2024 nummer 5: De grens van honderd jaar kun je niet echt meer uniek noemen

De grens van honderd jaar kun je niet echt meer uniek noemen

Wat er allemaal ooit is vastgelegd ....

Is er binnen het stamboek een boot die je aan zou mogen merken als “de belangrijkste”? Het was een vraag die onlangs bij me boven kwam. Welk schip heeft binnen de vloot Stamboekschepen zo veel historische waarde dat het andere schepen overstijgt? Er zijn er een aantal te duiden die voor dit predicaat in aanmerking komen.

Navraag bij onze stamboekbeheerder Jan Eissens leerde me dat er binnen de SSRP geen bijzondere aandacht geschonken wordt aan bijvoorbeeld schepen van honderd jaar of ouder of schepen die sinds de bouw nog nooit verbouwd geweest zijn of een schip dat een voorbeeldfunctie heeft gehad. Binnen de SSRP zijn de in de schepenlijst opgenomen schepen, wat leeftijd en bouwwijze betreft, ondergebracht in categorieën, maar verder zijn alle schepen gelijkwaardig. Groot of klein, oud of nieuw, het maakt niet uit. Maar er zijn natuurlijk meerdere vragen die je kunt stellen voordat je de conclusie mag trekken of een schip belangrijk of misschien zelfs wel belangrijker voor onze vloot schepen is dan een ander. De grens van honderd jaar is inmiddels door zoveel schepen overschreden dat je dat al niet meer echt uniek kunt noemen.

De Vollenhovense bol 'Goetzee'

Nadat ik in een vorige Uit het Stamboeken schreef over de Enkhuizer- en Vollenhovense bollen, kwam er de afgelopen week een bericht van Jan Paul Loeff, de eigenaar van de Vollenhovense bol 'Goetzee'. Het schip zal u vast iets zeggen, de naam Loeff veronderstel ik ook. Jan Paul wil zijn bol verkopen. Toch zal ik even een stukje historie beschrijven om uw geheugen op te frissen.

De Vollenhovense bol 'Goetzee' is gebouwd als pleziervaartuig op de werf van Huisman op de Ronduite (Ov) in opdracht van Ir. Jan Loeff, oud-hoofdredacteur van De Waterkampioen. De bouw, op het oog, vond plaats kort voor de Tweede Wereldoorlog. De werf van Huisman is tegenwoordig gehuisvest in Vollenhove en ze bouwt vooral heel luxe jachten.
Jan Loeff heeft vaak en uitgebreid over de 'Goetzee' geschreven in De Waterkampioen. Deze zelfde Jan Loeff was enthousiast toen de Koninklijke Zeilvereeniging Oostergoo in 1953 een reünie voor ronde jachten organiseerde, was eveneens enthousiast toen de heer Van Waning in 1955 met het idee kwam om “het Stamboek” op te gaan richten. Ir. Jan Loeff bood redactionele ruimte en gaf met zijn Vollenhovense bol 'Goetzee' telkens acte de présence. Deze zelfde Jan Loeff maakte opmetingstekeningen van zijn toen nog jonge bol en publiceerde ze. Hij was het die in de jaren veertig en vijftig het ronde en platbodemjacht met zijn publicaties weer een gezicht gaf.

De 'Goetzee' op haar ligplaats in de haven van Veere
De 'Goetzee' op haar ligplaats in de haven van Veere

