De BERETANDEN van de SSRP, februari 2024 nummer 2

15 februari 2024

Verhaal vanuit de stad van de kaas en de stroopwafels..!
Met daarin:

  1. Hartelijke gelukwensen vanuit de SSRP voor Beschermvrouwe Prinses Beatrix;
  2. Van de bestuurstafel;
  3. Kees Vlaanderen (1961), nieuw lid Raad van Advies, stelt zich voor;
  4. Restauratie boeier ‘Ludana’ in Kortenhoef.

Hartelijke gelukwensen vanuit de SSRP!

Met een kleurrijk boeket naar de jarige Beschermvrouwe H.K.H. Prinses Beatrix in de Lage Vuursche. ‘Wij wensen u van harte een gezond en goed te bezeilen nieuw levensjaar toe!’ Dat u nog lang de koers van de ‘Groene Draeck’ mag bepalen. Waarna de marechaussee met het boeket richting Kasteel Drakensteyn gaat. Graag weer tot volgend jaar!

Van de bestuurstafel

In november j.l. heeft het najaarsoverleg met de leden Raad van Advies, Beroepsraad en de Criterium Commissie in Warmond plaatsgevonden. Inspirerende discussies hebben ertoe geleid dat een zgn. ‘hei-sessie’ in februari heeft plaatsgevonden. 

Aanleiding van de discussies was het onlangs opgestelde ‘Visiedocument SSRP’.
Op 1 februari kwamen we in Reeuwijk bij elkaar. Voorafgaand aan deze datum is een aantal ‘influentials’ op afspraak telefonisch benaderd. Zij hadden een aantal vragen voorgelegd gekregen m.b.t. het functioneren en de zichtbaarheid, doelstelling van de stichting. Daarbij werd de ruimte geboden om vrijuit te reflecteren. Dit leverde veel overeenkomstige informatie en diverse aandachtspunten op.
Tijdens de fysieke ‘hei-sessie’ maakten we allen kennis met het nieuwe lid van de Raad van Advies, Kees Vlaanderen. Hij stelt zich in deze Beretanden aan u voor.

Van de twaalf benoemde aandachtspunten zijn er drie geselecteerd door de aanwezigen.

  1. Hoe de huidige criteria te hanteren, adequaat in te spelen op technische/maatschappelijke ontwikkelingen en de cultuurhistorische waarde te behouden?
  2. Hoe de generaties (> 25, 40-60 jaar) te engageren voor het varend erfgoed, zodat er over twintig jaar nog met Ronde en Platbodemjachten gevaren wordt?
  3. Hoe te behouden en mogelijk verder uit te bouwen wat in het afgelopen decennium is opgebouwd, daarbij in het bijzonder de website en het Stamboek?

Het eerste conceptverslag van deze hei-sessie hebben de betrokkenen inmiddels ontvangen. Eind februari bespreking van deze eerste versie binnen het bestuur, waarna de influentials en de leden RvA, Stamboekbeheerder en Rita Eissens-van Goor op de conceptversie kunnen reageren.

Tijdens de Voorjaarsbijeenkomst op 13 april te Grou willen we graag een toelichting geven op de nieuwe versie van het ‘Visiedocument’.

De programmering van de Voorjaarsbijeenkomst SSRP op zaterdag 13 april in Grouw is rond.
De Van Waning en de W.H. de Vos wisselprijzen 2024 worden voorbereid en de laatste hand wordt aan het Jaarverslag SSRP 2023 gelegd. De mogelijkheid tot inschrijving komt binnenkort uw kant op.

Binnen de Raad van Advies zijn vacatures.
Voorzitter Koos van den Heuvel heeft, op voordracht van het bestuur, contact gezocht met Kees Vlaanderen en enkele informatieve gesprekken gevoerd. Waarna Kees besloot om op het verzoek van de voorzitter in te gaan en toe te willen treden tot de RvA. Hij werd hartelijk ontvangen binnen de RvA op 1 februari tijdens de ‘heisessie’.


