Publicaties over scheepvaart en werven in Friesland
![](/uploads/48/c8645d54-d5d2-597e-b7ba-3fb1eaf87650/3392156894/Publicaties-Friesland.jpg 48w,/uploads/320/c8645d54-d5d2-597e-b7ba-3fb1eaf87650/3392156894/Publicaties-Friesland.jpg 320w,/uploads/480/c8645d54-d5d2-597e-b7ba-3fb1eaf87650/3392156894/Publicaties-Friesland.jpg 480w,/uploads/640/c8645d54-d5d2-597e-b7ba-3fb1eaf87650/3392156894/Publicaties-Friesland.jpg 640w,/uploads/768/c8645d54-d5d2-597e-b7ba-3fb1eaf87650/3392156894/Publicaties-Friesland.jpg 768w,/uploads/1024/c8645d54-d5d2-597e-b7ba-3fb1eaf87650/3392156894/Publicaties-Friesland.jpg 1024w,/uploads/1280/c8645d54-d5d2-597e-b7ba-3fb1eaf87650/3392156894/Publicaties-Friesland.jpg 1280w,/uploads/1920/c8645d54-d5d2-597e-b7ba-3fb1eaf87650/3392156894/Publicaties-Friesland.jpg 1920w)
De publicaties zijn geschreven in de jaren vóór en na de oprichting van het Stamboek. Ze bestaan uit archiefonderzoek naar de correspondentie uit de jaren rond de oprichting van het Stamboek, verzamelen van krantenberichten en uit publicaties in de diverse Watersportbladen door de jaren heen. De Waterkampioen was de spreekbuis van de SSRP in de jaren na de oprichting. Er is veel gepubliceerd over het ontstaan en de geschiedenis van de scheepvaart in Friesland en de wereld en invloeden daaromheen. Na 1977 nam de Spiegel der Zeilvaart deze rol over. Diverse onderzoekers hebben ook het nodige werk verricht en wij mogen de resultaten van hun tijdrovende onderzoeken publiceren. We hebben de publicaties zo goed mogelijk gegroepeerd naar onderwerp.
In deze groep de publicaties over schepen en werven in Friesland
![Berichten over Werven en Schepen in de Leeuwarder Courant van 1752 tot 1905 - Sicco van Albada](/uploads/preview-48/eb3c9308-37aa-4dc3-9174-da516098dd24/3403912102/Leeuwarder-Courant-250-jaar.jpg 48w,/uploads/preview-320/eb3c9308-37aa-4dc3-9174-da516098dd24/3403912102/Leeuwarder-Courant-250-jaar.jpg 320w,/uploads/preview-480/eb3c9308-37aa-4dc3-9174-da516098dd24/3403912102/Leeuwarder-Courant-250-jaar.jpg 480w,/uploads/preview-640/eb3c9308-37aa-4dc3-9174-da516098dd24/3403912102/Leeuwarder-Courant-250-jaar.jpg 640w,/uploads/preview-768/eb3c9308-37aa-4dc3-9174-da516098dd24/3403912102/Leeuwarder-Courant-250-jaar.jpg 768w,/uploads/preview-1024/eb3c9308-37aa-4dc3-9174-da516098dd24/3403912102/Leeuwarder-Courant-250-jaar.jpg 1024w,/uploads/preview-1280/eb3c9308-37aa-4dc3-9174-da516098dd24/3403912102/Leeuwarder-Courant-250-jaar.jpg 1280w,/uploads/preview-1920/eb3c9308-37aa-4dc3-9174-da516098dd24/3403912102/Leeuwarder-Courant-250-jaar.jpg 1920w)
Berichten over Werven en Schepen in de Leeuwarder Courant van 1752 tot 1905 - Sicco van Albada
![Berichten over ijzeren schepen in de krant en het archief - Sicco van Albada](/uploads/preview-48/cf90c1a4-ca6c-5bb1-ac71-947cccb63f2f/3380690072/Ijzeren-schip-Barkmeijer.jpg 48w,/uploads/preview-320/cf90c1a4-ca6c-5bb1-ac71-947cccb63f2f/3380690072/Ijzeren-schip-Barkmeijer.jpg 320w,/uploads/preview-480/cf90c1a4-ca6c-5bb1-ac71-947cccb63f2f/3380690072/Ijzeren-schip-Barkmeijer.jpg 480w,/uploads/preview-640/cf90c1a4-ca6c-5bb1-ac71-947cccb63f2f/3380690072/Ijzeren-schip-Barkmeijer.jpg 640w,/uploads/preview-768/cf90c1a4-ca6c-5bb1-ac71-947cccb63f2f/3380690072/Ijzeren-schip-Barkmeijer.jpg 768w,/uploads/preview-1024/cf90c1a4-ca6c-5bb1-ac71-947cccb63f2f/3380690072/Ijzeren-schip-Barkmeijer.jpg 1024w,/uploads/preview-1280/cf90c1a4-ca6c-5bb1-ac71-947cccb63f2f/3380690072/Ijzeren-schip-Barkmeijer.jpg 1280w,/uploads/preview-1920/cf90c1a4-ca6c-5bb1-ac71-947cccb63f2f/3380690072/Ijzeren-schip-Barkmeijer.jpg 1920w)
Berichten over ijzeren schepen in de krant en het archief - Sicco van Albada
![De bouw en de reizen van de Palingaken - Sicco van Albada](/uploads/preview-48/317eec64-2427-53be-a327-83b63e28f9ab/3380953009/Palingaken-van-Friesland-naar-Londen-300.jpg 48w,/uploads/preview-320/317eec64-2427-53be-a327-83b63e28f9ab/3380953009/Palingaken-van-Friesland-naar-Londen-300.jpg 320w,/uploads/preview-480/317eec64-2427-53be-a327-83b63e28f9ab/3380953009/Palingaken-van-Friesland-naar-Londen-300.jpg 480w,/uploads/preview-640/317eec64-2427-53be-a327-83b63e28f9ab/3380953009/Palingaken-van-Friesland-naar-Londen-300.jpg 640w,/uploads/preview-768/317eec64-2427-53be-a327-83b63e28f9ab/3380953009/Palingaken-van-Friesland-naar-Londen-300.jpg 768w,/uploads/preview-1024/317eec64-2427-53be-a327-83b63e28f9ab/3380953009/Palingaken-van-Friesland-naar-Londen-300.jpg 1024w,/uploads/preview-1280/317eec64-2427-53be-a327-83b63e28f9ab/3380953009/Palingaken-van-Friesland-naar-Londen-300.jpg 1280w,/uploads/preview-1920/317eec64-2427-53be-a327-83b63e28f9ab/3380953009/Palingaken-van-Friesland-naar-Londen-300.jpg 1920w)
De bouw en de reizen van de Palingaken - Sicco van Albada
![Vissersboten en Palinghandel](/uploads/preview-48/382400a9-363d-4115-940e-0f4d661cdb93/3114027255/Waterkampioen-januari-1954-nr931-Vissersboten-en-Palinghandel.jpg 48w,/uploads/preview-320/382400a9-363d-4115-940e-0f4d661cdb93/3114027255/Waterkampioen-januari-1954-nr931-Vissersboten-en-Palinghandel.jpg 320w,/uploads/preview-480/382400a9-363d-4115-940e-0f4d661cdb93/3114027255/Waterkampioen-januari-1954-nr931-Vissersboten-en-Palinghandel.jpg 480w,/uploads/preview-640/382400a9-363d-4115-940e-0f4d661cdb93/3114027255/Waterkampioen-januari-1954-nr931-Vissersboten-en-Palinghandel.jpg 640w,/uploads/preview-768/382400a9-363d-4115-940e-0f4d661cdb93/3114027255/Waterkampioen-januari-1954-nr931-Vissersboten-en-Palinghandel.jpg 768w,/uploads/preview-1024/382400a9-363d-4115-940e-0f4d661cdb93/3114027255/Waterkampioen-januari-1954-nr931-Vissersboten-en-Palinghandel.jpg 1024w,/uploads/preview-1280/382400a9-363d-4115-940e-0f4d661cdb93/3114027255/Waterkampioen-januari-1954-nr931-Vissersboten-en-Palinghandel.jpg 1280w,/uploads/preview-1920/382400a9-363d-4115-940e-0f4d661cdb93/3114027255/Waterkampioen-januari-1954-nr931-Vissersboten-en-Palinghandel.jpg 1920w)
Vissersboten en Palinghandel
![De oude werf op 'e Jouwer](/uploads/preview-48/fe015c02-049b-4fc2-a58e-f5ddf6cf2ccf/3113171761/Friese-Scheepsbouwers.jpg 48w,/uploads/preview-320/fe015c02-049b-4fc2-a58e-f5ddf6cf2ccf/3113171761/Friese-Scheepsbouwers.jpg 320w,/uploads/preview-480/fe015c02-049b-4fc2-a58e-f5ddf6cf2ccf/3113171761/Friese-Scheepsbouwers.jpg 480w,/uploads/preview-640/fe015c02-049b-4fc2-a58e-f5ddf6cf2ccf/3113171761/Friese-Scheepsbouwers.jpg 640w,/uploads/preview-768/fe015c02-049b-4fc2-a58e-f5ddf6cf2ccf/3113171761/Friese-Scheepsbouwers.jpg 768w,/uploads/preview-1024/fe015c02-049b-4fc2-a58e-f5ddf6cf2ccf/3113171761/Friese-Scheepsbouwers.jpg 1024w,/uploads/preview-1280/fe015c02-049b-4fc2-a58e-f5ddf6cf2ccf/3113171761/Friese-Scheepsbouwers.jpg 1280w,/uploads/preview-1920/fe015c02-049b-4fc2-a58e-f5ddf6cf2ccf/3113171761/Friese-Scheepsbouwers.jpg 1920w)
De oude werf op 'e Jouwer
![Archief Jan Wiersma: Aantekeningen Pyter Haickes van der Werff](/uploads/preview-48/84d42082-3f26-4b45-9721-a9d8b468757e/3123900122/Haicke-Pyters-van-der-Werff-Noorderdwarsvaart-Drachten.jpg 48w,/uploads/preview-320/84d42082-3f26-4b45-9721-a9d8b468757e/3123900122/Haicke-Pyters-van-der-Werff-Noorderdwarsvaart-Drachten.jpg 320w,/uploads/preview-480/84d42082-3f26-4b45-9721-a9d8b468757e/3123900122/Haicke-Pyters-van-der-Werff-Noorderdwarsvaart-Drachten.jpg 480w,/uploads/preview-640/84d42082-3f26-4b45-9721-a9d8b468757e/3123900122/Haicke-Pyters-van-der-Werff-Noorderdwarsvaart-Drachten.jpg 640w,/uploads/preview-768/84d42082-3f26-4b45-9721-a9d8b468757e/3123900122/Haicke-Pyters-van-der-Werff-Noorderdwarsvaart-Drachten.jpg 768w,/uploads/preview-1024/84d42082-3f26-4b45-9721-a9d8b468757e/3123900122/Haicke-Pyters-van-der-Werff-Noorderdwarsvaart-Drachten.jpg 1024w,/uploads/preview-1280/84d42082-3f26-4b45-9721-a9d8b468757e/3123900122/Haicke-Pyters-van-der-Werff-Noorderdwarsvaart-Drachten.jpg 1280w,/uploads/preview-1920/84d42082-3f26-4b45-9721-a9d8b468757e/3123900122/Haicke-Pyters-van-der-Werff-Noorderdwarsvaart-Drachten.jpg 1920w)
Archief Jan Wiersma: Aantekeningen Pyter Haickes van der Werff
![Scheepswerven in Makkum](/uploads/preview-48/2ca3ec2c-b7ba-54be-9f9b-604c28545d38/3264969701/Scheepswerven-in-Makkum-300.jpg 48w,/uploads/preview-320/2ca3ec2c-b7ba-54be-9f9b-604c28545d38/3264969701/Scheepswerven-in-Makkum-300.jpg 320w,/uploads/preview-480/2ca3ec2c-b7ba-54be-9f9b-604c28545d38/3264969701/Scheepswerven-in-Makkum-300.jpg 480w,/uploads/preview-640/2ca3ec2c-b7ba-54be-9f9b-604c28545d38/3264969701/Scheepswerven-in-Makkum-300.jpg 640w,/uploads/preview-768/2ca3ec2c-b7ba-54be-9f9b-604c28545d38/3264969701/Scheepswerven-in-Makkum-300.jpg 768w,/uploads/preview-1024/2ca3ec2c-b7ba-54be-9f9b-604c28545d38/3264969701/Scheepswerven-in-Makkum-300.jpg 1024w,/uploads/preview-1280/2ca3ec2c-b7ba-54be-9f9b-604c28545d38/3264969701/Scheepswerven-in-Makkum-300.jpg 1280w,/uploads/preview-1920/2ca3ec2c-b7ba-54be-9f9b-604c28545d38/3264969701/Scheepswerven-in-Makkum-300.jpg 1920w)
Scheepswerven in Makkum
![De beurtvaart in de Friese Zuidwesthoek in het begin van de twintigste eeuw](/uploads/preview-48/a089e04e-1383-53db-993c-c432bb15b164/3311191800/De-beurtvaart-in-de-Friese-Zuidwesthoek-300.jpg 48w,/uploads/preview-320/a089e04e-1383-53db-993c-c432bb15b164/3311191800/De-beurtvaart-in-de-Friese-Zuidwesthoek-300.jpg 320w,/uploads/preview-480/a089e04e-1383-53db-993c-c432bb15b164/3311191800/De-beurtvaart-in-de-Friese-Zuidwesthoek-300.jpg 480w,/uploads/preview-640/a089e04e-1383-53db-993c-c432bb15b164/3311191800/De-beurtvaart-in-de-Friese-Zuidwesthoek-300.jpg 640w,/uploads/preview-768/a089e04e-1383-53db-993c-c432bb15b164/3311191800/De-beurtvaart-in-de-Friese-Zuidwesthoek-300.jpg 768w,/uploads/preview-1024/a089e04e-1383-53db-993c-c432bb15b164/3311191800/De-beurtvaart-in-de-Friese-Zuidwesthoek-300.jpg 1024w,/uploads/preview-1280/a089e04e-1383-53db-993c-c432bb15b164/3311191800/De-beurtvaart-in-de-Friese-Zuidwesthoek-300.jpg 1280w,/uploads/preview-1920/a089e04e-1383-53db-993c-c432bb15b164/3311191800/De-beurtvaart-in-de-Friese-Zuidwesthoek-300.jpg 1920w)
De beurtvaart in de Friese Zuidwesthoek in het begin van de twintigste eeuw
![Iets uit de geschiedenis van het "Hardzeilen" in Friesland](/uploads/preview-48/0ce165c7-426f-4054-9925-ad148810a382/3191095893/Geschiedenis-Hardzeilen-Friesland.jpg 48w,/uploads/preview-320/0ce165c7-426f-4054-9925-ad148810a382/3191095893/Geschiedenis-Hardzeilen-Friesland.jpg 320w,/uploads/preview-480/0ce165c7-426f-4054-9925-ad148810a382/3191095893/Geschiedenis-Hardzeilen-Friesland.jpg 480w,/uploads/preview-640/0ce165c7-426f-4054-9925-ad148810a382/3191095893/Geschiedenis-Hardzeilen-Friesland.jpg 640w,/uploads/preview-768/0ce165c7-426f-4054-9925-ad148810a382/3191095893/Geschiedenis-Hardzeilen-Friesland.jpg 768w,/uploads/preview-1024/0ce165c7-426f-4054-9925-ad148810a382/3191095893/Geschiedenis-Hardzeilen-Friesland.jpg 1024w,/uploads/preview-1280/0ce165c7-426f-4054-9925-ad148810a382/3191095893/Geschiedenis-Hardzeilen-Friesland.jpg 1280w,/uploads/preview-1920/0ce165c7-426f-4054-9925-ad148810a382/3191095893/Geschiedenis-Hardzeilen-Friesland.jpg 1920w)
Iets uit de geschiedenis van het "Hardzeilen" in Friesland
![Mast- en blokmakerij Wed. S.J. de Vries in Lemmer sinds 1805 voor u in "touw"](/uploads/preview-48/2c4c61e0-8ff4-566e-b4e5-e85928992cb7/3403911934/SdZ-1982-nr10-december-Mast--en-blokmakerij-Wed-SJ-de-Vries-in-Lemmer-300.jpg 48w,/uploads/preview-320/2c4c61e0-8ff4-566e-b4e5-e85928992cb7/3403911934/SdZ-1982-nr10-december-Mast--en-blokmakerij-Wed-SJ-de-Vries-in-Lemmer-300.jpg 320w,/uploads/preview-480/2c4c61e0-8ff4-566e-b4e5-e85928992cb7/3403911934/SdZ-1982-nr10-december-Mast--en-blokmakerij-Wed-SJ-de-Vries-in-Lemmer-300.jpg 480w,/uploads/preview-640/2c4c61e0-8ff4-566e-b4e5-e85928992cb7/3403911934/SdZ-1982-nr10-december-Mast--en-blokmakerij-Wed-SJ-de-Vries-in-Lemmer-300.jpg 640w,/uploads/preview-768/2c4c61e0-8ff4-566e-b4e5-e85928992cb7/3403911934/SdZ-1982-nr10-december-Mast--en-blokmakerij-Wed-SJ-de-Vries-in-Lemmer-300.jpg 768w,/uploads/preview-1024/2c4c61e0-8ff4-566e-b4e5-e85928992cb7/3403911934/SdZ-1982-nr10-december-Mast--en-blokmakerij-Wed-SJ-de-Vries-in-Lemmer-300.jpg 1024w,/uploads/preview-1280/2c4c61e0-8ff4-566e-b4e5-e85928992cb7/3403911934/SdZ-1982-nr10-december-Mast--en-blokmakerij-Wed-SJ-de-Vries-in-Lemmer-300.jpg 1280w,/uploads/preview-1920/2c4c61e0-8ff4-566e-b4e5-e85928992cb7/3403911934/SdZ-1982-nr10-december-Mast--en-blokmakerij-Wed-SJ-de-Vries-in-Lemmer-300.jpg 1920w)
Mast- en blokmakerij Wed. S.J. de Vries in Lemmer sinds 1805 voor u in "touw"
![Sneeker Hardzeildag](/uploads/preview-48/5ef8388e-3637-47a4-b718-e1091e167490/3168724098/Sneeker-Hardzeildag.jpg 48w,/uploads/preview-320/5ef8388e-3637-47a4-b718-e1091e167490/3168724098/Sneeker-Hardzeildag.jpg 320w,/uploads/preview-480/5ef8388e-3637-47a4-b718-e1091e167490/3168724098/Sneeker-Hardzeildag.jpg 480w,/uploads/preview-640/5ef8388e-3637-47a4-b718-e1091e167490/3168724098/Sneeker-Hardzeildag.jpg 640w,/uploads/preview-768/5ef8388e-3637-47a4-b718-e1091e167490/3168724098/Sneeker-Hardzeildag.jpg 768w,/uploads/preview-1024/5ef8388e-3637-47a4-b718-e1091e167490/3168724098/Sneeker-Hardzeildag.jpg 1024w,/uploads/preview-1280/5ef8388e-3637-47a4-b718-e1091e167490/3168724098/Sneeker-Hardzeildag.jpg 1280w,/uploads/preview-1920/5ef8388e-3637-47a4-b718-e1091e167490/3168724098/Sneeker-Hardzeildag.jpg 1920w)
Sneeker Hardzeildag
![Het ontstaan van Friese tjotter-klassen: fjouwerfjouwer en fjouweracht](/uploads/preview-48/74546984-3807-5c26-9ee3-23bf757f5c4e/3289859156/Tjotterklassen.jpg 48w,/uploads/preview-320/74546984-3807-5c26-9ee3-23bf757f5c4e/3289859156/Tjotterklassen.jpg 320w,/uploads/preview-480/74546984-3807-5c26-9ee3-23bf757f5c4e/3289859156/Tjotterklassen.jpg 480w,/uploads/preview-640/74546984-3807-5c26-9ee3-23bf757f5c4e/3289859156/Tjotterklassen.jpg 640w,/uploads/preview-768/74546984-3807-5c26-9ee3-23bf757f5c4e/3289859156/Tjotterklassen.jpg 768w,/uploads/preview-1024/74546984-3807-5c26-9ee3-23bf757f5c4e/3289859156/Tjotterklassen.jpg 1024w,/uploads/preview-1280/74546984-3807-5c26-9ee3-23bf757f5c4e/3289859156/Tjotterklassen.jpg 1280w,/uploads/preview-1920/74546984-3807-5c26-9ee3-23bf757f5c4e/3289859156/Tjotterklassen.jpg 1920w)
Het ontstaan van Friese tjotter-klassen: fjouwerfjouwer en fjouweracht
![De fjouwerachten fan Eeltsjebaes](/uploads/preview-48/7237c7e4-b218-4a8e-a436-cadcc9fa06e0/3169613609/LC-Fjouwerachten-van-Eeltsjebaes.jpg 48w,/uploads/preview-320/7237c7e4-b218-4a8e-a436-cadcc9fa06e0/3169613609/LC-Fjouwerachten-van-Eeltsjebaes.jpg 320w,/uploads/preview-480/7237c7e4-b218-4a8e-a436-cadcc9fa06e0/3169613609/LC-Fjouwerachten-van-Eeltsjebaes.jpg 480w,/uploads/preview-640/7237c7e4-b218-4a8e-a436-cadcc9fa06e0/3169613609/LC-Fjouwerachten-van-Eeltsjebaes.jpg 640w,/uploads/preview-768/7237c7e4-b218-4a8e-a436-cadcc9fa06e0/3169613609/LC-Fjouwerachten-van-Eeltsjebaes.jpg 768w,/uploads/preview-1024/7237c7e4-b218-4a8e-a436-cadcc9fa06e0/3169613609/LC-Fjouwerachten-van-Eeltsjebaes.jpg 1024w,/uploads/preview-1280/7237c7e4-b218-4a8e-a436-cadcc9fa06e0/3169613609/LC-Fjouwerachten-van-Eeltsjebaes.jpg 1280w,/uploads/preview-1920/7237c7e4-b218-4a8e-a436-cadcc9fa06e0/3169613609/LC-Fjouwerachten-van-Eeltsjebaes.jpg 1920w)
De fjouwerachten fan Eeltsjebaes
![Douwe Hoekstra uit Kolderwolde en de boeier 'Enterprise'](/uploads/preview-48/f00f9f62-0faa-5e8f-af9c-74ebdd0369cf/3311040141/Boeier-Enterprise-300.jpg 48w,/uploads/preview-320/f00f9f62-0faa-5e8f-af9c-74ebdd0369cf/3311040141/Boeier-Enterprise-300.jpg 320w,/uploads/preview-480/f00f9f62-0faa-5e8f-af9c-74ebdd0369cf/3311040141/Boeier-Enterprise-300.jpg 480w,/uploads/preview-640/f00f9f62-0faa-5e8f-af9c-74ebdd0369cf/3311040141/Boeier-Enterprise-300.jpg 640w,/uploads/preview-768/f00f9f62-0faa-5e8f-af9c-74ebdd0369cf/3311040141/Boeier-Enterprise-300.jpg 768w,/uploads/preview-1024/f00f9f62-0faa-5e8f-af9c-74ebdd0369cf/3311040141/Boeier-Enterprise-300.jpg 1024w,/uploads/preview-1280/f00f9f62-0faa-5e8f-af9c-74ebdd0369cf/3311040141/Boeier-Enterprise-300.jpg 1280w,/uploads/preview-1920/f00f9f62-0faa-5e8f-af9c-74ebdd0369cf/3311040141/Boeier-Enterprise-300.jpg 1920w)
Douwe Hoekstra uit Kolderwolde en de boeier 'Enterprise'
![Vacantie in 1957 met een oud beurtscheepje, de 'Stânfries'](/uploads/preview-48/cea2d39b-32cd-4cb6-a37d-7aa4f801b970/3403912102/Beurtscheepje-Stanfries-Vacantie-1957.jpg 48w,/uploads/preview-320/cea2d39b-32cd-4cb6-a37d-7aa4f801b970/3403912102/Beurtscheepje-Stanfries-Vacantie-1957.jpg 320w,/uploads/preview-480/cea2d39b-32cd-4cb6-a37d-7aa4f801b970/3403912102/Beurtscheepje-Stanfries-Vacantie-1957.jpg 480w,/uploads/preview-640/cea2d39b-32cd-4cb6-a37d-7aa4f801b970/3403912102/Beurtscheepje-Stanfries-Vacantie-1957.jpg 640w,/uploads/preview-768/cea2d39b-32cd-4cb6-a37d-7aa4f801b970/3403912102/Beurtscheepje-Stanfries-Vacantie-1957.jpg 768w,/uploads/preview-1024/cea2d39b-32cd-4cb6-a37d-7aa4f801b970/3403912102/Beurtscheepje-Stanfries-Vacantie-1957.jpg 1024w,/uploads/preview-1280/cea2d39b-32cd-4cb6-a37d-7aa4f801b970/3403912102/Beurtscheepje-Stanfries-Vacantie-1957.jpg 1280w,/uploads/preview-1920/cea2d39b-32cd-4cb6-a37d-7aa4f801b970/3403912102/Beurtscheepje-Stanfries-Vacantie-1957.jpg 1920w)
Vacantie in 1957 met een oud beurtscheepje, de 'Stânfries'
![Staverse jol ST48 gebouwd in 1894 - Dirk Huizinga](/uploads/preview-48/b97c4167-bc86-5688-a1fb-dfb5af42f4c0/3381039503/ST48-300.jpg 48w,/uploads/preview-320/b97c4167-bc86-5688-a1fb-dfb5af42f4c0/3381039503/ST48-300.jpg 320w,/uploads/preview-480/b97c4167-bc86-5688-a1fb-dfb5af42f4c0/3381039503/ST48-300.jpg 480w,/uploads/preview-640/b97c4167-bc86-5688-a1fb-dfb5af42f4c0/3381039503/ST48-300.jpg 640w,/uploads/preview-768/b97c4167-bc86-5688-a1fb-dfb5af42f4c0/3381039503/ST48-300.jpg 768w,/uploads/preview-1024/b97c4167-bc86-5688-a1fb-dfb5af42f4c0/3381039503/ST48-300.jpg 1024w,/uploads/preview-1280/b97c4167-bc86-5688-a1fb-dfb5af42f4c0/3381039503/ST48-300.jpg 1280w,/uploads/preview-1920/b97c4167-bc86-5688-a1fb-dfb5af42f4c0/3381039503/ST48-300.jpg 1920w)