Voorbeeld voor ijzeren en stalen navolgers

Met de opmetingstekeningen is de Goetzee het voorbeeld geweest van alle later gebouwde Vollenhovense bollen. Omdat er eerder nooit eerder ergens tot in detail in gegaan was op dit scheepstype, mag je de Vollenhovense bol Goetzee daarmee aanmerken als belangrijk voor de Nederlandse vloot ronde en platbodemjachten.
Hoewel niet uniek, er zijn meer families die een schip tachtig jaar in eigendom hebben, is het wel bijzonder dat dit schip nog altijd in het bezit is van de zoon van Jan Loeff. Met het voortschrijden van de tijd is er nu een moment gekomen dat Jan Paul besloten heeft het eigendom van de 'Goetzee' over te dragen aan een ander. Hem kennende zal dat besluit hem niet licht gevallen zijn. In de komende Spiegel der Zeilvaart plaatst hij een advertentie, waarin hij zijn schip te koop aanbiedt.
Hoewel onze Stichting niet aan verkoopbemiddeling doet en wil doen, willen we dit schip op deze plek wel extra in de schijnwerpers plaatsen.  Gewoon omdat het schip en haar twee eigenaren Jan en Jan Paul Loeff een bijzondere plek in nemen in de geschiedenis van de 20e-eeuwse Nederlandse zeilsport.
De bij ons bekende gegevens van de Vollenhovense bol 'Goetzee' zijn op de website na te lezen.

In de toekomst willen we proberen vaker een schip dat er binnen de Stamboekvloot uitspringt, extra aandacht te geven. Wanneer u een Stamboekschip kent, waar we in het bijzonder aandacht aan zouden moeten besteden, vernemen we dat graag.

De stalen Vollenhovense bol 'D' Ouwe Dirk' is de eerste na de oorlog gebouwde stalen bol die in het Stamboek direct na de oprichting is ingeschreven en is in 2025 net als de SSRP 70 jaar oud. De 'Goetzee' was haar voorbeeld.
De stalen Vollenhovense bol 'D' Ouwe Dirk' is de eerste na de oorlog gebouwde stalen bol die in het Stamboek direct na de oprichting is ingeschreven en is in 2025 net als de SSRP 70 jaar oud. De 'Goetzee' was haar voorbeeld.

Nieuwe Eigenaar Gezocht

Wat we ook willen doen is, om de Stamboekschepen waarvoor een nieuwe eigenaar wordt gezocht, wat meer in de schijnwerpers te plaatsen. Op enig moment kunnen de eigenaren helaas niet meer voor hun schip zorgen, laat staan ermee varen. Gelukkig komt het regelmatig voor dat het eigendom van een schip binnen de familie wordt overgedragen. Binnen het Stamboek kan zo'n overdracht eenvoudig geregeld worden.
Maar in andere gevallen moeten de eigenaren echt besluiten de zorg voor hun schip over te dragen aan een nieuwe, nog onbekende eigenaar. Omdat deze zorg voor vooral ook de monumentale schepen in ons bestand door de SSRP wordt gedeeld, bieden wij deze eigenaren de mogelijkheid om op deze pagina kenbaar te maken, dat er voor het schip een nieuwe eigenaar wordt gezocht.

Van een historisch schip ben je de hoeder, die waakt over haar conditie, er mee vaart en waarbij je als uitgangspunt hebt, dat je haar weer doorgeeft aan volgende generaties. Twee schepen als voorbeeld waarop de huidige eigenaar bijzonder zuinig zijn geweest: De tjotter 'Aleide Anna', gebouwd in 1916 en de grundel ''t Hoen', gebouwd in 1927. Schepen die het waard zijn om in de huidige staat bewaard te blijven en er vooral veel mee te varen!

Maar er zijn er meer: Gezocht: Nieuwe Eigenaar!


Het Vlugschrift "Uit het Stamboek - Behoud(t) het goede" 
wordt samengesteld door Gerard ten Cate.


Alle vlugschriften "Behoud(t) het Goede" zijn in de SSRP-website verzameld in "Uit het Stamboek - Behoud(t) het goede" in onze verhalenbundel "Goed" Gebundeld.
Hierin bundelen we ons maandelijkse vlugschrift "Uit het Stamboek - Behou(d)t het Goede"; de verhaaltjes over maritieme zaken uit het dagelijks leven van Dirk Huizinga en onze Stamboekbijdrages in de Spiegel der Zeilvaart.


Terug naar vorige pagina