Kees Vlaanderen (1961), nieuw lid Raad van Advies, stelt zich voor:

Vanaf mijn tienerjaren raakte ik vertrouwd in de zeilsport van open zeilboten en mijn eerste echte zeildiploma haalde ik bij de Eerste Friesche Zeilschool (EFZ) in Sneek. Eind jaren zeventig werd ik zeilinstructeur op zeilschool “It Beaken” in Heeg en daar vormde zich de liefde voor het zeilen met Tjotters.
Tjotter het “Wearlamke” 1959 met zeilnummer 2 werd mijn favoriete boatsje en in dat bootje leerde ik ook een andere liefde kennen, mijn vrouw. We zijn gaan trouwen en hebben samen 4 kinderen gekregen en inmiddels ook vijf kleinkinderen. De zeilsport bleef in de familie en na diverse zeilboten kochten we in 2007 de “Swanneblom” een Westerdijk Zeeschouw waar we 12 jaar lang onvergetelijke zeiltochten mee hebben beleefd. In 2012 kwam ik ‘mijn’ Wearlamke op het spoor via Marktplaats, midden jaren 80 was zij verkocht door de zeilschool en vervangen door een nieuwe Tjotter. Het oude Wearlamke was staat ‘bloembak’ ik heb haar gekocht voor een symbolisch bedrag en gedurende 5 jaar gerestaureerd. Daarbij kreeg ik adviezen van Pier Piersma, die ook het vlak heeft vernieuwd en van Martijn Perdijk. 

Het Wearlamke is weer zoals een platbodem moet zijn een varend erfgoed waar ik met mijn zoon wedstrijden mee zeil, en daarnaast met mijn kleinkinderen heerlijke zeiltochten over de Poelen beleef.
Dit geluk gun ik andere mensen ook en dat is ook de reden dat ik sinds vorig jaar weer actief ben voor de Stichting Friese Tjottervloot (SFT) in de commissie evenementen. In Heeg ligt de grootste Tjottervloot van de wereld, de voormalige vloot van Zeilschool ‘It Beaken”. Ook deze vloot verdient het om gevaren te worden en daar zet ik mij graag voor in. Vereerd was ik toen ik de vraag kreeg van de SSRP om in de Raad van Advies toe te treden. Mijn ervaring en liefde in vooral het samen zeilen van ons varend erfgoed en het daadwerkelijk een keer mogen restaureren van een scheepje zet ik graag in voor de stichting.


Nieuws Zeilmakerij Molenaar, specialist in zeilen (300 jaar ervaring)

(Advertorial)

Al vanaf de oprichting van ons bedrijf in 1720 maakt Zeilmakerij Molenaar zeilen voor de rond- en platbodems. Vroeger had met alleen beschikking over katoen, tegenwoordig kunnen we kiezen uit vele dacrons met verschillende constructies. Voor elke zeiler het juiste doek: van charterschipper tot wedstrijdzeiler.
Met Zeilmakerij Molenaar merkt u hoe veelzijdig een zeilmaker kan zijn. U kunt ons bereiken op het telefoonnummer 0566 621313 binnen de openingstijden.

                                                               Zeilmakerij Molenaar: Nieuws januari 2024

Restauratie boeier ‘Ludana’ in Kortenhoef

Volgens de Stichting Behoud Boeier verloopt de restauratie van de Boeier 'Ludana' naar wens. Tegen de verwachting in waren de leggers in het middenschip toch iets slechter dan verwacht, waarna besloten is deze te vervangen. 
Nieuw hout voor de leggers werd besteld en via een vlot over het water bij Peter in Kortenhoef aangevoerd. De betrokken bij dit project hebben afgelopen periode geholpen met het kaalschrapen van de doppen in het middenschip, waarna Peter de te vervangen leggers kan losschroeven.


Terug naar overzicht