Oscar en Virginie

Oscar en Virginie Verdwenen

Een groot hoogaarsjacht waarvan niet bekend is waar het is gebleven, is de 'Oscar en Virginie', gebouwd in 1878. J. Claessens staat geregistreerd als de ontwerper en later (mede)eigenaar van het hoogaarsjacht Elfde Juny, later de 'Oscar et Virginie'. Het jacht werd gebouwd in opdracht van de heer F. Van der Taelen in 1878 op de werf van J. Verheul in Papendrecht.
Volgens het tijdschrift 'De Watersport' waarin dit jacht is beschreven, werd het gebouwd in 1878 op een werf in Kinderdijk (blijkt later Papendrecht te zijn). Bij dit artikel is ook een tekening afgedrukt uit 1912, opgenomen in Boom (België). Het zeilnummer is OB17. In 1891 werd het door de eigenaar Mr. J. Claessens uit Antwerpen in het Lloyd's Register of Yachts ingeschreven als 'De Elfde Juny', constructeur ene J. Verheul te Kinderdijk. Bijzonder aan deze hoogaars is de vorm van het achterschip, dat rond gebouwd is als bij een tjalk. Ook is het schip vrij slank in vergelijking met andere hoogaarzen. Een model bevindt zich in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam.
Na diverse keren verkocht te zijn wordt Dr. G. Lind te Amsterdam eigenaar van het jacht, en gaat het verder onder de naam De Zeeuw. Volgens het Nederlandse Jachtregister 1924/1925 koopt de heer A. Vinke uit Heemstede het in 1924, waarna het spoorloos verdwijnt.

Het hoogaarsjacht "Oscar et Virginie" is gebouwd in 1878, en had al een rond achterschip. We weten nog te weinig van deze ontwikkeling om er een precies jaartal aan te geven.

E-mailwisseling tussen Peter Hamer en Werner Huybrechts (archief SNRA België)

W.H.: H.Claessens had in 1893 een hoogaerts de "Masaniello" en dan was er nog Ed. Claessens met de 2 opeenvolgende Botters Scaldis. Die Scaldissen wonnen dan ook de Coupe Scaldis van de SRNA een prachtig "zilver" botter model dat enkele jaren geleden "zoek" is geraakt.

P.H.: J. Claessens staat geregistreerd als de ontwerper en later (mede)eigenaar van het hoogaarsjacht 'De Elfde Juny', later de 'Oscar et Virginie'. Het jacht werd gebouwd in opdracht van de heer F. Van der Taelen in 1878 op de werf van J. Verheul in Papendrecht. In hetzelfde jaar werd de 'Masaniello' afgeleverd op dezelfde werf. De laatste was kleiner dan 'De Elfde Juny', resp. 49 en 31 voet lang. Deze gegevens lijken er op te wijzen dat er mogelijk een familie relatie is.
Aangezien de 'Jenny III' vrijwel identieke afmetingen heeft als de 'Oscar et Virginie', en gebouwd zou zijn op de werf die later (in 1939) Scheepswerf Claessens wordt genoemd, leek me een relatie niet al te ver gezocht.

W.H.: Blijkbaar had Claesens de werf al enkele jaren vroeger overgenomen; vond dit in bijlage. Eduard Claesens was trouwens ook een ontwerper. Hier snel een voorlopige niet volledige  lijst met hoogaertsen in Antwerpen, vaak maar niet altijd is wel vermeld dat het een hoogaerts is. Evident niet steeds iets te maken met de 'Jenny III'. Jaartal is vermelding in een document  en niet noodzakelijk bouwjaar.

  • 1927 'Lady Dolly'
  • 'Cecilia' OC7 eig. Lauwerys
  • 'Denise' OB4 1922 eig C.L. Power
  • 'Turc' OB4
  • 'Reiger' Hugo Van Kuyck en Eggermont
  • 'Tenace' 1930
  • 'Zeeland' ex 'Marieke' Hugo Van Kuyck
  • 'Cecelia' eig. Charles Lauwerys
  • 'Alcyon II'
  • 'Caro' eig. Isidoor Opsomer

pdf Spiegel der Zeilvaart maart 2020 nummer 2 - Hugo van Kuyck een veelzijdig Belgisch ontwerper

Eigenschappen

Plaquette nummer:9246 Zeil nummer: OB17
Categorie:V Tekening nummer:
Type:Hoogaars

Bouw

Bouwjaar:1878 Ontwerper:J. Claessens
Werf:Scheepswerf J. Verheul (later Wed. A. van Duivendijk) Werf plaats:Papendrecht
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Katoen
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:14,63 m Breedte berghout:4,03 m
Diepgang:0,82 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1878 – onbekend F. van der Taelen ( De Elfde Juny)
rond 1891 – onbekend Mr. J. Claessens, Antwerpen ( De Elfde Juny)
rond 1912 – 1914 Eugène Lissnyder (R.Y.C.B.) ( Oscar en Virginie)
1914 – onbekend Dhr. Anthonissen, Antwerpen (B) ( Oscar en Virginie)
onbekend – onbekend Dr. G. Lind, Amsterdam ( De Zeeuw)
rond 1924/1925 – onbekend A. Vinke, Heemstede ( De Zeeuw)

