Uit het Stamboek - Behou(d)t het Goede - 2024 nummer 4

30 april 2024

IJzeren en stalen bollen van na 1957

Wat er allemaal ooit is vastgelegd ....

Of het komt dat onze boten weer vaarklaar worden gemaakt, of omdat er een voorjaarsbijeenkomst is geweest in Grou ……….. er is de afgelopen weken het nodige gecommuniceerd binnen de SSRP.
In het begin van het jaar heb ik in een “Uit het Stamboek” onder andere geschreven over een Enkhuizer bol. Het was wat mij betreft een soort “terzijde”. Blijkbaar heb ik daarmee meer losgemaakt dan ik had kunnen bevroeden. Met name van Willem Kooijman kregen zowel ondergetekende als stamboekbeheerder Jan Eissens reacties. Willem, we zijn je er dankbaar voor.

Al langere tijd ben ik pleitbezorger om binnen de SSRP meer gericht scheepskenmerken te gaan beschrijven. Dit is namelijk in het bestaan van de SSRP nauwelijks en zeker niet uitputtend gedaan. Naar mijn idee is dit een lacune in het verhaal dat de SSRP over onze schepen vertelt. We hebben veel documentatie in ons archief en veel, heel veel is op onze website terug te vinden, maar over bijvoorbeeld de vele bollen, die in de schepenlijst zijn opgenomen, kan het vast nog veel uitgebreider.

Hoewel er binnen een klein groepje mensen al vaker geopperd is om kenmerken-beschrijvingen te gaan maken, is dat nog maar voor een paar scheepstypes gebeurd. Peter Hamer heeft in 2019 de eerste aanzet gegeven met de presentatie van de kenmerken-beschrijving van de Hoogaars. Op de Boekenplank hebben we een opzet ontwikkeld voor de presentatie van de scheepstypebeschrijvingen. Daaraan voorafgaand moet er veel onderzoek worden gedaan. Een tijdrovende klus, die per scheepstype gedaan moet worden.

De geklonken Vollenhoofse bol 'Euros', nu 'Condor', ontwerp J. Dekker en gebouwd door C. van Waveren in De Lier in de periode 1956/1957
De geklonken Vollenhoofse bol 'Euros', nu 'Condor', ontwerp J. Dekker en gebouwd door C. van Waveren in De Lier in de periode 1956/1957

In mijn communicatie met Willem Kooijman schreven we over het digitaliseren van documenten, teksten en foto’s en het publiceren daarvan. Uiterst verrassend was het dat we van hem een tekst, geschreven door zijn vader Jan Kooijman kregen, waarin zeer uitgebreid wordt ingegaan op de Enkhuizer- en Vollenhoofse bol. Een tekst die nooit eerder gepubliceerd is. Hij schrijft over de geschiedenis van de ijzeren en stalen bol in zijn algemeenheid en over de bollen die op de werf van Kooijman en de Vries in het bijzonder zijn gebouwd.

Inmiddels heeft Jan Eissens de tekst van Jan Kooijman gepubliceerd op de website van de SSRP. 

Dat er heel snel daarna dan ook nog eens informatie binnenkomt over schepen uit de beginjaren van Jan Kooijman, die hij in zijn verhaal noemt, vinden Jan Eissens en ik zeer bijzonder.

De geklonken Vollenhoofse bol 'Roerdomp' van de ontwerpers en bouwers H. Schell en L. Wilten, start bouw in 1959, naar voorbeeld van de 'Goetzee'
De geklonken Vollenhoofse bol 'Roerdomp' van de ontwerpers en bouwers H. Schell en L. Wilten, start bouw in 1959, naar voorbeeld van de 'Goetzee'

 

Tijdens het samenstellen van deze "Uit het Stamboek" ontvingen we het droevige bericht dat Bob van Schaik overleden is. Samen met zijn echtgenote Truus voer hij sinds 1968 met de Enkhuizerbol 'Olleke Bolleke'. Hij had het casco in 1966 gekocht van Jan Kooijman en zelf afgebouwd. Hiermee waren zij bijna zestig jaar betrokken bij de SSRP.

Wim de Bruijn heeft in 2019 in de Spiegel der Zeilvaart, het uitgebreide verhaal van de 'Olleke Bolleke' en Bob en Truus van Schaik verteld (staat bij de bol op de website).


Het Vlugschrift "Uit het Stamboek - Behoud(t) het goede" 
wordt samengesteld door Gerard ten Cate.


Alle vlugschriften "Behoud(t) het Goede" zijn in de SSRP-website verzameld in "Uit het Stamboek - Behoud(t) het goede" in onze verhalenbundel "Goed" Gebundeld.
Hierin bundelen we ons maandelijkse vlugschrift "Uit het Stamboek - Behou(d)t het Goede"; de verhaaltjes over maritieme zaken uit het dagelijks leven van Dirk Huizinga en onze Stamboekbijdrages in de Spiegel der Zeilvaart.


Terug naar vorige pagina