Thistle III

Volgens een artikel in de Waterkampioen nr. 13 in 1970 staat er in het clubhuis van de Royal Yacht Club in Antwerpen een getuigd model van deze Hoogaars. Ze zou in 1897 gebouwd zijn bij de Gebr. Meerman in Arnemuiden. In 1970 heeft Harry Smit uit Deventer de Hoogaars opgehaald uit België en naar Spakenburg gebracht. Volgens hem is het schip van 1930 tot voor de oorlog in Ierland geweest en daarna weer naar België gekomen. In 1987 is het aangeboden aan het Ned. Scheepvaartmuseum in Amsterdam in bouwvallige staat, maar geweigerd. Vervolgens is ze afgezonken naast de Charlotte Rhodes in de Houthaven in Amsterdam.
Thistle is een Engelse meisjesnaam. Het betekent `distel`.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 9143 | Zeil nummer: | OA1 |
---|---|---|---|
Categorie: | V | Tekening nummer: | |
Type: | Hoogaars |
Bouw
Bouwjaar: | 1897 | Ontwerper: | Meerman |
---|---|---|---|
Werf: | Gebr. Meerman | Werf plaats: | Arnemuiden |
Motor: | Motor type: | ||
Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 18,30 m | Breedte berghout: | 5,30 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,00 m | Masthoogte water: | 0,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 130,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1897 – onbekend | Royal Yacht Club de Belgique, Antwerpen (B) ( Thistle III) |
---|---|
Rond 1908 – onbekend | L. Duvillier & Ch. Naudts, Gent (Frans: Gand) ( Kwazind) |
1927 +/- – onbekend | William Murdock, Antwerpen (B) ( Thistle III) |
onbekend – onbekend | ( Eve Mary) |
1970 – onbekend | Harry Smit, Muiden ( Thistle III) |
1979 – 1984 | H.J.M. en A.J.M. Gentenaar, Leidschendam ( Thistle III) |
Geschiedenis
1897
1897
1897: Gebr. Meerman bouwen waarschijnlijk de grootste Hoogaars ooit
Een van de grootste opdrachten voor de gebr. Meerman was de bouw van hoogaars Thistle III in 1897 voor de Royal Yacht Club de Belgique te Antwerpen. Dit vaartuig van 42 ton met een lengte van 18 meter en een zeiloppervlak van 161,66 m, is waarschijnlijk de grootste hoogaars die ooit werd gebouwd.
(Bron: Heemkundige Kring Walcheren).
1900
1900
1900: Foto met bemanning

1908
1908
1908: De 'Thisle III' in de lijst van Société Royale Nautique Anversoise (S.N.R.A. Antwerpen)
Werner Huybrechts, archief S.R.N.A., schrijft ons:
In lijst S.R.N.A. Yachts : Kwasind hoogaerts 19.8t port d'attache : Gand eigenaars L.Duvillier & Ch.Naudts (geen datum 1908 ev.). Beide heren waren lid van de S.R.N.A. en de yacht club de Gand. Ook vermelding bouwer Vermeeren frères ; maar dat zal dus Meerman moeten zijn? Waterlijn 15,98 m.

1975
1975
1975: Waterkampioen oproep en reactie
De Waterkampioen In de peiling: Hoogaars of Hengst
De heer Nooteboom uit Leiden overhandigde ons onderstaande mooie plaat van een Hengst (?) met halfwinder en botterfok.
De foto is waarschijnlijk gemaakt op de Lek in 1928, maar daar bestaat geen zekerheid over. Misschien weet één van de lezers meer te vertellen over dit schip en deze foto.


De Waterkampioen In de peiling: Het antwoord
Het aantal reacties op 'in de peiling' in nummer 13 van De Waterkampioen is overweldigend geweest. In soms zeer duidelijke termen werd aan ons verstand gebracht dat de OA1 in geen geval een Hengst is, maar een Hoogaars. Om het beeld op te bouwen over dit schip, enkele citaten uit brieven die wij ontvingen: De heer F. J. Huysser uit Amsterdam schrijft: 'AI op het eerste gezicht is te zien, dat dit schip géén Hengst is; het berghout van een Hengst verspringt midscheeps, waarbij dat van het voorschip dienst doet als zwaardklamp. Het schip op de foto heeft een over de gehele scheepslengte doorlopend berghout met in het achterschip het voor een Hoogaerts karakteristieke oplopen en naar binnen vallen van de stuizen.
In de eerste jaargang van de Waterkampioen, 1927, staat op bladzijde 110 de foto van een Hoogaerts met een zeilnummer overeenkomend met dat van het nummer, hetwelk te zien is op de foto, welke nu in de Waterkampioen staat, met als onderschrift 'Het Belgische hoogaertsjacht Thistle, eigenaar de Heer W. Murdoch.
De heer F. G. Spits uit Groningen gaat iets verder met zijn informatie: 'De foto heeft zeer waarschijnlijk betrekking op de jubileumwedstrijden (75 jaar) van de 'Maas' en de 'Dordtse' Roei- en Zeilvereniging in juni 1926 op de Lek. In afwijking van uw veronderstelling is aan bakboord te loevert de grote jager op de jagerspier uitgebracht, terwijl uit de foto’s blijkt dat in plaats van een stagfok een halfwinder over stuurboord wordt gevoerd. De halfwinder wordt vastgemaakt op de nok van de kluiverboom en wordt niet op een stag gevoerd; het voorlijk is daarom meestal van staaldraad gemaakt, terwijl het zeil zeer hol gesneden is. Deze zeilvoering bij ruime rakken was destijds eveneens gebruikelijk bij de grote Lemsteraakjachten.'
Een belangrijke aanvulling komt van de heer H. W. Stapel uit Rotterdam, bestuurslid van de Stichting Stamboek Ronde en Platbodemjachten: 'Op weg met mijn Hoogaarts Aladdin via Antwerpen naar Parijs, was ik in het clubhuis van de Royal Yacht Club de Belgique te Antwerpen. In dit clubhuis staat een schitterend getuigd model van de OA1, ongeveer 80cm lang. Op het koperen plaatje staat met Engelse tekst de naam Thistle III en gegevens, het plaatje vermeldt: Thistle III, ex Eve Mary, ex Kwazind, Meerman te Amemuiden,1897.
Zeiloppervlak 130 m', lengte 18,30m, waterlijn 14.00m en breedte 5,30m. Ook kregen wij een telefoontje van de huidige eigenaar van deze Hoogaars, Harry Smit uit Deventer. In februari heeft hij het schip opgehaald uit België en het ligt nu in Spakenburg. Volgens de heer Smit is het schip van 1930 tot voor de oorlog in Ierland geweest en is daarna weer naar België gegaan. Waarschijnlijk is het de grootste Hoogaars die ooit is gebouwd, vermoedelijk als inspectievaartuig. De heer Smit wil het schip weer in oude staat terug brengen.
Over de plaat waar de foto gemaakt kan zijn, geeft de heer P. P. Moerman uit Heerjansdam wat andere gegevens: 'Op de foto staan verscheidene regenbogen, kennelijk een wedstrijd, met ondermeer regenboog 17, het schip, waar ik jaren lang als bemanning op heb gevaren bij stuurman H.C. de Goederen Sr. Naar mijn weten zijn er nooit georganiseerde Regenboog-wedstrijden op de Lek gehouden. Ik neem aan, dat het een beeld is uit de wedstrijden van de Zeilvereniging 'De Maas, welke vereniging om de twee jaarwedstrijden hield vanaf de Parkhaven naar Hoek van Holland, 's morgens heen en 's middags, een nieuwe wedstrijd, terug.
De Regenbogen voeren dit traject, terwijl grotere schepen, tenzij het te hard woei, verdeeld in verschillende handicapklassen om het lichtschip heen gingen, dus buitengaats. Naar mijn mening is de foto genomen op de Waterweg, tussen Hoek van Holland en Maassluis.
2021
2 december 2021
2 december 2021: Foto's van 't Kromhout naar aanleiding van een vraag van Karel Koenen (Historische Werf Meerman - Arnemuiden)
Karel Koenen is al paar jaar schipper en bootsman op de hoogaars 'De Wet', voorheen 'Dame Isabel'.
Karel stelt de volgende vragen aan de mensen op de werf 'T Kromhout in Amsterdam:
De hoogaars is ergens in de vorige eeuw zo tussen '77 en '83 bij jullie op de werf geweest voor reparaties. Zou het mogelijk zijn dat daar nog wat van in de archieven te vinden is? Al waren het maar foto's of informatie over de reparaties die zijn uitgevoerd. Het zou een geweldige aanvulling zijn voor het verslag dat ik samen met Stichting Behoud Hoogaars aan het maken ben, vooral over de diverse restauraties vanaf 1977.
Het antwoord volgt snel:
Wij hebben gezocht in ons fotoarchief en denken een paar foto's gevonden te hebben. Wij zijn alleen niet zo bekend met de verschillende type schepen. We zijn bezig met de reorganisatie van het archief. Volgens mij moeten er meer zijn, maar dat vraagt meer speurwerk.
Bij dezen sturen we je 3 gevonden foto's van een hoogaars.
De hoogaars op de foto's is helaas niet 'De Wet', maar volgens kenner Karel zijn het foto's van de 'Thistle III', die ook op de werf 'T Kromhout heeft gelegen.