Geschiedenis

1914

1914

1914: Briefje van het SRNA lid Eugène Lissnyder over de verkoop van de 'Oscar & Virginie' aan een zekere Anthonissen in Antwerpen

1930

februari 1930

februari 1930: Tijdschrift Watersport

De „Oscar en Virginie", die wij hier weergeven, is een hoogaars van 13.5 ton, en het eigendom van den heer Eugène Lissnyder (R.Y.C.B.). Wij danken de keurige teekeningen weder aan den heer Leon Dallemagne, die in de gelegenheid was het schip op te meten, toen het zich in 1912 bevond in het droogdok te Boom bij Antwerpen. Op deze wijze kan aan onze kennis der Hollandsche jachttypen een groote dienst worden bewezen Wij waren reeds vroeger in de gelegenheid er op te wijzen, hoe bitter klein het aantal plannen van dergelijke schepen is. Dank zij den langen levensduur, kan ook thans nog veel worden hersteld door goede vaartuigen op te meten. Ook deze hoogaars is niet jong meer, aangezien zij reeds in 1878 op een werf te Kinderdijk gebouwd werd. De hoofdafmetingen zijn :

  • lengte over alles 14.63 M.
  • grootste breedte 4.03 M.
  • diepgang, voor    0.82 M.
  • diepgang, achter 0.475 M.

Zooals gebruikelijk is, is het geheele schip van eikenhout, terwijl alleen de kuip en het dek in teak zijn afgewerkt. Het vlak is 5 c. M. dik ; de boorden 4 en 31 c. M. ; de wrangen zijn 18 X 12 en de spanten 14 X 12 c. M.
De voorpiek dient voor het bergen der zeilen, maar er is tevens een slaapgelegenheid. Het vooronder van dergelijke schepen is zeer ruim, omdat, zooals ook uit de teekening blijkt, het vaartuig hier zijn grootste breedte heeft. In dit vooronder bevinden zich dan ook 2 kooien, het fornuis, een pomp, leidende naar den watertank en eenige kasten. De groote kajuit begint pas een paar voet achter den mast. Zij is 4.50 M. lang en aan beide zijden zijn tweepersoons bedden aangebracht, met laden er onder. De heele kajuitbetimmering is van mahoniehout, waartegen de koperen patrijspoorten. mooi afsteken. Het plafond is met lincrusta gedekt. In de kajuit bevinden zich ook nog verscheiden ruime kasten voor het opbergen van het commaliewant enz. Door een dubbele glazen deur is een gedeelte van de kajuit afgescheiden. In dat gedeelte bevindt zich aan B. B. een ruime waschgelegenheid en aan S. 13. een W. C. De kuip biedt voor alle opvarenden ruimte genoeg, want zij is 2.50 M. lang. lJskasten en watertanks enz. volmaken verder de uitrusting.
Alles bij elkaar lijkt ons dit een aardig schip voor een viertal vrienden, die de Zuiderzee en de Zeeuwsche stroomen willen bevaren en die bovendien niet bang zijn voor een stukje kustvaart. Tot onzen spijt konden wij geen goede foto van deze hoogaars bekomen, maar gelukkig zijn wij in de gelegenheid hiernevens de hoogaars „Fiat" van den heer Max Jurgens te Nijmegen te reproduceeren, zoodat onze lezers nog beter in staat zullen zijn, zich een voorstelling van dit scheepstype te maken.

2021

2021

2021: Consent nummer 37: Vergeten hoogaarzen, verslag van een zoektocht - Peter Hamer

Op de tekening heeft de Oscar en Virginie een dubbele bolder voor en achter, zo herkenbaar dat we van een uniek schip mogen spreken.
Er werd eind 19e eeuw, nadat het ontwerpen van jachten op de tekenplank meer algemeen werd, al heel wat geëxperimenteerd met de vorm van het onderwaterschip. Vermoedelijk is geprobeerd om de beste eigenschappen van diverse modellen te combineren: het droge voorschip van de hoogaars met het 'snelle' achterschip van de boeier en het beurtschip.
Dat zou betekenen dat de hoogaarzen met boeierkont zijn ontwikkeld door de Hollandse scheepsbouwers, en later gekopieerd door de Zeeuwse werven. Zeker is dat de snelvarende hoogaarzen van de Visserijpolitie eind negentiende eeuw ook zo'n boeierkont hadden, die moesten immers sneller zijn dan de vissers.

Consent 2021 nr37: Vergeten hoogaarzen, verslag van een zoektocht - Peter Hamer

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht