kinderen zeilen in een Stern en zoeken het moederschip voornamelijk nog op voor de warme maaltijden 's avonds. Lange weekeinden en de zomervakantie brengen we in Friesland door. De winterberging is opnieuw in Grouw. Voor liet onderhoud van liet schip hebben we afspraken met Wester gemaakt en voor het motoronderhoud met De Schiffart.
1972: Het schip is gemeten en opgenomen in het Stamboek van Ronde en Platbodemjachten. We varen nu met zeilteken VD119. Verder hebben we een botterfok aangeschaft om aan de wind wat meer snelheid te hebben. Ook dit jaar blijven we in Friesland, omdat de bol voor het IJsselmeer en de Wadden toch minder geschikt is.
Zowel de zeileigenschappen aan de wind bij steile golfslag als ook de weinig zeewaardige uitvoering (losse zitbanken boven een open motorruimte) houden ons binnengaats. We maken nog een tocht richting Groningen, waar op het Zuidlaardermeer - zo'n dertig jaar geleden - onze zeilcarrière begon. De aanhoudende oostelijke wind doet ons in Bergum echter van plan veranderen en we gaan over de Leijen weer terug.
1973: Omdat de afstand Eindhoven - Terhorne op den duur toch wat bezwaarlijk begint te worden en Friesland steeds voller raakt, gaan we uitzien naar alternatieven en in de loop van de zomer kopen we een vakantiehuisje in Spakenburg, vlakbij één van de jachthavens. Het is onze bedoeling om van daaruit met een iets kleiner en wat handzamer schip te gaan varen. Ook dit zal later nog niet de ideale oplossing blijken te zijn.

pdf Klein maar Dapper Kroniek 13 - 'Losbol' - 2

2018

november 2018

november 2018: Spiegel der Zeilvaart nummer 9 - Genieten van de 50-jarige Enkhuizer bol 'Losbol' VD119

Volgend jaar is de 7 meter lange Enkhuizer bol Losbol 50 jaar oud. Freeke en Jan Jaap van Putten zeilen alweer 27 jaar met veel plezier met deze bol, aanvankelijk samen met hun drie opgroeiende kinderen. Een verhaal over Enkhuizer bollen, het ontstaan, de inrichting, het onderhoud en vooral het plezier van het zeilen ermee.
Met als bouwjaar 1969 wordt volgend jaar de vijftigste verjaardag van de Losbol gevierd. Het was Jan Kooijman die in 1964 aan ontwerper J.K. Gipon opdracht gaf om een Enkhuizer bol van 7 meter lengte te ontwerpen. Kooijman wilde een scheepje met ronde boeg, geschikt voor een bemanning van vier personen. De accommodatie moest vier slaapplaatsen bevatten, een apart vooronder, een aparte toiletruimte en een zelflozende kuip met eronder een binnenboordmotor. Het scheepje moest fraai van lijn zijn maar, vanwege de prijs, beperkt van afmetingen. Gipon koos voor het type van de Enkhuizer bol.
Jan Kooijman had in 1964 nog geen ijzerwerker, Siem de Vries kwam pas later in beeld. Daarom werd de opdracht voor de bouw van de romp gegeven aan Willem van der Torre, eigenaar van Jachtwerf Delta in Brielle. Jan Kooijman bouwde de casco's, toen nog in Zwijndrecht, af.
De meeste Zuiderzeehavens hadden elk hun eigen type kleine vissersvaartuigen. Zo kennen we Wieringer, Makkumer, Workumer, Vollenhovense en Enkhuizer bollen. De nu nog bekendste, weliswaar als jacht gebouwde, houten Wieringer bol is de 7,60 m lange 'Eudia', die jarenlang eigendom is geweest van de heer Huitema, toenmalig secretaris van de SSRP.

pdf SdZ 2018 nr09 november - Genieten van de 50-jarige Enkhuizer bol 'Losbol' VD119

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht